دارودسته پلاکارد به دست‌ها !



جذب ۷ میلیون فالوئر در ۷ ماه با یک ایده به ظاهر ساده 

 داستان از پسر جوانی به نام «ست فیلیپ» با نوشته‌های در دستش، حدود هفت ماه پیش شروع شد. او در این مدت عکس‌هایی از خودش در اینستاگرام منتشر کرده؛در حالی‌که در گوشه خیابان ایستاده و یک تکه کارتن مقوایی با دست‌نوشته‌ای روی آن را بالای سرش گرفته است. البته این اواخر به خاطر قرنطینه، او از پنجره خانه سرش را بیرون آورده اما داستان کارتن مقوایی و جملات کوتاه روی آن، بخش ثابت عکس‌های اوست. حالا پیج شخصی او در اینستاگرام توانسته بیش از هفت میلیون دنبال‌کننده برای خودش دست و پا کند. وضعیتی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما پشت سر این صفحه کیست و داستان فعالیت او چیست؟ نکات ریزی که در موفقیت او نقش داشته چه مواردی است؟ این سوالاتی است که تلاش کردیم در این پرونده به آن‌ها پاسخ دهیم و البته در کنار آن نگاهی به دیگر صفحاتی که توانسته‌اند از ایده او استفاده کنند و صفحاتی پرطرفدار برای خود دست و پا کنند، انداخته‌ایم.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

جـــــذب   7  میلیون فالوئر در  7 ماه!

«ست » در انتخاب جملات و عکس‌های به ظاهر ساده‌اش چه نکاتی را رعایت کرده که این‌طور توانسته‌ در زمینه جذب دنبال‌کننده موفق شود؟

 

«ست فیلیپ» نام جوانی است که شاید شما هم تصاویر او را در حالی‌که با قیافه‌ای جدی، تکه مقوایی در دست دارد در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. ست در شهر بسیار کوچکی در تگزاس آمریکا به دنیا آمده است.

 

بعد از تمام شدن درس در رشته بازاریابی، ست به دوستانش سپرد تا اگر شرکتی نیرویی با شرایط او می‌خواهد، به او خبر دهند و سپس خودش راهی سفر به  جنوب آسیا و استرالیا شد. در استرالیا بود که یکی از دوستانش به او خبر داد که یک موقعیت شغلی مناسب او پیدا شده است. «ست» سفرش را زودتر تمام کرد و راهی نیویورک شد. در نیویورک او در شرکتی شروع به کار کرد که مدیریت چند صفحه طنز و تبلیغاتی در اینستاگرام را بر عهده داشت. اولین عکس از «ست» همراه با نوشته‌ای در دست ، برای یکی از همین صفحات گرفته شده بود اما انتخاب جملات جالب توسط «ست» و ظرافت‌هایی که در زمان عکس گرفتن رعایت شده بود، باعث استقبال بی‌نظیری از این عکس شد. آن قدر که بعد از گرفتن تنها دو عکس به این سبک و سیاق، «ست» و همکارانش به این نتیجه رسیدند که لازم است صفحه مجزایی برای این عکس‌ها در نظر گرفته شود. این ‌جا بود که در اکتبر 2019؛ (پاییز سال 98)، صفحه dudewithsign در اینستاگرام متولد و خیلی زود به صفحه‌ای جریان‌ساز تبدیل شد. اما «ست» و همکارانش در این عکس‌های به ظاهر ساده، چه نکاتی را رعایت می‌کنند که این طور توانسته‌اند در زمینه جذب دنبال‌کننده موفق شوند؟

 

به ظاهر ساده اما در عمل پیچیده

ظاهر عکس‌های «ست» ساده هستند؛ او در حالی‌که با چهره‌ای جدی و لباسی معمولی، عینک آفتابی خود را به چشم زده، نوشته‌‌ای دست‌نویس با خطی نه چندان خوب اما در عین حال خوانا در دست دارد. در بسیاری از عکس‌ها البته به نظر می‌رسد عابرانی بی‌توجه از کنار او در حال رد شدن هستند، یا با پوزخندی بر لب، زیر چشمی به او نگاه می‌کنند. انگار که دوربین بدون برنامه مشخصی عکس‌ها را بی‌هوا گرفته است. اما در واقعیت آن‌طور که ست در مصاحبه‌ای اعتراف کرده، گاهی برای گرفتن هر کدام از این عکس‌ها، زمان زیادی صرف شده است تا همه چیز طبیعی و ساده  به نظر برسد. آن‌طور که «ست فیلیپ» گفته در ابتدای کار، معمولا عکس مناسب طی چند دقیقه گرفته می‌شد اما با شناخته شدن اکانت و بالا رفتن تعداد دنبال‌کنندگان، حالا گاهی وقت‌ها، زمان زیادی باید صرف گرفتن یک عکس مناسب شود، چرا؟ چون در این بین افراد زیادی توجه‌شان به ست جلب شده، از او عکس می‌گیرند، او را به همدیگر نشان می‌دهند و خلاصه گاهی گرفتن یک عکس در ظاهر ساده زمان تقریبا زیادی را از ست و گروهش می‌گیرد.

