۹ جانوری که آن قدر‌ها هم که فکر می‌کردید خطرناک و مرگبار نیستند



برخی جانوران، از خزندگان چندش آور بسیار کوچک تا هیولا‌های غول پیکر، به عنوان قاتلانی مرگبار شناخته می‌شوند و حقیقتاً هم چنین آوازه‌ای پربیراه نیست. در فیلم‌ها و مستند‌ها چنان از مرگباری این جانوران گفته می‌شود و ظاهر آن‌ها نیز چنان ترسناک است که اغلب فکر می‌کنیم تعداد قربانیان حملات این جانوران قابل توجه است. با این وجود بسیاری از این جانوران بسیار کم خطرتر از آنی هستند که فکر می‌کنید و تلفات انسانی آن‌ها نیز بسیار ناچیز هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۹ جانوری که آن قدر‌ها که تصور می‌شود خطرناک و مرگبار نیستند آشنا کنیم.

 

۱- کوسه

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 برای دهه ها، فیلم‌های بلاک باستر هالیوودی، کوسه‌ها را ماشین‌هایی قاتل با دندان‌هایی ترسناک جلوه داده اند که عاشق مزه گوشت انسان هستند. اما حمله کوسه‌ها و تلفان انسانی ناشی از آن‌ها بسیار کمتر از آنی هستند که فکر می‌کنید. برخی از گونه‌های کوسه ها، مانند کوسه والی و کوسه استراحت کننده (basking) به هیچ وجه تهدیدی برای انسان محسوب نمی‌شوند هر چند ظاهری بسیار خوفناک دارند.

 

حتی گونه‌هایی که بیشترین حمله به انسان‌ها را داشته اند (کوسه ببری، کوسه گاوی و کوسه سفید) هیچگاه به دنبال شکار انسان و خوردن گوشت آن نبوده اند. آن‌ها مزه گوشت ماهی و سیل‌ها را ترجیح می‌دهند و هضم گوشت انسان برایشان دشوار است. به طور متوسط کوسه‌ها در طول هر سال تنها باعث مرگ ۶ انسان می‌شوند که بسیار کمتر از قربانیان جانوران ظاهر بی خطر دیگری مانند اسب آبی، فیل و حتی گاو‌ها هستند.

 

۲- خرس

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 اگر چه شیرها، ببر‌ها و خرس‌ها ترسناک‌ترین پستانداران گوشتخوار در نظر گرفته می‌شوند، اما از این میان خرس‌ها کمترین مرگباری را در میان این سه گونه به خود اختصاص می‌دهند. شاید محاسبه دقیق تعداد انسان‌هایی که در طول سال توسط شیر‌ها و ببر‌ها کشته می‌شوند امری دشوار باشد، اما با اطمینان می‌توان گفت که آمار آن‌ها از آمار کشته شدگان به دست خرس‌ها بیشتر است.

 

هر ساله به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ انسان توسط ببر‌ها و شیر‌ها کشته می‌شوند که بیشترین این اتفاقات مربوط به تانزانیا و هند است. در مقایسه، خرس‌های قهوه‌ای و سیاه روی هم تنها یک تا ۳ انسان را در طول سال در محل زندگی خود در ایالات متحده و کانادا از پای در می‌آورند.

 

۳- عنکبوت

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 حرف ما را اشتباه نگیرید، زیرا عنکبوت بیوه سیاه بسیار بسیار مرگبار است. اما انواع زیادی از عنکبوت‌ها و حتی بزرگ‌ترین و ترسناک‌ترین آن‌ها از لحاظ ظاهری، حتی نییش هم نمی‌زنند و نمی‌توانند باعث مرگ کسی شوند. سالانه در ایالات متحده به طور متوسط تنها ۷ نفر در اثر نیش عنکبوت‌های سمی خطرناک کشته می‌شوند و این عدد در مقایسه با تلفات ناشی از حمله جانوران ظاهراً بی آزاری مانند مورچه ها، زنبور‌ها و حتی حلزون‌های آب شیرین قابل توجه نیست.

 

۴- سفره ماهی

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 در سال ۲۰۰۶، استیو اروین معروف که با نام شکارچی کروکودیل شناخته می‌شود در یک اتفاق تراژیک بعد از گزیده شدن از ناحیه سینه توسط یک سفره ماهی جانش را از دست داد. اگر چه این تراژدی بسیار اتفاقی و نادر بود، اما شناخته شده بودن قربانی باعث شد که بسیاری به این باور برسند که سفره ماهی‌ها بسیار خطرناک و مرگبار هستند.

 

واقعیت این است که سفره ماهی‌ها معمولاً مخلوقات بسیار بی آزاری هستند که تنها در صورت احساس خطر نیش خواهند زد و در این صورت نیز سالی تنها باعث مرگ یا نهایتاً دو نفر خواهند شد. نوک و خار‌های روی بدن سفره ماهی حاوی زهر است، اما به ندرت می‌تواند باعث مرگ انسان شود اگر چه دردی بسیار شدید را در قربانی ایجاد می‌کنند. در واقع اروین از آسیبی که به قلبش وارد شده بود مرد و نه خود زهر سفره ماهی.

