«علامت مخصوص پاپ بزرگ» در لهستان کشف شد



علامت مخصوص پاپ بزرگ،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
در ابتدا خاک‌گرفتی باعث شده بود که ماهیت این یافته قابل تشخیص نباشد. اما با کنار رفتن آلودگی، نوشته‌های روی این مُهر ۶۰۰ ساله قابل خواندن شدند.

یک مُهر سربی در شمال غربی لهستان کشف شده است که باستان‌شناسان آن را یک «نشان پاپ اعظم» مربوط به دورۀ پاپ بونیفاس نهم (۶۰۰ سال قبل) تشخیص داده‌اند. این نشان توسط یک گروه جویندۀ فلزات عتیقه در سال ۲۰۲۱ در یک گورستان قدیمی کشف شد.

 

در ابتدا خاک‌گرفتی و فرسایش این قطعه فلز، تشخیص ماهیت آن را دشوار کرده بود اما بعد از اینکه متخصصان آن را با دقت و ظرافت پاک کردند، نوشتۀ روی آن قابل خواندن شد؛ نوشته‌ای که نشان می‌داد این نشان متعلق به پاپ بونیفاس نهم است.

 

نشان‌هایی مانند این معمولا از جنس سرب ساخته می‌شدند و به وسیلۀ رشته‌هایی از جنس ابریشم، به طومارهای احکام رسمی پاپ متصل می‌شدند. این در واقع نوعی مهر و موم احکام رسمی به شمار می‌آمده است.

 

علامت مخصوص پاپ بزرگ،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

تحلیل متالورژیک این یافته اصالت آن را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که این یک کپی بی‌ارزش نیست. در یک طرف این نشان این عبارت نوشته شده است: BONI/FATIUS/PP:VIIII. در سمت دیگر نشان هم تصاویری از سن پطرس و سن پل نقش بسته است.

 

قدمت روستایی که این نشان در آن یافت شده است به قرن نهم میلادی می‌رسد. این منطقه در قرن دوازدهم میلادی به طور کامل به آیین مسیحی درآمد و در طی قرن‌های بعدی کلیساها و صومعه‌هایی در آن بنا شدند. باستان‌شناسان معتقدند که این نشان مربوط به طوماری بوده که در یکی از این صومعه‌ها نگه‌داری می‌شده است.

 

در یک کتاب تاریخی مربوط به قرن هیجدهم نوشته شده که پاپ بونیفاس نهم برای راهبه‌های صومعۀ این منطقه نامه‌ای نوشته بود. بنابراین این نشان می‌تواند مربوط به همان نامه باشد.

 

این نشان به تازگی در موزۀ شهر کولوبژک لهستان به نمایش درآمده است.

 

 فرادید

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------