ماهِ توت‌فرنگی را در آسمان شب فردا ببینید



 ماهِ توت‌فرنگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
دبیر کانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی از ابرماه‌ها با نام‌های مختلفی معرفی می‌شوند که عامیانه‌تر هست. این نامگذاری به دلیل صورتی یا قرمز شدن ماه نیست و صرفا به این دلیل است که در گذشته در این موقع از سال کشاورزان به فعالیت خاصی می‌پرداختند. 

جواد فیاض در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ماه توت‌فرنگی، اظهار کرد: ماه در یک مدار بیضی شکل به دور زمین می‌چرخد. به دلیل بیضی شکل بودن مدار ماه، فاصله ماه تا زمین همواره تغییر کرده و دارای یک فاصله ثابت نیست.

 

وی افزود: در مواقعی از سال این فاصله  خیلی زیاد و گاهی بسیار کم است. فاصله متوسط ماه تا زمین ۴۰۰ هزار کیلومتر است. هر زمان که فاصله ماه تا زمین کمتر از ۳۶۰ هزار کیلومتر باشد، ماه کاملا قابل مشاهده است. در این زمان شاهد ماه بدر یا به اصطلاح عامیانه ماه شب ۱۴ هستیم. این ماه نسبت به سایر ماه‌های کامل بزرگتر و کامل‌تر دیده می‌شود و به همین دلیل به ‌ آن اصطلاح  «ابر ماه» را نسبت می‌دهند.

 

ابرماه، ۷ درصد نورانی‌تر و ۲۰ درصد بزرگتر

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ویژگی‌های یک «ابرماه»، ادامه داد: ماه در فاصله کمتر از ۳۶۰ هزار کیلومتری زمین در یکی از نزدیک‌ترین فاصله‌ها قرار دارد. در این حالت می‌توان ماه را نورانی‌تر و شفاف‌تر دید. در بهترین حالت این ماه ۷ درصد نورانی‌تر و ۲۰ درصد بزرگتر از حالت عادی یک ابرماه دیده می‌شود. نگاه کردن به یک ابرماه با چشم غیرمسلح آن چنان تفاوتی با ماه‌های عادی ندارد. اما این تفاوت با تلسکوپ و ابزارهای رصدی محسوس‌تر می‌شود.

 

فیاض بیان کرد: پدیده ابرماه معمولا دوبار در هر سال رخ می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ شاهد ابرماه اردیبهشت ماه و خردادماه بوده‌ایم. در پنجشنبه هفته جاری یعنی ۳ تیر ماه‌، فاصله زمین تا ماه کمتر از ۳۶۰ هزار کیلومتر نبوده بلکه ۳۶۲ هزار کیلومتر است. از نظر علمی نمی‌توان به این واقعه صفت ابرماه را اطلاق کرد، اما نسبت به سایر ماه‌های کامل فاصله نزدیک‌تری به زمین داشته و بزرگتر است.

 

وی در خصوص الزامات رصد یک ابرماه، تصریح کرد: بهترین زمان برای رصد یک ابر ماه زمان طلوع ماه است. این زمان به افق مشهد از ساعت ۸ تا ۹ و نیم شب است. هر چه از ابتداء شهر بگذرد، نور و اندازه ماه به دلیل آمدن تا بالای آسمان کمتر و اندازه کوچک‌تر می‌شود. رصد این ابرماه نیازمند ابزار خاصی نیست. برخی از ابرماه‌ها با نام‌های مختلفی معرفی می‌شوند که عامیانه‌تر هست. برای مثال ابرماه وقوع یافته در اردیبهشت ماه به نام ابرماه صورتی و این ابرماه پیش رو به اسم ابرماه توت‌فرنگی شناخته می‌شود. این نام‌گذاری به دلیل صورتی یا قرمز شدن ماه نیست و صرفا به این دلیل است که در گذشته در این موقع از سال کشاورزان به فعالیت خاصی می‌پرداختند. برای مثال در اردیبهشت ماه گیاهی به رنگ صورتی برداشت می‌شود. ابرماه پیش رو نیز زمانی است که در قسمت‌های خاصی از آمریکا توت فرنگی برداشت می‌کنند. رنگ ابرماه پیشرو در ابتداء طلوع، طلایی رنگ است و هرچه به انتهای شب نزدیک می‌شویم به سفیدی بازمی‌گردد. 

 

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: معمولا در هر سال شاهد دو ابرماه هستیم که در سال جاری در اردیبهشت و خردادماه وقوع یافتند. این ماه بدر پیش رو ابر ماه نیست اما نور و اندازه آن از نظر محاسباتی بیشتر است. ابرماه‌ها آتی در سال آینده یعنی سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. این ابرماه‌ها در خرداد و تیر سال ۱۴۰۱ رخ خواهند داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------