تولید استیک مصنوعی در فضا



استیک مصنوعی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
اگر قرار باشد انسان‌ها روزی بر روی ماه و مریخ ساکن شوند، دانشمندان باید راهی برای رشد غذا در این مکان‌ها ایجاد کنند و اکنون فضانوردان تازه نفس ایستگاه فضایی آزمایشی برای تولید گوشت مصنوعی در فضا انجام خواهند داد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل،  فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به زودی خواهند توانست غذایی خوشمزه با استیک تازه بخورند اما تنها در صورتی که ابتدا بتوانند فناوری پرورش آن را از سلول‌های گوشت گاو در شرایط ریزگرانش کامل کنند.

 

این تنها یکی از چندین آزمایش علمی است که توسط سه فضانورد تازه‌کار که به تازگی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده‌اند، انجام خواهند گرفت.

 

"لری کانر "(Larry Connor) کارآفرین، "مارک پتی"(Mark Pathy)  سرمایه‌گذار و نیکوکار و "ایتان استیبه"(Eytan Stibbe) خلبان نیروی هوایی برای حضور در این ماموریت ۱۰ روزه ۵۵ میلیون دلار پرداخت کرده‌اند.

 

"مایکل لوپز-الگریا"(Michael López-Alegría)، فضانورد اسبق ناسا نیز در این سفر با آنها همراه بوده است.  

 

این سه فضانورد در طول اقامت هشت روزه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی تلاش خواهند کرد تا گوشتی لطیف و آبدار مانند آنچه در زمین از قصابی می‌خرید تولید کنند.

 

بخشی از محموله‌ی آن‌ها شامل سلول‌های گاو است که به ایستگاه فضایی فرستاده شده‌اند تا در شرایط ریزگرانش رشد کرده و به بافت ماهیچه‌ای موجود در استیک تبدیل شود.

 

دانشمندان با کمک "استیبه" در ایستگاه فضایی به دنبال تولید استیک بدون نیاز به چاپ‌زیستی هستند و به جای آن می‌خواهند سلول‌های گوشت گاو را به عنوان بخشی از یک فرآیند طبیعی تکثیر کنند.

 

دکتر "زویکا تاماری"(Zvika Tamari) رئیس این تحقیقات فضایی در گفتگو با میل‌آنلاین گفت: ما دو هدف داریم. یکی از آن‌ها تولید استیک برای مسافرین ماه و مریخ و دیگری ایجاد گوشت ارزان در زمین است.

 

او می‌گوید: برای تولید استیک طبیعی باید یک گاو را به مدت دو تا سه سال بزرگ کرد. این کار نیازمند غذا، آب، ‌زمین و منابع طبیعی زیادی است. در حالی که با این فرآیند ما می‌توانیم مواد غذایی و استیک‌های خوشمزه را در دورافتاده‌ترین مناطق تنها در سه هفته تولید کنیم و کجا دورتر از فضا؟ منطقه‌ای نامساعد که هیچ منابع طبیعی ندارد.

 

دکتر تاماری نحوه انجام این فرآیند را توضیح می‌دهد و می‌گوید: ما با سلول‌های گاو شروع می‌کنیم و آنها را در راکتورهای زیستی رشد می‌دهیم. سپس توده سلولی را تکثیر می‌کنیم. این کار آن‌ها را به انوع مختلفی از سلول‌هایی که در استیک وجود دارد تبدیل می‌کند. ما این سلول‌ها را رشد می‌دهیم بافتی شبیه به استیک معمولی ایجاد می‌کنیم. این کاری است که ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهیم داد.

 

او افزود که این فناوری امکان زندگی بر روی ماه یا آغاز سفری ۹ ماهه به مریخ را فراهم می‌کند به گونه‌ای که افراد می‌توانند استیک تازه و خوش‌طعم خود را تولید کنند که حاوی تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. او می‌گوید: ارسال غذا به ایستگاه فضایی بین‌المللی به شدت هزینه‌بر است این در حالی است که این ایستگاه تنها ۴۰۰ کیلومتر از سیاره ما فاصله دارد.

 

 ارسال غذا به اعماق فضا تقریبا غیرممکن است این بدان معناست که علم باید راهی برای تغذیه فضانوردان در چنین ماموریت‌هایی فراهم کند.

 

اما این استیک‌ها تنها مختص فضا نیستند و شرکت تولید کننده آن‌ها قصد دارد تا اواخر سال جاری آن‌ها را به سنگاپور بفرستد. هنوز قیمت دقیق آن‌ها مشخص نشده است اما پیش از این تخمین زده شده که یک تکه استیک ۵۰ دلار قیمت خواهد داشت.

 

دکتر تاماری می‌گوید که هدف بعدی آن‌ها چاپ سه‌بعدی بُرش‌های بزرگ‌تر در دنیایی است که شرایط جوی روز به روز نامساعدتر می‌شود و انسان‌ها نیاز خواهند داشت بدون آسیب رساندن به محیط‌ زیست به شکل پایدارتری زندگی کنند.

 

گاوهایی که از سلول‌هایشان برای انجام این فرآیند استفاده می‌شود، کشته نمی‌شوند اما گوشتی که تولید می‌شود واقعی است.

 

چهار نوع سلول مختلف ایجاد می‌شود. سلول‌های پشتیبان، سلول‌های چربی، ‌سلول‌های عروق خونی و سلول‌های ماهیچه‌ای که سپس به جوهر زیستی برای یک چاپگر سه‌بعدی تبدیل می‌شوند.

 

دکتر تاماری می‌گوید: در حالی که تولید استیک در زمین سه هفته به طول می‌انجامد، ما نمی‌دانیم که در فضا چه میزان زمان لازم است. دیدن اینکه چه اتفاقی برای فرآیند ما در محیط ریزگرانش می‌افتد، بسیار جالب خواهد بود.

 

این آزمایش تنها یکی از آزمایش‌هایی علمی است که به عنوان بخشی از ماموریت Ax-۱ در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهد گرفت.

 

این چهار مسافر در روز جمعه، ۱۹ فروردین سوار بر موشک "فالکون ۹" شرکت "اسپیس‌ایکس" در ساعت ۱۹:۴۷ به وقت تهران از پایگاه فضایی کندی سفر خود را آغاز کردند و روز شنبه حوالی ساعت ۱۷ به وقت تهران به ایستگاه فضایی متصل شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------