دانستنی‌های شگفت‌انگیز درباره مار‌ها



مار‌ها یکی از درک نشده‌ترین موجودات روی زمین هستند. بیشتر مردم می‌دانند که مار‌ها از خانواده خزندگان هستند، اما چیز‌های جالب زیادی هست که درباره آن‌ها نمی‌دانید.

 

طیف گسترده اندازه‌ها

اخبار,اخبار گوناگون,مار

کوچکترین مار‌های موجود روی زمین، مار‌های رشته‌ای باربادوس (Barbados Threadsnake) هستند. بزرگترین مار ثبت شده از این گونه ۱۰ سانتیمتر بوده است. طول فرزندان مارهایی که در بزرگترین حد خود هستند، حدود یک دهم طول والدین است، اما در نمونه‌های کوچکتر، بچه‌ها تقریبا نصف والدین خود هستند.

 

مار پایتون مشبک (Reticulated Python) را از نظر اندازه می‌توان یک هیولای واقعی نامید. این گونه بومی جنوب و جنوب‌شرقی آسیاست و بزرگترین مار جهان در قلمروی حیوانات به شمار می‌آید. به عنوان مثال، کلوسوس، مار پایتون مشبکی که در باغ وحش هایلند در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۶۰ نگهداری می‌شد، ۷ متر طول و ۶۲.۵ کیلوگرم وزن داشت.

 

ترس و احترام

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 طبیعی است که اگر کسی هرگز خانه خود را ترک نکند، احتمال حمله مار به او تقریبا وجود ندارد. اما حتی محتاط‌ترین افراد هم ممکن است با یک حادثه غیرمنتظره روبرو شوند. کوسه‌ها حیوانات مرگباری هستند، اما نرخ کشتار سالانه آن‌ها معمولا اعداد یک یا دو رقمی بسیار کوچک است. آن‌ها را با مار‌ها مقایسه کنید که هر سال حدود ۱۰۰هزار نفر را از طریق خفه کردن یا مسمومیت می‌کشند. 

 

ترسیدید؟

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 اگر فوبیای مار دارید، تنها نیستید. اوفیوفوبیا یا هرپتوفوبیا، یکی از شایع‌ترین ترس‌های جهان است. حدود یک سوم افراد ۱۸ سال به بالا نمی‌توانند حتی نزدیک شدن به مار را تصور کنند.

 

جزیره برزیلی

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 بیشتر جنگل‌های بارانی آمازون در برزیل قرار دارند. جنگل‌های آمازون ریه‌های زمین و البته پر از مار‌های متنوع هستند . این کشور آمریکای جنوبی هم استثنا نیست. جزیره‌ای در ساحل برزیل وجود دارد که دولت برزیل آن را منطقه خطرناک اعلام کرده است، چون پر از مار است. در هر ۳ متر از این جزیره ۵ مار وجود دارد!

 

مارهای دو سر

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 حیوانات زیادی در طبیعت با دو سر به دنیا می‌آیند. اما این ناهنجاری عجیب در مار‌ها بیشتر دیده می‌شود. با اینکه سرهای مار اندام‌ها و گلوی مشترکی دارند، اما باز هم مثل دو مار جدا با هم می‌جنگند.

 

مار‌های کشنده کجا هستند؟

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 استرالیا با آب و هوای ناملایم و حیوانات مرگباری که در آن زندگی می‌کنند، شناخته می‌شود. جالب است بدانید که کشنده‌ترین مار‌های دنیا هم در استرالیا زندگی می‌کنند.

 

مار‌ها به اندازه زنبور‌ها کشنده نیستند

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 از نظر آماری می‌دانیم هر سال ۱۰۰هزار نفر مواجهه مرگباری با این خزندگان بی‌پا دارند. اما جالب است بدانید این رقم در زنبور‌ها بالاتر است، به طور کلی در یک دوره زمانی مشخص تعداد کشته‌های زنبور‌ها بسیار بیشتر از مارهاست.

 

غول‌های زهرآگین

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 مار‌های پایتون و آناکوندا شاید بزرگ باشند، اما به اندازه مار‌های بومسلنگ زهر کشنده ندارند. زهری که از نیش‌های بومسلنگ ترشح می‌شود، آن‌قدر مرگبار است که همه سوراخ‌ها و منافذ بدن خونریزی می‌کند.

 

دهان بزرگ

اخبار,اخبار گوناگون,مار

تمساح‌ها و سوسمار‌ها می‌توانند دهانشان را بیشتر از اکثر موجودات باز کنند، اما بسیاری از مار‌ها مفصل‌های خاصی در فک‌هایشان دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دهانشان را تا ۱۵۰ درجه باز کنند.

 

وارد آب نشوید

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 اگر استرالیا مار‌های زیادی داشته باشد، پس نیوزیلند هم به خاطر نزدیکی به آن، مار دارد. اما جالب است که مارهای نیوزیلند فقط در اقیانوس زندگی می‌کنند.

 

مامبای سیاه

اخبار,اخبار گوناگون,مار

 مامبای سیاه نه تنها یکی از کشنده‌ترین مار‌های جهان، بلکه یکی از کشنده‌ترین حیوانات دنیاست. اگر یکی از این مار‌ها انسان را نیش بزند، مرگ او قطعی است.

 

مار‌ها منفجر می‌شوند؟

اخبار,اخبار گوناگون,مار

معده مار‌ها غلظت بالایی از اسید‌ها را دارد که اگر به آن قرص معده آلکا سلتزر (Alka-Seltzer) داده شود، از درون منفجر می‌شود.

 

برترین ها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------