فرونشست ۵۲ درصد از بافت‌های تاریخی را تهدید می‌کند



فرونشست زمین،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به خطر فرونشست زمین برای ۵۲ درصد بافت‌های تاریخی گفت:۸۶ هزار هکتار بافت فرسوده در معرض تهدید فرونشست زمین قرار دارد.

به گزارش تسنیم، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این‌که 86 هزار هکتار از مجموع بافت‌های فرسوده، غیررسمی و تاریخی شهری در پهنه‌های فرونشست زمین در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: از مجموع 88 هزار و 650 هکتار بافت فرسوده شهری حدود 41 هزار و 200 هکتار یعنی حدود 47 درصد در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

 

وی با بیان این‌که اصفهان وسیع‌ترین استان از نظر پهنه‌های بافت فرسوده در معرض خطر فرونشست زمین است، افزود:‌استان‌های یزد، خراسان رضوی، کرمان و آذربایجان‌شرقی از نظر بافت فرسوده شهری در رتبه‌های بعدی هستند. 

 

وی یادآور شد: بافت های فرسوده به‌واسطه ماهیت آنها، آسیب پذیری نسبی بالاتری را در مقابل فرونشست زمین و زلزله دارند. از این رو توجه به بافت‌های فرسوده شهری، یکی از اولویت‌های اساسی کشور در ارتقا تاب‌آوری در مقابل فرونشست زمین است.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به سکونتگاه‌های غیررسمی شهری نیز گفت: از حدود 58 هزار هکتار بافت غیررسمی شهری حدود 29 هزار هکتار یعنی حدود 50 درصد  در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند. 

 

بیت‌اللهی از مخاطرات بالای فرونشست زمین در بافت غیررسمی کرمان خبر داد و گفت: استان‌های خراسان‌ رضوی، اصفهان و تهران از نظر مخاطرات فرونشست بعد از کرمان در رتبه‌های بعدی هستند و باید برای رفع کاهش مخاطرات فرونشست در آن بافت‌ها اقدام فوری انجام شود. 

 

به گفته وی، مخاطرات فرونشست در بافت‌های تاریخی در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و یزد گستردگی فراوانی دارد. از مساحت 31 هزار هکتاری بافت‌های تاریخی شهری، حدود 52 درصد آن در پهنه‌های فرونشست واقع شده که این وسعت قابل ملاحظه است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------