دقیق‌ترین تصویر از تکثیر ژنومی ثبت شد



اخبار,اخبارعلمی,تکثیر ژنومی


اخبار علمی - دقیق‌ترین تصویر از تکثیر ژنومی ثبت شد

برای نخستین بار محققان دانشگاه اومئای سوئد، موفق به نشان‌دادن چگونگی ایجاد ژنوم‌هایی جدید توسط آنزیم اپسیلون پلیمراز دی ان ای شدند.

به گزارش ایسنا ، تصویر دقیق ایجادشده توسط این محققان نشان می‌دهد چگونه جهش‌هایی که در رشد سرطان روده بزرگ و گردن رحم مشارکت می‌کنند، به تغییراتی در ساختار پروتئین منجر می‌شوند.

ژنوم‌ها از جفت‌هایی از رشته‌های بلند دی ان ای ساخته شده‌اند.

دانشمندان حاضر در این مطالعه در همکاری‌های پیشین خود با محققان امریکایی نشان داده‌ بودند که اپسیلون پلیمراز دی ان ای یکی از سه آنزیم‌هایی است که رسته‌های دی ان ای را در تمامی سطوح بالاتر ارگانیسم‌ها از مخمرها گرفته تا انسان‌ها می‌سازند.

زمانی که دی ان ای ژنوم یک ارگانیسم تکثیر می‌شود، اپسیلون پلیمراز دی ان ای مسئول ساخت حدود نیمی از دی ان ای است.

این فرایند به سرعت و با دقت بسیار بالا و با هدف اجتناب از تولید جهش‌هایی انجام می‌شود که می‌تواند برای سلول و در مجموع برای ارگانیسم مضر باشد.

به منظور درک بیشتر در سطح مولکولی درباره چگونگی ساخت دی ان ای جدید با این سرعت و دقت توسط اپسیلون پلیمراز دی ان ای، تیم علمی از تکنیک‌های بلورشناسی اشعه ایکس جهت تولید یک تصویر بسیار دقیق از پروتئین شکارشده به هنگام ساخت قطعه‌ای جدید دی ان ای استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند اپسیلون پلیمراز دی ان ای دارای ساختار پروتئینی منحصر‌به‌فردی است و این ناحیه هرگز در دیگر پلیمرازها مشاهده نشده بود.

این ناحیه جدید نشان می‌دهد اپسیلون پلیمراز دی ان ای شیوه‌ منحصر‌به‌فردی را برای قلاب‌شدن بر روی دی ان ای توسعه داده و بدون توقف و شروع دوباره تکثیر می‌شود.

محققان آزمایشات بیشتری را با تایید هدف مدل جدیدشان انجام دادند و مشخص شد که حوزه جدید (که آن‌ها حوزه P می‌نامند) در واقع، در توانایی پروتئین در تولید رشته‌های طولانی دی ان ای و بدون هیچ توقفی، بسیار حائز اهمیت است.

این یکی از ویژگی‌های مهم اپسیلون پلیمراز دی ان است که امکان ایفای نقش در تکثیر دی ان ای و بازتولید ژنوم را به هنگام تقسیم سلولی فراهم می‌کند.

ژنوم انسانی هم‌اکنون نقشه‌برداری شده و امروزه مطالعات بین‌المللی زیادی وجود دارند که در آن دی ان ای سلول‌های تومور و در خانواده‌هایی با شرایط موروثی، در حال توالی‌داده شدن برای مشاهده این نکته هستند که آیا هر نوع جهش ویژه‌ای وجود دارد که موجب شکل‌گیری تومورها شده یا این که به شرایط موروثی منتهی شود.

به عنوان بخشی از این تحقیق، تعدادی از جهش‌ها در درون اپسیلون پلیمراز دی ان ای اخیرا کشف شده‌اند. این جهش‌ها می‌توانند مستقیما با رشد سرطان‌های روده بزرگ و گردن رحم مرتبط باشند.

جزئیات این مطالعه در Nature Structural and Molecular Biology منتشر می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------