کوچک‌ترین کوتوله سفید با جرمی برابر خورشید کشف شد



 کوچک‌ترین کوتوله سفید ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ستاره شناسان اخیراً یک کوتوله سفید فوق العاده متراکم را کشف کرده اند که تقریباً به اندازه ماه است جرمی مشابه خورشید دارد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تک اکسپلوریست؛ کوتوله سفید جدیدی کشف شده که کوچک‌ترین و متراکم‌ترین کوتوله سفید تا به حال مشاهده شده در فضا است و ۱۳۰ سال نوری از ما فاصله دارد. سن آن تقریباً ۱۰۰ میلیون سال یا کمتر تخمین زده شده است. غیر منطقی به نظر می‌رسد، اما کوتوله‌های کوچک‌تر جرم بیشتری دارند. دلیل این امر ممکن است سوزاندن هسته‌ای باشد که باعث می‌شود ستاره‌های عادی در برابر گرانش قرار نگیرند و در عوض اندازه آن‌ها توسط مکانیک کوانتوم تنظیم می‌شود.

 

کشف کوتوله سفید

این کوتوله سفید که کوچک‌ترین نوع کشف شده است با نام ZTF J1901 + 1458 شناخته می‌شود. این میدان مغناطیسی تقریباً ۱ میلیارد برابر قوی‌تر از خورشید است و علاوه بر این، هر هفت دقیقه با سرعتی دیوانه وار یک بار در محور خودش می‌چرخد. بسیاری از ستارگان جهان به صورت جفت در مدار یکدیگر می‌چرخند و اگر هردو این ستاره‌ها با هم پیر شوند و جرمشان از خورشید کمتر باشد، هر دو به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند.

 

 کوچک‌ترین کوتوله سفید ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

این مطالعه جدید سرنخی درباره مرحله بعدی فراهم می‌کند. جفت ستاره‌ای که به کوتوله سفید تبدیل شدند، سرانجام در نهایت باهم ادغام می‌شوند و اگر جرمشان زیاد باشد منفجر شده و ابرنواختر‌ها را شکل می‌دهند. با این حال، اگر فاقد جرم مناسب برای انفجار باشند، یک کوتوله سفید متراکم تشکیل خواهد شد. ستاره شناسان گفتند کوتوله‌های ادغام شده ممکن است به اندازه‌ای بزرگ شوند که ستاره‌ای نوترونی را تشکیل بدهند.

 

گفتنی است که ستاره شناسان ابراز امیدواری کردند که در آینده کوتوله‌های سفید دیگری هم پیدا کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------