دلیل حضور «هادی رضوی» با لباس شخصی در دادگاه چه بود؟



اخبار,اخبار اجتماعی,هادی رضوی

براساس ماده ۱۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی، متهمان می‌توانند قرار وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه را تأمین کرده و در این صورت با لباس شخصی در دادگاه حاضر شوند.

به گزارش فارس، برای پاسخ دادن به این که "چرا سید هادی رضوی در جلسات محاکمه لباس زندان به تن نمی کند؟ " باید به قانون رجوع شود چراکه در جریان رسیدگی به پرونده‎های متهمان در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی، دیده می‌شود که برخی متهمین با لباس شخصی و برخی با لباس زندان حاضر می‌شوند.

 

در قانون، مجرم کسی است که در دادگاه، جرم او به اثبات رسیده و حکم در مورد او صادر شده است. اما شخصی که مظنون به ارتکاب جرمی است، متهم به حساب آمده و تا زمانی که جرم او به اثبات نرسیده، نمی‌توان حدود و آزادی‌های او را بطور کامل محدود کرد.

 

بر اساس قانون، اگر برای متهمی قرار وثیقه صادر شود و متهم از عهده تأمین وثیقه برآید دیگر بازداشت نشده و زندانی نمی‌شود.

 

دلیل این امر هم این است که شخصی که مظنون به ارتکاب جرمی است، متهم به حساب آمده و تا زمانی که جرم او به اثبات نرسیده، نمی‌توان حدود و آزادی‌های او را بطور کامل محدود کرد. از سوی دیگر، وضعیت شخص متهم با شهروندان معمول اجتماع متفاوت است. او مظنون به ارتکاب جرم است و آزاد گذاشتن او ممکن است منجر به فرار وی یا پنهان کردن آثار و دلایل جرم شود. برای همین باید احتیاط‌هایی را در مورد متهم انجام داد. اما این احتیاط‌ها باید در چارچوب قانون و با جرم و خصوصیت‌های مجرم متناسب باشد.

 

قرار وثیقه به عنوان یکی از انواع قرار‌های تأمین کیفری مندرج در ماده ۱۳۲ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.

 

این نوع قرار نسبت به قرار‌های دیگر شدیدتر است چراکه در هیچ یک از قرار‌های مزبور مالی در اختیار دادسرا قرار نمی‌گیرد، اما در قرار وثیقه لزوماً در زمان صدور قرار قبولی باید عین مال یا سند مالکیت آن در اختیار دادسرا قرار گیرد.

 

بنابراین قرار وثیقه مطمئن‌ترین قرار در میان انواع قرار‌های موجود در قانون آئین دادرسی کیفری به شمار می‌رود.در این میان تعیین میزان مبلغ قرار وثیقه بر عهده مرجع قضایی است که قرار وثیقه را صادر می‌کند که این مبلغ حسب نوع جرم ارتکابی و شدت و ضعف آن همچنین بر اساس میزان خسارت و شرایط موجود و وضعیت طرفین پرونده تعیین می‌شود.

 

در صورتی که بنا به هر دلیل مقام قضایی تشخیص دهد حضور متهم در مواقع ضروری لازم است در این حالت می‌تواند برای او قرار وثیقه صادر کند.

 

در این حالت اگر متهم بتواند وثیقه را تامین کند دیگر در بازداشت نخواهد بود و به عبارت دیگر آزاد می شود. بنابراین فردی که با قرار وثیقه آزاد است می ‌تواند با لباس شخصی در دادسرا یا دادگاه حاضر شود و دیگر نیازی نیست که لباس زندانی به تن کند.

 

پس در نتیجه آقای «سید محمد هادی رضوی» به عنوان متهم ردیف اول در دادگاه به این دلیل با لباس شخصی حضور می‌یابد که قرار وثیقه خود را تأمین کرده و به همین دلیل آزاد است و الزامی به پوشیدن لباس زندانی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------