تاثیر رژیم غذایی بر فیزیولوژی فضانوردان



 ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مرکز فضایی "جانسون" ناسا اخیراً در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از یکی از فضانوردان ماموریت اکسپدیشن ۶۳ منتشر کرد. 

به گزارش ایسنا، این مرکز با منتشر کردن این تصویر نوشت: میوه‌های تازه و سایر مواد غذایی در اطراف "کریس کسیدی" فضانورد ماموریت اکسپدیشن ۶۳ شناور هستند.این غذاها به یک نکته مهم اشاره می‌کند و آن این است که همانطور که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند، یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به فضانوردان نیز کمک کند تا بهتر خودشان را با فشارهای پرواز فضایی سازگار کنند.

 

اما چگونه ممکن است تغذیه سالم، فیزیولوژی فضانوردان را تغییر دهد؟ برای فهمیدن این موضوع "گریس داگلاس"، دانشمند ارشد پروژه فناوری پیشرفته غذایی در مرکز فضایی جانسون ناسا در حال انجام یک مطالعه از طریق برنامه تحقیقات انسانی ناسا است.

 

داگلاس و تیم او می‌خواهند دریابند که چگونه یک رژیم غذایی تقویت شده برای پروازهای فضایی(غذاهای غنی از مواد مغذی مانند زردینه، لیکوپن و اسیدهای چرب امگا ۳ ) بر سیستم ایمنی بدن ، میکروبیوم روده و تغذیه تأثیر می‌گذارد چرا که پیشتر شناخته شده است که این عوامل بر یکدیگر تأثیر گذار هستند.

 

شرکت‌کنندگان در این مطالعه با تیم داگلاس مشورت می‌کنند تا رژیم غذایی تقویت شده مناسب خودشان را تهیه کنند. این رژیم غذایی در غذاهای غنی از ترکیبات زیست فعال به ویژه میوه‌ها، سبزیجات و ماهی‌ها تنوع بیشتری دارد.

 

فضانوردان شرکت کننده در ایستگاه فضایی به رژیم غذایی تقویت شده خود پایبند هستند و روزانه غذای مصرفی خود را ثبت می‌کنند. نمونه‌های خون، ادرار، بزاق و مدفوع نیز قبل، در حین و بعد از پرواز فضایی گرفته می‌شود. محققان تغییرات این نمونه‌ها را در طول ماموریت پیگیری می‌کنند تا دریابند آیا تغییری در سلامت فضانوردان رخ داده است یا خیر.

 

برای مطالعه به هشت نفر نیاز است. ویکتور گلاور، فضانورد ماموریت کرو-۱ اسپیس ایکس ناسا در اقامت اخیر خود در ایستگاه فضایی در این مطالعه شرکت کرده است. کسیدی نیز قبلاً در این مطالعه شرکت کرده است.

 

نتایج این مطالعه به ناسا کمک خواهد کرد تا دریابد چگونه یک رژیم غذایی تقویت شده می‌تواند سازگاری‌های فیزیولوژیکی را در طی پرواز فضایی بهبود بخشد. نتایج همچنین اطلاعاتی درباره ارتباط میان رژیم غذایی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی ، میکروبیوم و تغذیه فضانوردان ارائه خواهد داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------