کشف نخستین سیاه‌چاله سرگردان در فضای خالی



سیاه‌چاله  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ستاره شناسان برای اولین بار یک سیاه‌چاله سرگردان را در فضای خالی رصد کردند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، به تازگی پیشرفت‌های زیادی در حوزه سیاه‌چاله‌ها رخ داده است و با هر کشف، مشخص می‌شود که پتانسیل‌های آنها چقدر بی‌پایان است. به عنوان مثال، حتی یک سیاه‌چاله وجود دارد که ستاره میزبان خود را تا سر حد مرگ می‌خورد.

 

این بار، یک تیم بین‌المللی از محققان اعلام کردند که سیاه‌چاله‌ای دور افتاده با جرم ستاره‌ای را مشاهده کرده‌اند که برای اولین بار در فضای میان‌ستاره‌ای، سرگردان است. یافته‌های آنها اگرچه هنوز بررسی همتا نشده است، اما در پایگاه arXiv منتشر شده است.

 

اگرچه ستاره شناسان مدتی است که تصور می‌کنند سیاه‌چاله‌های آزاد و شناور فراوانی در فضا وجود دارند، اما کشف یک نمونه از آنها تاکنون انجام نشده بود. دلیل طولانی شدن رسیدن به این کشف، دشواری مشاهده آنها در پس‌زمینه سیاه رنگ فضا است.

 

این کشف ادامه یافته‌ای در سال ۲۰۱۱ است که دو تیم "آزمایش عدسی گرانشی نوری"(OGLE) که توسط دانشگاه "ورشو" در لهستان مدیریت می‌شود و "بررسی مشاهدات میکرولنز در اخترفیزیک"(MOA) که توسط محققان در نیوزیلند و ژاپن انجام می‌شود، به آن رسیده‌اند.

 

محققن در آن زمان، ستاره‌ای بسیار درخشان را مشاهده کردند که ۲۰ هزار سال نوری از زمین فاصله داشت. از آن زمان، "کایلاش ساهو" از مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور و نویسنده اصلی این مطالعه جدید، به همراه همکارانش از تلسکوپ فضایی "هابل" به مدت شش سال برای رصد این جرم استفاده کرد. در طول این فرآیند، آنها نجوم دقیقی را با تجزیه و تحلیل داده‌های ارائه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام دادند.

 

چیزی که آنها در پایان یافتند این بود که این ستاره مکان خود را تغییر داد. همانطور که محققان به مطالعه ستاره و نور آن ادامه دادند، در نهایت به این نتیجه رسیدند که این جرم یک سیاه‌چاله شناور است و به شناخت هرچه بیشتر ما از سیاه‌چاله‌ها کمک می‌کند.

 

محققان حتی موفق به محاسبه سرعت آن شدند. "ساهو" می‌گوید: این سیاه‌چاله با سرعت ۴۵ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند.

 

علاوه بر این، این تیم اندازه این سیاه‌چاله را که ۲۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، اندازه‌گیری کردند و متوجه شدند که این سیاه‌چاله هفت برابر بزرگتر از خورشید ما است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------