استفاده از عینک سه بعدی برای هدایت تجهیزات در سیاره سرخ



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, عینک سه بعدی
همه گیری ویروس کرونا و خطر شیوع بالای بیماری سبب شده تا ناسا اصلی‌ترین ماموریت‌های فضایی درحال اجرای خود را متوقف با به شیوه‌ای متفاوت دنبال کند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان ناسا برای هدایت و خلبانی مریخ نورد کنجکاوی که اکنون در سیاره سرخ در حال انجام ماموریت است از نوعی عینک سه بعدی استفاده می‌کنند؛ زیرا عینک‌های هوشمند آن‌ها در حالت دوری کار و هدایت از خانه نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

تیم کنترل و هدایت مریخ نورد کنجکاوی که این روز‌ها به دلیل همه گیری ویروس کرونا و شیوع بیماری COVID-۱۹ در خانه دورکاری انجام می‌دهند به جای استفاده از عینک‌های پیشرفته سه بعدی که برای هدایت مریخ نورد به کار می‌رود نوعی راه حل مبتکرانه و کاربردی را مورد استفاده قرار داده اند.

 

عینک مورد استفاده دانشمندان در خانه مانند عینک تماشای فیلم‌های سه بعدی و دارای دو عدسی قرمز و آبی است. استفاده از عینک اثرگذار بوده و به دانشمندان اجازه داده است تا به راهبری مریخ نورد بپردازند و عملیات حفاری یک قطعه سنگ در سیاره مریخ را انجام دهند.

 

از اواسط ماه مارس و پس از مثبت شدن آزمایش ویروس کرونای چند نفر از کارکنان ناسا، حدود ۱۷ هزار کارمند و پژوهشگر ناسا به شکل دورکاری به انجام وظایف خود می‌پردازند.

 

دانشمندان تیم هدایت مریخ نورد کنجکاوی برای مشاهده مناظر اطراف مریخ نورد و دستیابی به بازوی رباتیک مریخ نورد از عینک‌های ۳ بعدی ویژه‌ای استفاده می‌کنند، این عینک‌ها به طور خودکار تصویر سه بعدی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, عینک سه بعدی

 

مشکل دانشمندان برای استفاده از عینک‌های ویژه خود در خانه، نداشتن کارت گرافیک بسیار قدرتمند بر روی سیستم‌های رایانه خانگی بود که برای رفع این مشکل از عینک ویژه تماشای فیلم‌های سه بعدی کمک گرفتند.

 

مریخ نورد کنجکاوی اکنون در فاصله ۱۲۵ میلیون مایلی از زمین برسطح سیاره مریخ قرار دارد. نمونه سنگ و خاک حفاری شده به وسیله مریخ نورد کنجکاوی قرار است در محفظه‌ای ویژه نگهداری شود تا در سال‌های آینده با پیشرفت فناوری‌ها نمونه‌ها برای مطالعه دانشمندان به زمین باز گردد.

 

دانشمندان ناسا برای توانایی هدایت مریخ نورد برخی از تجهیزات هدایت و کنترل را به خانه برده اند تا بتوانند کنترل مریخ نورد و داده‌های دریافتی از آن را در اختیار داشته باشند.

 

انجام برنامه نویسی برای اجرای یک دستورالعمل حرکتی یا عکاسی به وسیله مریخ نورد به تلاش بیش از ۲۰ متخصص برنامه نویسی نیاز دارد که همراه تیم خود کد‌های برنامه را طراحی و اجرا کنند.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, عینک سه بعدی

 

مریخ نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ برسطح سیاره مریخ فرود آمده و از آن زمان به مطالعه و حرکت برسطح سیاره مریخ می‌پردازد.

 

این مریخ نورد در جریان ماموریت خود موفق به کشف عنصر متان شده است که به گفته دانشمندان عنصری حیاتی برای اثبات وجود حیات فرازمینی در سیاره سرخ است.

 

هزینه ساخت مریخ نورد کنجکاوی حدود ۲ و نیم میلیارد دلار در زمان ساخت بوده است و پس از فرود بر سطح سیاره مریخ تا کنون حدود ۱۸ کیلومتر بر سطح سیاره مریخ حرکت کرده است.

 

وزن کلی مریخ نورد با احتساب تجهیزات علمی همراه خود حدود ۸۹۹ کیلوگرم است و از یک منبع سوخت پلوتونیوم برای فعال ماندن خود استفاده می‌کند.

 

مریخ نورد کنجکاوی ابتدا برای ماموریتی ۲ ساله به سیاره مریخ ارسال شد تا به جمع آوری اطلاعاتی درباره امکان پشتیبانی سیاره سرخ از حیات بپردازد و عنصری، چون آب را در آن جست و جو کند.

 

بررسی ویژگی‌های آب و هوایی وزمین شناسی سیاره مریخ از جمله دیگر هدف‌های مریخ نورد کنجکاوی بوده است. مریخ نورد کنجکاوی سنگ‌ها برسطح سیاره مریخ را مورد مطالعه قرار می‌دهد و عنصرهایی، چون گاز‌ها و مواد شیمیایی آن را شناسایی و اندازه گیری می‌کند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, عینک سه بعدی

 

دانشمندان ناسا برای جلوگیری از انتقال آلودگی از یک نمونه به نمونه دیگر جمع آوری شده به وسیله مریخ نورد کنجکاوی، توجه ویژه‌ای به مته حفاری و بازوی رباتیک مریخ نورد دارند تا آلودگی بین نمونه‌ها منتشر نشود.

 

برای جلوگیری از انتقال آلودگی مریخ نورد مجهز به وسیله به نام APXS، طیف سنج اشعه ایکس است که برای اندازه گیری عنصر‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پس از جمع آوری هرنمونه کارشناسان بزار APXS را در موقعیت خود حرکت می‌دهند تا هرگونه آلودگی، چون شن و ماسه یا ذره‌های گرد و غبار از سطح آن جدا شود و به این ترتیب نمونه آتی دچار آلودگی نشود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------