 

انتخاب هوشمندانه جملات

در هر عکسی، «ست» نوشته‌ای کوتاه در دست دارد. جملاتی که مرز بین شوخی و جدی در آن‌ها مبهم است. خود او درباره این جملات گفته که تلاش آن‌ها انتخاب جملات درباره موضوعاتی است که هرچند اهمیت دارند اما مردم کمتردرباره آن ها صحبت می‌کنند. گنجاندن طنزی ملایم و استفاده از جملاتی کوتاه که خواندن آن در زمانی بسیار کوتاه میسر باشد، از دیگر نکاتی است که این گروه در کار خود رعایت می‌کنند. اما شاید برگ برنده «ست» را باید ترکیب این جملات و چیدمان عکس‌هایش در نظر بگیریم.

 

 ترکیب جادویی جدیت و طنز

چهره «ست» در عکس‌ها خنثی است و هیچ احساسی را به نمایش نمی‌گذارد. این نکته‌ای است که هر چند در ظاهر به نظر بی‌اهمیت می‌آید اما بخشی از جذابیت عکس‌ها در همین نکته است. خنثی بودن چهره و جدیتی که با عینک آفتابی به نمایش گذاشته شده با جملات طنزآمیزی که به مسائل جدی اشاره دارند، از جمله رازهای جذابیت این عکس‌هاست. چرا که همزمان هم لبخند را به لبان شما می‌آورد و هم به واسطه جدیت انتقال داده شده، می‌تواند شما را به فکر و البته واکنشی چون نوشتن نظرتان در زیر پست وادارد. پست‌های پرطرفدار «ست» که افراد زیادی نظرات خود را زیر آن درج کرده‌اند، مواردی هستند که این ترکیب به روشنی در آن ها نمایان است.

 

  آینده این صفحه چه خواهد بود؟

این سوالی است که ممکن است به ذهن شما هم برسد. ایده فعلی «ست» و همکارانش، جلو رفتن با همین روش است، البته در کنار تبلیغات کمی که آن ها برای این صفحه می‌پذیرند؛ آن ها به فکر تولید تی‌شرت، ماگ، پیکسل و ... با کمک عکس‌های این صفحه هم هستند. این اواخر البته آن‌ها در صفحه خود، فعالیت متفاوتی را هم امتحان کرده‌اند. همزمان با شیوع کرونا با همکاری سازمان بهداشت جهانی و اینستاگرام، آن ها به همان روش خودشان، پیام‌های بهداشتی مناسب را در صفحه‌شان به اشتراک گذاشته‌اند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

>

پر بحث‌ترین عکس‌های این پیج

 

ترجمه نوشته روی مقوا

سگ شما نیازی به اکانت

 در شبکه اجتماعی ندارد

یکی از پربحث‌ترین پست‌های این صفحه با بیش از 42 هزار نظر. پیام این پست قابلیت این را دارد که بسیار جدی گرفته و حتی در زیر آن بحث، به موضوعات بسیار مهمی مثل کودکان دارای صفحه در شبکه‌های اجتماعی کشیده شود. در عین حال می‌تواند به صورت شوخی حول آن بحث شود؛ اتفاقی که هر دوی آن‌ها را در بخش نظرات شاهد هستیم.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

 ترجمه نوشته روی مقوا

اون جلسه می شد فقط

 یک ایمیل باشه

پستی با بیش از 17 هزار نظر که به کار این روزهای ما می‌آید. تجربه بسیاری از ما می‌گوید جلسات کاری، گاهی خروجی چندانی ندارد. گاهی یک تلفن، ایمیل یا چند پیام می‌تواند جایگزین آن‌ها شود. در زیر این پست هم باز در کنار بازخوردهای جدی، بسیاری همکاران خود را با شوخ‌طبعی تگ کرده و به این واقعیت خندیده‌اند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

 ترجمه نوشته روی مقوا 

 پست کردن تصاویر ورزش خانگی‌تان را متوقف کنید

یکی دیگر از پست‌های پربحث صفحه در روزهای کرونایی با بیش از 31 هزار نظر. دوباره زیر این پست، برخی جمله را جدی گرفته و وارد بحث شده‌اند و از انگیزه دیگران برای به اشتراک گذاری این عکس‌ها و دیدن آن‌ها گفته اند و برخی در نقطه مقابل با ایموجی‌های خنده، دوستان خود را که چنین عادتی دارند زیر پست تگ کرده‌اند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

 ترجمه نوشته روی مقوا 

غذای شما 

نیازی به عکاسی نداره!

