از واكنش حناچی به عضويت برادرش در منافقين تا افشاگری درباره میزان بدهی به‌جا مانده از شهرداری قالیباف



اخبار,اخبار اجتماعی,پیروز حناچی

پیروز حناچی شهردار تهران امروز در برنامه دست خط با رنجبران مجری این برنامه گفت‌وگو کرد.

به گزارش انتخاب، شهردار تهران در ابتدای سخنان خود درباره برخی ساخت و سازها در شهر تهران که باعث رنجش مردم شده است گفت: هر جایی در شهر که زیرساختی قرار گرفته است مانند ساخت مترو و این چیزها اقدامات خوبی ایجاد شده و شهروندان راضی بوده اند.

 

وی گفت: کاهش استفاده از خودروی شخصی یکی از اصلی ترین اهدافی است که ما دنبال می‌کنیم.

 

شهردار تهران ادامه داد: البته برای اینکه بتوانیم استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهیم باید بتوانیم یک حمل و نقل عمومی فراگیر را تشکیل دهیم.

 

حناچی افزود: تا مهرماه هر ماه یک قطار به متروی تهران اضافه خواهد شد که می‌دانید هر قطار هفت واگن دارد.

 

شهردار تهران گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی در خودروها اعم از شخصی و عمومی است.

 

به گفته وی آمار نشان می‌دهد که از این عدد حدود ۴۰ درصد آلودگی توسط خودروهای شخصی تولید می‌شود که اگر بتوان تردد خودروها را کاهش داد با کاهش آلودگی هوا هم می‌شویم.

 

وی افزود: ما ده درصد قیمت واقعی بلیت مترو را از مردم دریافت می‌کنیم و اگر قرار باشد قیمت واقعی را بگیریم بالاتر از این اعداد در ‌ می آید.

 

حناچی گفت: در کلان شهرهای اروپایی قیمت هر سفر بین ۳ تا ۵ دلار است که البته آنها سرانه درآمدشان هم بالاتر است البته نه خیلی زیاد و ما قیمت بلیت تک سفره مان ۱۲۰۰ تومن است اما اگر سه ماهه بگیرند یا حتی شش ماهه به زیر هزار تومان می‌رسد.

 

شهردار تهران گفت: تهران در حال حاضر ۳۵۰۰ اتوبوس فعال دارد که البته برخی از اینها قرار است از دور خارج شوند.

 

حناچی ادامه داد: ما متوسط عمر اتوبوس‌های‌مان بیش از ده سال است و حدود ۳ هزار اتوبوس نیاز دارمی برای اینکه بتوانیم نیاز شهر را برطرف کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در خیابان‌هایی که پتانسیل بالایی دارند روش‌های حمل و نقل عمومی‌می‌تواند متفاوت باشد و یکی از این روش‌ها استفاده از قطارهای سبک ریلی است.

 

حناچی گفت: می‌شود در خیابان ولیعصر حمل و نقل عمومی را به وسط خیابان منتقل کنیم تا ارزش به هر دو طرف خیابان برگردد و می‌شود در خیابان ولیعصر رفت ‌و آمد را مجدد دو طرفه داشته باشیم.

 

شهردار تهران تصریح کرد: ما در شهرداری تهران از خرد جمعی استفاده می‌کنیم و تاکنون چند مسابقه معماری شهری برگزار کردیم که یکی از آنها همین بحث راه آهن تهران-تبریز بوده است.

 

وی گفت: یکی از مشکلات ما این بود که کسی که با دوچرخه به چیتگر می‌آید چگونه به دریاچه خلیج فارس متصل شود که برای این طراحی یک مسابقه برگزار کردیم که نتایج آن حاصل شده است.

 

حناچی درباره اینکه برای حفظ باغات آیا از مردم حمایت می‌کنید گفت: ما باغ‌های دارای ارزشمند شهر ترهان را در دستور کار حرفه‌ای مان داریم که حفظ شان کنیم و برای مثال اخیرا دیدید که خانه نیما و جلال آل احمد حفظ شدند.

 

وی افزود: درباره باغ مستوفی هم با بنیاد مستضعفان همکاری کردیم تا این باغات حفظ شده و به دست مردم سپرده شوند.

 

شهردار تهران درباره بدهی شهرداری تهران گفت: به بیل گیس گفتند ثروتت چقدر است گفت الان؟ و بعد از مکثی گفت یا الان کنایه از اینکه ثروتش لحظه‌ای متغیر است.

