چیزی به نام خوراکی کالری منفی وجود ندارد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,خوراکی کالری منفی
تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داد که باور به این که انرژی لازم برای هضم و جذب سبزیجاتی چون کرفس، کاهو، گریپ فروت، خیار و بروکلی از انرژی ای که تولید می کنند بیشتر است، افسانه ای بیش نیست. 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای «ساینس الرت»، محققان به 9 مارمولک استرالیایی که فرآیند هضم و جذب مشابهی با انسان دارند، پس از ده روز ناشتایی کرفس خام خوراندند و پس از محاسبه انرژی از دست رفته در اثر هضم و دفع، انرژی خالص حاصل از آن را محاسبه کردند.

 

این محاسبات نشان داد که مارمولک ها 33 درصد از انرژی جذب شده را صرف فرآیند هضم کرده و 43 درصد آن را نیز دفع کرده اند، به این معنا که 24 درصد از انرژی حاصل یعنی تقریبا یک چهارم انرژی کرفس، در بدن آن ها ذخیره شده است.

 

محققان برای تطبیق نتایج به دست آمده از این تحقیق با سیستم گوارشی انسان، این طور تخمین زدند که 25 درصد انرژی به دست آمده از یک قطعه کرفس در بدن انسان، صرف جویدن و جذب آن، 5 درصد آن صرف ادرار و 30 درصد آن نیز دفع می شود.

 

اعضای این تیم تحقیقاتی در ادامه بررسی کردند که تحت چنین شرایطی، وقتی یک انسان کرفس، بروکلی، سیب، هویج، گریپ فروت، گوجه، خیار، هندوانه، کاهو و بلوبری می خورد، چه اتفاقی می افتد.

 

آن ها در هر کدام از این موارد به طور تقریبی جذب یک انرژی خالص 64 درصدی را تخمین زدند.

 

بنابراین اگر یک انسان 100 کالری بلوبری بخورد، 64 کالری دریافت می کند.

 

حتی در حالتی که میزان انرژی از دست رفته درنتیجه دفع و هضم دوبرابر شد، باز هم نتیجه جذب 19 درصدی واحد انرژی را نشان داد که گرچه زیاد نیست اما نمی توان آن را کمتر از انرژی از دست رفته دانست.

 

نتیجه این که اگرچه خوردن سبزیجات کم کالری به کاهش وزن کمک می کند اما هیچ مدرک علمی ای وجود ندارد که نشان دهد انرژی لازم برای خوردن، هضم و جذب این سبزیجات از انرژی ای که تولید می کنند، بیشتر است.

 

جزئیات مربوط به این تحقیق در bioRxiv منتشر شده است. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------