باز هم پستی با محتوای شوخی و جدی که بیش از 14 هزار نظر زیر آن ثبت شده است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و وارد شدن فرهنگ به اشتراک گذاشتن عکس غذا، عجیب هم نیست که این پست این میزان توجه را به خود جلب کرده است.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

 

تقلید با چاشنی خلاقیت

ایده دست گرفتن یک تکه کارتن با نوشته‌ای کوتاه روی آن که دستی نوشته شده ، ایده‌ای است که بعد از راه انداخته شدن صفحه «ست»، به دفعات تقلید شده و در کشورهای مختلف و زبان‌های متفاوتی انجام شده است. در ادامه می‌توانید با برخی از صفحات آشنا شوید.

 

موفق‌ترین شاگرد کلاس

نام:   بت

تعداد فالوئر:   400 هزارتا

بت یکی از کسانی است که ایده مشابه را پیاده کرده است. او با فاصله دو ماه از «ست» شروع به کار کرده و حالا بعد از حدود پنج ماه فعالیت ۴۰۰هزار دنبال‌کننده دارد. انتخاب هوشمندانه جملات را می‌توان یکی از دلایل موفقیت بت در نظر گرفت.

ترجمه: «نه هنوز آن قدر حوصله‌ام سر نرفته که بشینم پای لایو شما»

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

از دیار هند

نام:  آگوی

تعداد فالوئر:  125 هزارتا

این آقا اهل هند است و همان بالای صفحه هم اعلام کرده  که ایده را از کجا گرفته است. او چهار ماه پیش کار خودش را شروع کرده و حالا 125 هزار دنبال‌کننده دارد.

ترجمه: «هیچ کس برایش مهم نیست اگر شما مدتی از شبکه‌های اجتماعی مرخصی بگیرید»

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

همراه با دغدغه‌های محیط‌زیستی

نام:  ابو یافطه

تعداد فالوئر:  50 هزارتا

ابو یافطه از مصر پست‌هایی الهام گرفته از «ست» را منتشر  می‌کند. صفحه او بیش از 50 هزار دنبال کننده دارد. او جملات خود را به زبان عربی و روی تخته می‌نویسد. دلیل انتخاب تخته از باب توجه به موضوعات محیط زیستی اعلام شده است. به نظر می‌رسد برای درک طنز جملات این صفحه علاوه بر زبان عربی، باید با فرهنگ مصر و کشورهای عربی هم آشنا باشیم. 

 

ترجمه: «در تمام طول عمرش، اسم او سمبوسک بوده»

 

مادری میان سال با تابلویی در دست

نام:  وی‌ساین

تعداد فالوئر: 97 هزارتا

برخلاف اغلب صفحات، گرداننده این صفحه فردی جوان نیست. او مادری میان سال از هند است. او هم چهار ماه قبل صفحه‌اش را راه اندازی کرده و تا الان بیش از 97هزار دنبال‌کننده دارد.

 

ترجمه: «هیچ ایرادی نداره اگر برای نوبت اول نتونی غذایی رو درست بپزی. حتی اگر نوبت دوم هم موفق نشدی، ایرادی نداره. نوبت سوم اما مطمئن باش که فقط برای خودت آشپزی می‌کنی».

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

نمونه ایرانی پیشرو

نام:   اردلان

تعداد فالوئر:   27 هزارتا

اردلان عظیمیان، یکی از ایرانیانی است که از روش «ست» الهام گرفته است. او هم از ایده نوشته روی کارتن مدتی است در صفحه‌اش استفاده می‌کند. پیام‌های او در مقایسه با دیگر طرفداران ایرانی این ایده، ظرافت بیشتری دارد و برخی از آن ها در صفحات دیگر بارها بازنشر داده شده‌اند.

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , اینستاگرام

آقای کارتنی

نام:   معروف به آقای کارتنی

تعداد فالوئر: 12 هزارتا

آقای کارتنی یکی دیگر از نمونه‌های ایرانی است که بر اساس ایده‌ «ست» صفحه خودش را راه‌اندازی کرده است. اولین پست او مربوط به اوایل فروردین است و تا این جا بیش از 12 هزار دنبال‌کننده دارد. البته به نظر می‌رسد برای این‌که پیام‌هایش توجه بیشتری را جلب کنند، نیاز به خلاقیت زیادی  در انتخاب جملات خود دارد.

 

 

خراسان/صبا امینی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------