کشف تصویر ایزدبانوی شهر رم در حفاری مترو



تصویر ایزدبانوی شهر رم  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

قطعه‌ای از یک شیشه‌ی طلایی بسیار نادر منقوش به تصویر «روما»، ایزدبانویی که نماد شهر و دولت روم محسوب می‌شود، حین ساخت و ساز یکی از خطوط مترو در رم کشف شده است (تصویر بالا).

فرادید| به گفته‌ی سیمونا مورِتای باستان‌شناس، این نخستین باری است که تصویری از روما در قالب شیشه‌ی طلایی پیدا شده است. مورتا که این یافته را «فوق‌العاده ناب» خوانده به آژانس خبری ANSA گفته است: «شیشۀ طلایی به خودی خود یک کشف بسیار نادر است، اما نظیر این مورد خاص وجود ندارد.»

 

به گزارش فرادید، این اکتشاف که در اصل پایه‌ی یک لیوان نوشیدنی بوده منقوش به تصویری از یک ایزدبانوی زن است؛ نماد شهر رم که کلاه‌خود به سر دارد و نیزه حمل می‌کند. شهردار رم، روبِرتو گوآلتیری در توییتر خود درباره‌ی این اکتشاف نوشته است: «تاریخ هزار ساله‌ی شهر ما همیشه دنیا را متحیر و مسحور می‌کند.»

 

کشف نقاب دوهزارسالۀ یک سرباز رومی در رومانی

روی این نمادِ شهر ابدی هیچ نوشته‌ای نیست. این ایزدبانو لباسی به تن دارد که الهام‌گرفته از سبک آمازونی است، نیم‌تاجی روی پیشانی‌اش دارد و کلاه‌خودی با یک تاج پَردار، روی سینه‌اش نیز نیزه‌ای را حمل کرده است. فر موهایش و تزیینات طومارشکل روی کلاه‌خودش با جزئیات زیبایی اجرا شده‌اند.

 

تصویر ایزدبانوی شهر رم  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(نمونه‌ای دیگر از شیشه‌های طلایی مربوط به قرن سوم میلادی؛ موزۀ متروپولیتن)

 

«شیشه‌ی طلایی» شیشه‌ی فاخر و لوکسی است که یک طرح زینتی از روکش طلا دارد که میان دو لایه شیشه ذوب شده است. بیشتر نمونه‌های رومی بجامانده، تهِ لیوان‌های نوشیدنی هستند که بریده شدند. مورتا می‌گوید این دست‌سازه‌ی باارزش که در جریان عملیات ساخت مترو پیدا شد متعلق به سربازخانه‌های نظامی نیست - که در اواسط قرن سوم منع و متعاقباً نابود شدند - بلکه مطالعات مقدماتی حاکی از آن بود که این شیشه متعلق به آغاز قرن چهارم است.

 

این دست‌سازه‌ از جنس شیشه‌ی طلایی در موزه‌ی ایستگاه متروی جدید به نمایش گذاشته خواهد شد و شامل نمایش در مکان اصلی اکتشاف نیز خواهد بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------