 

حناچی افزود:: بدهی ما الان بالای ۵۰ هزار میلیارد است و همه اش به من ارث رسیده است و چیزی حدود ۲۸ هزار میلیارد بدهی بانکی داریم البته برخی را با دولت تهاتر کردیم.

 

وی درباره ارتباطش با دولت نیز گفت: من ارتباطم با دولت خوب است و این را هم بدایند که برخی از اقدامات در شهر تهران بدون هماهنگی و همکاری با دولت قابل انجام نیست.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: طول متروی تهران ۱۰۰ کیلومتر است اما رتبه دوم مربوط به اصفهان است با ۵۰ کیلومتر و این نشان دهنده انجام اقدامات مهم در تهران است.

 

وی درباره اینکه در جایی به واسطه گلایه شما از ساخت و ساز در اطراف مجلس میان شما و مجلسی‌ها کدورتی پیش آمده بود گفت: به نظر شخصی من با فضاهای کوچک تر هم می‌شود پارلمان را اداره کرد و شاید به این همه فضا نیاز نباشد.

 

حناچی درباره اینکه چقدر از بودجه تان را از دولت می‌گیرید گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان را از دولت می‌گیریم البته امسال کل بودجه شهرداری تهران ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است که مابقی این عدد را ما خودمان فراهم می‌کنیم آن هم با عوارض و اخذ آن.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید که منابع سالم و پایدار برای اداره شهر دارید یا نه من پاسخم منفی است و همه منابع ما سالم نیست و حدود ۷۰ درصد از بودجه ما به ساخت و سازها وابسته است و تلاش می‌کنیم این را به یک شرایط قابل قبول برسانیم.

 

حناچی درباره اینکه شما پس از انتخاب به عنوان شهردار تهران به دیدار مقام معظم رهبری رفتید گفت: این دیدار دیداری خصوصی و اختصاصی نبود. من برای نماز خدمت رهبری رسیدم و ایشان به من توصیه کردند که از نیروهای متخصص و ارزشمند استفاده کنم و از حداکثر بضاعت نیروهای متخصص استفاده شود.

 

رنجبران مجری برنامه خطاب به وی گفت شما یک جایی گفته بودید که باید از متخصصان خارجی استفاده کرد حناچی پاسخ داد: آن نقلی که درباره نیروهای خارجی شده بود کج سلیقگی بود.

 

رنجبران پرسید مقام معظم رهبری در آن دیدار به شما درباره این موضوع (اظهارنظرتان درباره خارجی‌ها) تذکری دادند؟ حناچی گفت: حضرت آقا از بنده درباره این اظهار نظر توضیح خواستند و من هم خدمت ایشان توضیح دادم.

 

حناچی درباره حواشی که هنگام شهردار شدنش درباره برادرش وجود داشت، توضیح داد: بالاخره کسانی که روزهای اول انقلاب را به یاد دارند، در آن شرایط خیلی اتفاقات افتاد که خوب و میمون نبود و خیلی‌ها هم صدمه دیدند و عارضه آن را چشیدند. به هر صورت ما هم یکی از این خانواده‌ها بودیم. معمولاً هم خانواده‌هایی که فضای عمومی در خانواده راحت بود این اتفاق می‌افتاد که مسیرها را انتخاب می‌کردند. کسی هم نمی‌دانست انتهای مسیر در نهایت به کجا ختم می‌شود. به هر صورت ما هم از خانواده‌هایی بودیم که این تجربه را داشتیم.

 

او افزود:ایشان بزرگ‌تر از من بودند.مرحوم پدر من ما را در مدرسه‌ای که صبغه اسلامی داشت، مدرسه مفید که آن زمان مرحوم شهید بهشتی، شهید باهنر، مرحوم موسوی اردبیلی بنیان‌گذار آن بودند، گذاشتند. ما با فضای مذهبی در ان دوران بزرگ شدیم. کشور هم تجربه فضای آزاد را نداشت. ایشان آدم فعالی بود. در شرایط انقلاب فعال، ولی به هر صورت قسمت این بود.

 

 پیروز حناچی، شهردار تهران در برنامه دست‌خط تخمین خود از میزان بدهی به جا مانده از دوران شهرداری محمدباقر قالیباف را بالای ۵۰ هزار میلیارد عنوان کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------