معاون آب منطقه ای اصفهان: خروجی سد زاینده رود به صورت پلکانی کاهش می یابد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: خروجی سد زاینده رود تا چهار روز آینده به صورت پلکانی کاهش می یابد تا در نهایت ادامه جریان زاینده رود در منطقه پایین دست متوقف و رودخانه خشک شود.

حسن ساسانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: کاهش یاد شده تا تصمیم گیری مجدد برای افزایش خروجی سد و نوبت دوم آبیاری کشت بهاره ادامه دارد.

 

وی اضافه کرد: کمیته پنج نفره متشکل از نمایندگانی استانداری،  شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزی در استان برای نوبت بعدی آبیاری در مرداد ماه تصمیم خواهند گرفت.

 

معاون آب منطقه ای ورودی فعلی به این سد ۷۳ و خروجی از آن نیز ۷۳ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن ۷۹۵ میلیون مترمکعب است.

 

وی، مقدار بارش ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۵ میلی متر اعلام و تصریح کرد: این مقدار در دوره زمانی بلند مدت افزایش داشته است. 

 

ساسانی اضافه کرد: با وجود اینکه بارش های سال آبی جاری چشمگیر بوده اما مقایسه حجم کنونی با متوسط بلند مدت (۴۴ ساله) کاهش را نشان می دهد و این اعداد و ارقام تاکید می کند که موضوع کم آبی در این خطه جدی محسوب می شود.

 

کشت پاییزه کشاورزان منطقه اصفهان در سال قبل پس از چند نوبت درخواست گروهی کشاورزان با افزایش دریچه‌های سد زاینده‌رود از روز دوشنبه هشتم بهمن ۹۷ رقم خورد تا حدود  ۲۰ روز آب در بستر این رود جریان داشته باشد.

 

پس از آن خروجی سد زاینده رود بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلانشهر اصفهان تا نوروز ۹۸ همچون ماه‌های قبل آن با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

 

با توجه به بارش های مطلوب پاییز و زمستان سال گذشته، ‎رییس جمهوری ۱۳ اسفند ۹۷ به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کند و بعد از آن زمان تا اواخر خرداد آب در بستر رودخانه جاری بود و سپس حدود 20 روز قبل برای نوبت نخست آبیاری کشت تابستانه آب رهاسازی شد.

 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

 

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

 

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

 

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

 

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان میریزد. 

 

این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------