کشف باورنکردنی یک کشتی 100 ساله در زیر خیابان!



کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کارگرانی که اوایل ماه جاری میلادی در شهر «سنت آگوستین» در ایالت فلوریدای آمریکا در حال حفاری بودند، به طور تصادفی با یک مانع عجیب و غیرمنتظره برخورد کردند: یک کشتی غرق شدۀ قرن نوزدهمی!

به گزارش فرادید، بعد از این کشف غافلگیرکننده، به مدت پنج روز پروژۀ 42 میلیون دلاری بازسازی فاضلاب شهر به حالت تعلیق درآمد تا متخصصان بتوانند این کشتی کوچک ماهیگیری را که به شکل بسیار خوبی هم حفظ شده بود، از زیر خاک بیرون بیاورند.

 

گِرِگ ایوانز، از مسئولان بخش حمل و نقل فلوریدا در بیانیه‌ای می‌گوید: «ما معتقدیم قایق ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای غرق شده و به مرور زمان در گل و لای مدفون شده باشد. دلیل سالم ماندن آن هم همین است. این قایق کاملا در خاک و گل محصور شده بوده و بنابراین هیچ تماسی با هوا نداشته که باعث پوسیدگی‌اش شود. این واقعاً یک یافته باورنکردنی است».

 

سنت آگوستین قدیمی‌ترین شهر آمریکاست که دارای سکونت دائمی بوده است. اسپانیایی‌ها آن را در سال 1565 تأسیس کردند؛ یعنی دهه‌ها قبل از اینکه انگلیسی‌ها شهر جیم‌تاون را بنا کنند. با توجه به تاریخ غنی این منطقه، مقامات فلوریدا پیشاپیش با یک موسسۀ باستان‌شناسی دریایی تماس گرفته بودند تا در مورد هر اکتشاف احتمالی که توسط کارگران ساختمانی صورت گرفت، کمک کنند.

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به همین دلیل در 5 اکتبر، سم ترنر، محقق و باستان‌شناس دریایی نیز در محل حضور داشت؛ یعنی همان زمانی که یک بیل مکانیکی برای اولین بار الوارهای قایق غرق شده را آشکار کرد.

 

جیمز دلگادو معاون ارشد موسسۀ باستان‌شناسی دریایی می‌گوید: «سَم از اپراتور خواست توقف کند، وارد سوراخ شد و به آرامی با ماله‌اش آن را خراش داد تا یک طرح کلی منحنی آشکار شد؛ همان چیزی که او بلافاصله آن را به‌عنوان بدنۀ قایق تشخیص داد».

 

اگرچه طول آن چیزی که از کشتی باقی مانده تنها نزدیک به 6 متر است، اما باستان‌شناسان می‌گویند زمانی این کشتی بیش از 8 متر طول داشته است. دلگادو می‌گوید: «این احتمالاً یک کشتی بادبانی کوچک تک‌دکل قرن نوزدهمی بوده که برای استخراج ماهی و صدف از آبراهه‌های ساحلی استفاده می‌شده است».

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

محل کشف کشتی نیز احتمالا در گذشته محل عبور یکی از همین آبراهه‌های کم عمق‌بوده که کشتی در آن غرق شده و به مرور زمان با پر شدن آبراهه، در زیر خاک و گل مدفون شده است.

 

اکنون که قایق با بیرون آمدن از زیر خاک در معرض تاثیر هوا قرار گرفته است، کارشناسان باید برای تثبیت و حفظ بقایای آن تلاش کنند.

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به گفتۀ یکی از کارشناسان: «وقتی یک شیء مثل این در شرایط مرطوب کشف می‌شود، باستان‌شناسان باید به سرعت دست به کار شوند زیرا خشک شدن چوب فرآیند پوسیدگی را آغاز می‌کند. این قطعات فعلا تا قبل از شروع فرایند تثبیت و حفاظت، در یک انبار مرطوب نگه‌داری خواهند شد».

 

در طول حفاری‌ها، محققان تعدادی آثار تاریخی دیگر از جمله بخش مشعل یک چراغ نفتی، دو پوسته نارگیل که به عنوان لیوان نوشیدنی استفاده می‌شد، دو کفش چرمی با دکمه‌ای که از صدف ساخته شده بود و سکه‌هایی که بین سال‌های 1878 تا 1904 ضرب شده بودند را نیز در کشتی کشف کردند. همانطور که کارشناسان می‌گویند، این موارد نشان می‌دهد که کشتی در زمان غرق شدن هنوز در حال استفاده بوده است.

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------