 

۵- خفاش خون آشام

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 خفاش‌های خون آشام نام یک قاتل مشهور افسانه‌ای را به خود دارند و ظاهر آن‌ها نیز طوری است که این نام با مسما به نظر می‌رسد. ترسناک‌تر این است که این خفاش‌ها می‌توانند خون قربانی خود را برای ۳۰ دقیقه بمکند بدون این که قربانی حتی متوجه این امر شود. علیرغم تمامی این واقعیات ترسناک علیه آن ها، خفاش‌های خون آشام به طور کلی موجودات خطرناکی نیستند. آن‌ها بیشتر خون احشامی مانند گاو‌ها و اسب‌ها را ترجیح می‌دهند و به ندرت به سراغ انسان‌ها می‌آیند.

 

البته این بدین معنا نیست که این خفاش‌ها کاملاً بی خطر هستند. دیده شده که این خفاش‌ها در مواردی انسان‌ها را گاز گرفته اند و آن هم معمولاً در شرایطی بوده که منبع غذایی آن‌ها که همان خون احشام بوده کاهش یافته و در مواردی نادر نیز می‌توانند باعث انتقال بیماری هاری شوند. با این وجود تلفات ناشی از گاز خفاش‌های خون آشام و به طور کل خفاش‌ها بسیار اندک است.

 

۶- کرکس

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 کرکس‌ها ظاهر بسیار ترسناک و شیطانی دارند و تمایل آن‌ها به پرواز کردن در اطراف موجودی که مرده یا در حال مرگ است باعث بدنامی بیشتر آن‌ها شده است. طول بسیار قابل توجه بال‌ها و چنگال‌های بلند و تیز کرکس‌ها باعث شده که گوشتخوارانی تهاجمی به نظر برسند، اما باید بدانید که کرکس‌ها تقریباً به طور مطلق از موجودات مرده تغذیه می‌کنند. در حالی که کرکس‌ها به دنبال حیوانات زخمی یا در حال مرگ هستند، اما خود نمی‌توانند این موجودات را بکشند.

 

۷- سگ پیت بول

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 شاید برایتان باور نکردنی باشد اگر بگوییم که سگ‌ها به طور کلی برای انسان‌ها خطری بزرگ محسوب می‌شوند. علاوه بر اینکه تنها در ایالات متحده سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر در اثر حمله سگ‌های اهلی کشته می‌شوند، ده‌ها هزار مرگ انسانی نیز سالانه در اثر ابتلا به هاری که توسط این سگ‌ها منتقل شده رخ می‌دهد. با این وجود برخی از انواع سگ‌ها بیشتر از دیگر گونه‌ها خطرناک جلوه داده شده که پیت بول نمونه بارز آن هاست.

 

عبارت «پیت بول» می‌تواند شامل ۴ گونه متفاوت سگ باشد و گزارش‌ها در مورد خطرناکی آن‌ها تا حدود زیادی بزرگ انگاری بوده است. درمان و آموزش این سگ‌ها می‌تواند خطر ناشی از آن‌ها را به شدت کاهش دهد و بسیاری از حمله سگ‌ها در مورد انسان‌هایی صورت می‌گیرد که در گذشته با این حیوانات بدرفتاری داشته اند.

 

۸- مار شیری

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 مار‌ها موجوداتی هستند که خود اعتبارشان به عنوان یک قاتل ترسناک در طبیعت را بدست آورده و سالانه باعث مرگ ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان می‌شوند. اما این شهرت واقعی باعث شده اغلب مردم فکر کنند که برخی از انواع کاملاً بی خطر مار‌ها نیز مرگبار و خطرناک هستند و ماهی شیری در این میان بدشانس‌ترین مارهاست که بیگناه مورد حمله قرار گرفته و کشته می‌شود.

 

این مار‌ها که در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند شباهت ظاهری و رنگی بسیار زیادی به ماهی بسیار مرگبار مرجانی دارند که در واقع این ظاهر ترسناک تنها نوعی مکانیسم دفاعی است. شکارچیان با دیدن این الگو‌ها و رنگ‌ها از مار‌ها دور شده و آن‌ها را تهدید نمی‌کنند. شاید شما هم این گفته در مورد مار‌ها را شنیده باشید که می‌گوید: «قرمز و سیاه دوست است و قرمز و زرد می‌تواند یک دوست را بکشد» و با نگاه به این مار می‌توان فهمید که مار شیری از دسته اول است.

 

۹- گربه کوهی

اخبار,اخبار گوناگون,جانور

 گربه‌های وحشی بزرگ‌ترین گربه‌ها هستند که گاهی پوما یا گربه وحشی نیز نامیده شوند و محل زندگی آن‌ها آمریکای شمالی است و کوهنوردان داستان‌های زیادی در مورد مرگبار بودن آن‌ها گفته اند. علیرغم این گفته ها، از سال ۱۸۹۰ تاکنون تنها ۲۵ انسان توسط این گربه‌های وحشی کشته شده اند که از لحاظ آماری و به طور متوسط هر ۵ سال یک مورد بوده است. علت حمله این گوشتخواران معمولاً به دلیل بیماری یا گرسنگی است. اگر چه گربه کوهی قاتل حیوانات خانگی، گوزن و احشام است، اما نمی‌توان آن را برای انسان خطرناک دانست.

 

حسین علی‌پناهی/ برترین ها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------