آتش سوزی جنگل ها؛ هشدار ورود زمین به مرحله بی بازگشت



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,آتش سوزی جنگل ها
بسیاری از بررسی های علمی نشان می دهد که حجم حیرت انگیزی از آتش سوزی ها در نقاط متعدد زمین، امری روزمره و عادی می شود و این به علت تغییرات آب و هوایی در نتیجه گرم شدن سیاره آبی ما است. 

آتش سوزی این روزها در جنگل های استرالیا، بارزترین و بزرگترین نمونه این هشدار است؛ حریق خیره کننده ای که نیروهای آتش نشانی و امداد چنین کشور را با صدها متخصص، یکجا گرد آورده است اما همچنان در حال سوزاندن بخش های عظیمی از ریه های زمین است.  

 

تاکنون، آتش بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگل های استرالیا (مساحتی بیش از کشور پرتغال) را بلعیده و بر اساس مطالعه جدید دانشگاه سیدنی استرالیا، بیش از یک میلیارد حیوان را سوزانده است؛ حیواناتی که نماد تنوع و گوناگونی جانوری در این کشور قاره ای بوده اند.  

 

نکته غمناک تر این است که بر خلاف تصور رایج، آمار بیش از یک میلیارد حیوان تلف شده بر اساس مطالعات مراکز زیست محیطی استرالیا و گزارش شبکه «ای بی سی نیوز» تنها متعلق به پستانداران، پرندگان و خزندگان است و شامل حشرات، خفاش ها و قورباغه ها نمی شود زیرا آمارگیری این گونه های جانوران دشوار است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,آتش سوزی جنگل ها

 

حتی اگر جانوران باقیمانده نجات یابند، زمین سوخته بازمانده از جهنم دست ساز بشر به آنها اجازه زندگی نخواهد داد.

 

دردناک تر اینکه استرالیا سرزمینی است که گونه های نایاب حیوانی را در خود جای داده است که در نقاط دیگر زمین یافت نمی شوند و این فقط شامل حیوانات شناخته شده برای ما مانند کوالا یا کانگورو نیست بلکه سخن دانشمندان درباره گونه های کمتر شناخته شده ای است که پیشتر هم به علت تغییرات آب و هوایی در معرض انقراض بوده اند. برخی گونه های پرندگان و جوندگان تنها در جزیره «کانگورو» واقع در جنوب شرق استرالیا دیده شده اند و شوربختانه تا الان یک سوم جزیره سوخته است.

 

به گزارش شبکه فرانس ۲۴ در سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۲ سال پیش «کوین راد» نخست وزیر وقت استرالیا خواستار مطالعه ای درباره تاثیر گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد کشور شد. موسسه «راس گارنوت» این مطالعه را انجام داد و پیش بینی کرد «حدود سال ۲۰۲۰ (سال جاری) آتش سوز ی های موسمی بسیار شدیدتر از گذشته در استرالیا آغاز خواهد شد» و مطالعات دیگر تصریح می کند که بر اثر پدیده گازهای گلخانه ای، این گونه آتش سوزی ها در دهه های آینده، مداوم و عادی خواهد شد.

 

آتش سوزی های کالیفرنیای آمریکا و جنگل های برزیل نیز زنگ هشدار چنین وضعیتی است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,آتش سوزی جنگل ها

تصویری از آتش سوزی جنگل های استرالیا از فضا 

 

سیاست و منفعت طلبی به نام منافع ملی نیز ضربات شدیدتری بر پیکر بیمار محیط زیست می زند.

 

«اسکات موریسون» نخست وزیر لیبرال استرالیا و طرفدار بهره برداری از معادن آلوده کننده ذغال سنگ، در سخنان خود از گفتن این واقعیت که سوخت های فسیلی باعث تغییر اقلیم ها و بحران های آب و هوایی شده طفره می رود و این موضع او تظاهرات های اعتراضی دوستداران محیط زیست را به راه انداخته است.

 

دولت استرالیا به بی اعتنایی نسبت به التزامات بین المللی زیست – محیطی از قبیل توافق پاریس معروف است؛ توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را زیر پا گذاشت.

 

آتش جنگل های استرالیا بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی کرده تا جایی که دود آتش جنگل های استرالیا بر کوه های یخ زده نیوزیلند چتر انداخته است، وارد کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی و آرژانتین و برزیل تا فواصل ۱۲ هزار کیلومتری شده و آرامش اقیانوس آرام را گرفته است، اما دود بی توجهی به محیط زیست و تخریب آن به چشم همه ما خواهد رفت؛ دیر نه، به زودی.

 

ایرنا  /جواد ارشادی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------