پیام تبریک ناسا به مناسبت تولد کاشف "پلوتو"



 سیاره پلوتو,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ناسا با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود تولد کاشف سیاره پلوتو را تبریک گفت. 

به گزارش ایسنا، ناسا در صفحه خود نوشت: به طور متوسط دمای سطح پلوتو منفی ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد است و بنابراین نمی‌تواند میزبان حیات باشد.

 

امروز ما تولد "کلاید تومبا"(Clyde Tombaugh) کاشف پلوتو را تبریک می‌گوییم. او اولین کسی بود که در سال ۱۹۳۰ در رصدخانه لاول، آریزونا این سیاره کوتوله را رصد کرد. پلوتو توسط "ونیتیا برنی"(Venetia Burney) که در آن زمان ۱۱ ساله بود نامگذاری شد. پیشنهاد او توسط پدربزرگش به رصدخانه منتقل شد.

 

این تصویر توسط فضاپیمای "نیوهورایزنز"(New Horizons) در انتهای یک پرواز تاریخی ثبت شده است و نمایانگر گذر پرتوهای خورشیدی از جو پلوتو در فاصله ۲۰۰ هزار کیلومتری است.

 

دانشمندان باور دارند که مه آبی‌رنگ یک دود فتوشیمیایی است که در اثر واکنش نور خورشید با متان و سایر مولکول‌های جو پلوتو ایجاد شده است. این هیدروکربن‌ها تبدیل به ذرات کوچک مه می‌شوند و نور خورشید را به رنگ آبی پراکنده می‌کنند. فرآیندی مشابه آنچه باعث آبی دیدن شدن مه روی زمین می‌شود.

 

پلوتو از زمان کشف تا زمانی که به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی شود هنوز یک دور کامل به دور خورشید نچرخیده بود.

 

"نیوهورایزنز" فضاپیمای رباتیک ناسا است که در روز ۱۹ فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی به‌سوی کمربند کویپر حرکت کرد. این کاوشگر فضایی نخستین فضاپیمایی است که به‌ سوی پلوتو پرواز کرد و به مطالعه این سیاره کوتوله و پنج قمر تاکنون شناخته‌ شده آن پرداخت.  

 

در روز ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۶، آخرین اطلاعات ثبت شده از گذر این فضاپیما از کنار پلوتو منتشر شد و ناسا اعلام کرد که زین پس اطلاعات بیشتری توسط آن از پلوتو دریافت نخواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------