شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,ریزموجودات در مریخ
مطالعه جدید ناسا می‌گوید که برخی از ریزموجودات زمینی می‌توانند به طور موقت در شرایط مریخ زنده بمانند که یافته می‌تواند پیامدهای بزرگی در سفرهای فضایی داشته باشد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ما می‌توانیم به شکل ناخودآگاه و ناخواسته مریخ یا هر دنیای دیگری را که در آینده کاوش می‌کنیم با میکروارگانیسم‌های موجود در سیاره خود آلوده کنیم. دانشمندان ناسا و مرکز هوافضای آلمان چندین ارگانیسم قارچی و باکتریایی را در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از آزمایش موسوم به "MARSBOx" به لایه استراتوسفر فرستادند.

 

لایه استراتوسفر که دومین لایه مهم جو زمین واقع در بالای لایه اوزون است، دارای شرایطی است که شباهت زیادی به سیاره سرخ دارد و مکان مناسبی برای ارسال نمونه‌ها به منظور کشف زنده ماندن آنها در مریخ است.

 

هدف از این مطالعه که به طور مشترک توسط دانشمندان ناسا و مرکز هوافضای آلمان(DLR) انجام شد، بررسی این بود که آیا شکل‌های زندگی در سیاره ما قادر به زنده ماندن در شرایط سخت سیاره سرخ هستند یا خیر؟

 

محققان دریافتند که برخی از میکروب‌های زمینی که به استراتوسفر سفر کردند و در شرایط مشابه مریخ قرار گرفتند، توانسته‌اند به طور موقت زنده بمانند و همچنین برخی از آنها پس از بازگشت به زمین دوباره زنده شوند.

 

اکنون دانشمندان مقاله‌ای را در مورد یافته‌های خود منتشر کرده‌اند که در آن در مورد چگونگی زنده ماندن هاگ‌های کپک سیاه در این سفر فضایی صحبت کرده‌اند.

 

این میکروارگانیسم فقط به طور موقت می‌تواند در سطح مریخ زنده بماند کند، اما محققان دریافتند که این هاگ‌ها پس از بازگشت به زمین می‌توانند دوباره زنده شوند.

 

این تیم تحقیقاتی این هاگ‌ها و باکتری‌ها را داخل یک ظرف آلومینیومی توسط یک بالن به استراتوسفر فرستاد. دو لایه نمونه در این ظرف وجود داشت که لایه زیرین در برابر اشعه محافظت می‌شد تا ناسا بتواند اثرات تابش را از سایر شرایط محیطی جدا کند.

 

همانطور که اشاره شد یک بالن این ظرف را به لایه استراتوسفر زمین منتقل کرد، جایی که نمونه‌ها تحت شرایط مریخی قرار داشتند و بیش از هزار برابر بیشتر از سطح زمین در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتند. هنگامی که بالن به زمین بازگشت، مشخص شد که برخی میکروب‌ها مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها از این سفر و شرایط سخت شبیه به مریخ جان سالم به در برده‌اند.

 

"کاتارینا سیمس" یکی از اعضای تیم مرکز هوافضای آلمان گفت: با انجام مأموریت‌های طولانی مدت در مریخ، باید بدانیم که چگونه میکروارگانیسم‌های مرتبط با انسان در سیاره سرخ زنده می‌مانند، زیرا برخی از آنها ممکن است خطر سلامتی برای فضانوردان داشته باشند. به علاوه، برخی از میکروب‌ها برای اکتشافات فضایی بسیار ارزشمند هستند. آنها می‌توانند به ما کمک کنند تا مواد غذایی را به طور مستقل از زمین تولید کنیم.

 

سال گذشته ناسا سیاست‌های خود را به روز کرد تا تعهد قوی‌تری از خود در جلوگیری از آلودگی ماه و مریخ توسط انسان داشته باشد. ناسا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ارگانیسم‌ها یا سایر آلودگی‌ها را از زمین به جهان‌های دیگر نمی‌برد، زیرا این امر می‌تواند جستجو برای حیات فرازمینی را به خطر بیندازد. همچنین بازگرداندن آنها از دنیاهای دیگر به زمین نیز می‌تواند بر محیط زندگی ما تأثیر منفی بگذارد.

 

"سیمس" توضیح داد که آزمایشاتی مانند "MARSBOx" راهی واقعاً مهم برای کمک به ما در جستجوی همه پیامدهای سفر فضایی بر زندگی میکروبی است و اینکه چگونه می‌توانیم این دانش را به سمت کشف‌های شگفت‌انگیز فضایی سوق دهیم.

 

نتایج این آزمایش پس از فرود کاوشگر فضایی "استقامت"(Perseverence) ناسا در مریخ منتشر شده است تا به دریافت وجود حیات در سیاره سرخ در میلیاردها سال پیش کمک کند. مریخ نورد "استقامت" نمونه‌هایی از سنگ و خاک سطح مریخ را در لوله‌های مهر و موم شده جمع می‌کند که برای تجزیه و تحلیل در دهه ۲۰۳۰ به زمین آورده خواهند شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------