کشتی باستانی با محمولۀ کوزه‌هایش از آب بیرون کشیده شد



کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک کشتی رومی که 1700 سال قبل در سواحل سیسیل غرق شده بود، در یک فرایند پیچیده و دشوار، از بستر دریا بیرون کشیده شد.

به گزارش فرادید، یک کشتی غرق‌شده که اواخر قرن سوم در سواحل مارائوسا، سیسیل غرق شده بود، دست‌نخورده از بستر دریا پیدا شد. این نخستین باری است که بدنۀ کامل یک کشتی باستانی با فرایندی پیچیده و پر زحمت از دریا بیرون کشیده می‌شود.

 

این کشتی که جولای ۲۰۲۰ در فاصله ۳۰۰ فوتی از ساحل، در عمق کمتر از ۶ فوتی کشف شد، مارائوسای ۲ نام گرفت چون بسیار شبیه یک کشتی غرق‌شده از همان دوره بود که در یک‌سوم مایلی آن، در سال ۱۹۹۹ کشف شد. آن کشتی غرق‌شده با محموله کوزه‌های درپوش‌دار حاوی میوه‌های خشک سال ۲۰۱۱ کشف شد و در موزه باستان‌شناسی باگلیو آنسلمی در مارسالا به نمایش گذاشته شد. 

 

کشتی مارائوسا ۲ در شرایط عالی است، حتی بهتر از همنام خود. این کشتی بازمانده حدود ۴۰ فوت طول و ۱۳ فوت عرض دارد. شمار زیادی کوزه لابه لای بدنه کشتی یافت شدند که بیشترشان شکسته بودند. باستان‌شناسان داخل ظروف تکه‌تکه شده، آثاری چنان کمیاب و باکیفیت پیدا کردند که آن‌ها را در جهان منحصر به فرد می‌نامند. با این حال، آن‌ها هنوز عنوان نکرده‌اند که این اشیاء منحصر به فرد چه هستند. 

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

وضعیت الوارها این امکان را فراهم کرد که کل کشتی به طور کامل برداشته و از آب خارج شود. عملیات بازیابی کشتی در ژوئن امسال با نظارت اداره دریانوردی منطقه سیسیل آغاز شد. نخست، باستان‌شناسان دریایی سایت موردنظر را مستندسازی و کاوشکردند. سپس تمام مواد سست و محموله را خارج کردند. آن‌ها برای پاکسازی هر چه بیشتر رسوبات از تجهیزات مکش استفاده کردند. 

 

مهندسان یک سازه فلزی سفارشی در محل ساختند که از لاشه کشتی پشتیبانی کند. قسمت زیرین و بالای کشتی با توری‌ها و ورقه‌های پارچه‌ای محکم شد و سپس کل لاشه در شبکۀ توری محصور شد تا از هدر رفتن هر گونه ماده باستان‌شناسی جلوگیری شود. سپس کل کشتی به تدریج و به آرامی با دستگاه‌های بزرگ شناورسازی بلند شد. 

 

سپس لاشۀ پیچیده و محصورشده توسط کشتی‌های مدرن در ۲۰ مایلی ساحل به بندر مارسالا آورده شد تا شب ۳ اکتبر را در اسکله بگذراند. روز بعد از طریق جاده به موزه باستان‌شناسی باگلیو آنسلمی منتقل و در یک استخر آب شیرین غوطه‌ور شد. این کشتی پس از تکمیل فرآیند نمک‌زدایی و تثبیت چوب، برای تثبیت و مرمت به آزمایشگاه موزه منتقل خواهد شد. 

 

بازسازی در معرض دید عموم انجام خواهد شد. تکمیل آن، سال‌ها طول خواهد کشید. پس از آماده شدن برای نمایش دائمی، کشتی همراه با محموله خود در فضایی مخصوص در موزه استان تراپانی، قرار خواهد گرفت.

 

کشتی باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------