لباسی که محیط را برای افراد نابینا و ناشنوا تشریح می کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, جلیقه
محققان نوعی جلیقه ابداع کرده اند که به کمک یک دوربین و محرک های مختلف، اطلاعاتی درباره اشیا، محیط و افراد را در اختیار افراد نابینا و ناشنوا قرار می دهد.

 به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، انتقال اطلاعات به افراد نابینا و ناشنوا کار مشکلی است. برای این منظور باید فردی به وسیله لمس پشت یا بخش‌هایی از بدن افراد نابینا و ناشنوا اطلاعات را به او منتقل کند.

 

این روش هرچند کارآمد است اما فرد معلول همیشه وابسته به دیگران است. درهمین راستا یک لباس با بازخورد لمسی تولید شده که می‌تواند این فرایند را تسهیل کند.

 

این فناوری در پروژه SUITCEYES اتحادیه اروپا و طی ۳ سال ابداع شده است. در این لباس دوربین‌های پوشیدنی نصب شده که به رایانه متصل هستند و می‌توانند موارد مهم مانند صورت افراد، موانع موجود در اتاق یا اشیایی که کاربر قصد جابه جایی آنها را دارد را ردیابی کنند.

 

این اطلاعات به ارتعاشات یا انواع دیگری از سیگنال‌های لمسی تبدیل و به وسیله شبکه ای از محرک‌های موجود در لباس به بدن کاربر منتقل می‌شود.

 

این فناوری ابتدا به شکل یک پیراهن ابداع شد. اکنون نیز چهارمین نسل آن به شکل یک جلیقه ابداع شده است. پشت پارچه این لباس الگویی شطرنجی وجود دارد و هر خانه از آن حاوی حسگرهای جداگانه است که با ایجاد ارتعاش در نقاط مختلف اطلاعات متفاوتی را به فرد نابینا و ناشنوا منتقل می‌کنند.

 

همچنین قرار است تعدادی از این جلیقه‌ها تولید شود تا فناوری در مقیاس وسیع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------