تولید اولین نانونوار گرافینی فلزی در جهان



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,نانونوار گرافینی فلزی
محققان دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا توانستند نانونوارهای گرافینی فلزی تولید کنند که قابلیت استفاده به عنوان سیم‌های الکتریکی را در تمام انواع تجهیزات الکترونیکی کربنی دارند. 

به گزارش ایرنا به نقل  از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، نانونوارهای گرافینی معمولا به عنوان نیمه‌رسانا مورد استفاده قرار می‌گیرند که محققان اخیرا توانستند بدون استفاده از ترکیبات دیگر در ساختار نانوارها، آنها را به ماده‌ای با خواص فلزی تبدیل کنند که رسانای جریان الکتریکی بوده و قادر هستند مانند سیم‌ها، الکترون‌ها را در سراسر مدار الکتریکی به جریان درآورند.

 

محققان به منظور تولید این نانونوارهای فلزی، قطعه‌هایکوتاه نانونوارهای گرافینی را گرما دادند تا مولکول‌های آنها به صورت شیمیایی با یکدیگر واکنش داده و به هم متصل شوند و یک زنجیره بلند را تشکیل دهند.

 

نانونواری که از این طریق ساخته شد بیش از ۱۰ متر طول داشته و ضخامت آن به ۱.۶ نانومتر می‌رسد. سپس محققان در بین هر ۱۰۰ اتم نانونوار گرافینی، یک پیوند را به صورت شیمیایی تغییر دادند تا خواص فلزی آن به میزان ۲۰ برابر افزایش یابد.

 

از مدت‌ها قبل، سیلیکون انتخاب اصلی تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی بوده است. د چند دهه گذشته، ترانزیستورهای مورد استفاده برای تولید تراشه‌های کامپیوتری در هر دو سال تقریبا به دوبرابر افزایش یافته و قانون مور (Moore’s Law) در این مورد صحت داشته است اما اکنون پیشرفت فناوری به دلیل محدودیت‌های فیزیکی سیلیکون با سرعت قبل پیش نمی‌رود.

 

محققانبه همین علت به دنبال راهکارهای استفاده کربن فراوان و ارزان قیمت به عنوان یک جایگزین برای تولید ترانزیستورها و مدارهای الکترونیکی هستند.

 

گزارش کامل این نتحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------