کشف گنجینۀ دو هزار ساله که به خدایان رومی سپرده شده بود



گنجینۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کشفی که سال 2018 در مزرعه‌ای در حومۀ یکی از روستاهای ولز اتفاق افتاد کاملا شبیه رویا بود؛ کوزه‌ای پر از سکه‌های 2 هزار ساله که در یک روز بارانی توسط دو دوست از زیر خاک بیرون آورده شد. حالا این یافته رسما به عنوان «گنجینه» اعلام شده و قرار است راهی موزه شود.

به گزارش فرادید، وقتی دو دوست به نام‌های دیوید ماس و تام تیلور در زمستان سال 2018 تصمیم گرفتند که در اوقات فراغت و تفریحشان به سراغ جستجوی فلزات عتیقه بروند، حتی در خیالشان هم نمی‌گنجید که یک گنجینۀ واقعی از سکه‌های رومی را پیدا کنند.

 

اما دقیقا همین اتفاق افتاد؛ جستجوی آن‌ها در حومۀ روستای کارهن (Caerhun) در کشور ولز منجر به کشف کوزه‌ای حاوی 2800 سکۀ رومی از جنس نقره و آلیاژ مس شد؛ یافته‌ای که حالا بعد از حدود پنج سال، بعد از انجام بررسی‌ها، اوایل همین هفته توسط مقامات مسئول رسما به عنوان «گنجینه» شناخته شد.

 

گنجینه‌ای که تام و دیوید یافتند در یک کوزۀ سفالی قرار داشت و شامل دناریوس‌های نقره‌ای می‌شد که در فاصلۀ سال‌های 32 قبل از میلاد و 235 بعد از میلاد ضرب شده بودند. سکه‌های از جنس آلیاژ مس نیز عمدتا مربوط به قرن سوم میلادی بودند.

 

دیوید دربارۀ روز کشف گنجینه می‌گوید: «ما تازه کار با فلزیاب را شروع کرده بودیم. در روز کشف، یعنی دقیقا قبل از کریسمس سال 2018، باران خیلی شدیدی می‌بارید و بنابراین من تصمیم گرفتم به آن طرف مزرعه بروم و به تام بگویم که امروز کار را تعطیل کند؛ اما در همین مسیر بود که خیلی ناگهانی دستگاه فلزیاب من سیگنال داد. وقتی کمی زمین را کندم، قسمت بالای کوزه و سکه‌ها آشکار شد؛ واقعا غافلگیرکننده و رویایی بود».

 

گنجینۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

تام و دیوید بعد از بیرون آوردن کوزه موضوع را به مقامات مسئول اطلاع دادند. سکه‌ها در جریان یک فرایند طولانی با دقت از کوزه خارج شدند و مورد تمیزکاری و ارزیابی قرار گرفتند. به گفتۀ مسئولان ارزیابی، سکه‌ها ظاهرا در طول یک دورۀ زمانی طولانی جمع‌آوری شده‌اند. محل دفن سکه‌ها نزدیک به بقایای یک ساختمان رومی بود که در سال 2013 کشف و به عنوان یک معبد شناسایی شده بود.

 

این احتمال وجود دارد که فردی که سکه‌ها را پنهان کرده است سربازی بوده باشد که در قلعۀ رومی کانوویوم در نزدیکی روستای کارهن خدمت می‌کرده است. حدس باستان‌شناسان این است که صاحب گنجینه، هر کس که بوده، محوطۀ نزدیک یک معبد را برای دفن سکه‌هایش انتخاب کرده تا خدایان رومی از گنجینه‌اش محافظت کنند.

 

این گنجینه احتمالا در آیندۀ نزدیک در موزۀ لاندودنو در ولز به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

گنجینۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------