انتقاد محسن هاشمی از دولت به خاطر نحوه اطلاع رسانی در خصوص کرونا/ جهانپور: وزیر بهداشت نباید به شورای شهر آمار بدهد



اخبار,اخبار اجتماعی,محسن هاشمی
محسن هاشمی‌ در اظهاراتی انتقاد خاطرنشان کرد: «وقتی در جهان سه ماه قبل یعنی از آذرماه اخبار شیوع منتشر شد، باید تدابیری برای کنترل و تست پیش بینی می‌شد و بعد از آنهم به‌دلیل عدم تست کافی، میزان ابتلا و قربانیان با دقت و سرعت لازم به مردم اعلام نشد.»

به گزارش جماران، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حساب توییتری خود در خصوص اطلاع رسانی در رابطه با کرونا نوشت: «نباید تقصیرها را به گردن مردم بیندازیم چون دیوار آنها کوتاهتر از مسئولان و دستگاه‌هاست، مردم براساس میزان اطلاعات و آگاهی خود عمل می‌کنند و اگر اطلاع رسانی درست و به موقع و با دقت انجام شود، طبیعتا رفتار مردم تابع اطلاعاتشان خواهد بود.

 

‌ما در رسانه‌های رسمی در مورد کرونا تا هفته اول اسفند، به‌صورت انکار و تکذیب عمل میکردیم، بعد کم‌کم جدی گرفتیم.

 

اینکه مسئولان دولتی می گویند تا ۳۰ بهمن خبر نداشتیم، حتی اگر قابل باور باشد به‌نظر عذرموجهی نمی‌آید.

 

‌وقتی در جهان سه ماه قبل یعنی از آذرماه اخبار شیوع منتشر شد، باید تدابیری برای کنترل و تست پیش بینی می‌شد و بعد از آنهم به‌دلیل عدم تست کافی، میزان ابتلا و قربانیان با دقت و سرعت لازم به مردم اعلام نشد.

 

‌اگر ما دو هفته زودتر موضوع را جدی می‌گرفتیم قطعا شاهد کاهش قابل توجه سفرهای نوروزی بودیم و الان هم نباید سلامتی مردم را تحت الشعاع عادی شدن وضعیت کشور و اقتصاد قرار بدهیم.»

 

***

 

جهانپور: الزامی نیست وزیر بهداشت به شورای شهر تهران آمار بدهد

ایرنا نوشت: کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، درباره درخواست شورای شهر تهران برای باسخگویی وزیر بهداشت درباره آمار کرونا افزود: بعید می دانم جایی شورای شهری چنین چیزی را بخواهد چون آیین نامه را اطلاع دارند نمی توانند به وزیر بگویند بیاید و پاسخ دهد. آنها نمایندگان مردم در شهرهای مختلف هستند می توانند وقت بگیرند و با وزیر بهداشت صحبت کنند. هر روستایی و هر شهری می تواند با مسئولان خودش درباره کرونا صحبت کنند، در وزارت بهداشت نمی توانیم به یک شورای شهر یا چند شورای شهر پاسخگو باشیم. خارج از آن چیزی نداریم.

 

وی گفت: درباره ابهام آمار از مسئولان شورای شهر بپرسید. ما شفاف سازی آمار را در ایران داشتیم. اما خط تبلیغاتی خاصی دنبال می شود، و عده ای هم همراهی دارند نمی دانم چرا اتفاق می افتد حتما خودشان جواب قانع کننده دارند. در هیچ کشوری آمار فوتی را از گورستانها نمی گیرند. هر چیزی شاخص و استانداردی دارد در این مورد هم تنها مرجع ذی صلاح وزارت بهداشت است. تکلیف روشن است اما کسانی که گرایش سیاسی دارند دغدغه آنها را درک می کنیم.

 

جهانپور افزود: از همه خواستیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند اما به نظر می رسد علاقه سیاسیون بیشتر از عرف است و قابل تحلیل است. ولی معتقدیم که اپیدمی کرونا و بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار انتخاباتی نیست. اشتباه نگیرید.

 

وی گفت: برخی دوستان جایی خاصی مد نظرم نیست برخی ها سرمایه اجتماعی را به بازی گرفتند این کار درستی نیست. مثل این است که امروز در حصر آبادان و اشغال خرمشهر عده ای در حال جنگ هستند اما عده ای می گویند تعداد شهدا ار کم یا زیاد اعلام می کنید.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: آمار در تهران هم بر اساس نتایج آزمایشگاهی است. اینکه عادی سازی اتفاق بیفتند هر کسی نگران این است که مردم تصور نکنند فضا عادی است. فاصله گذاری هوشمند به معنای عادی سازی نیست. چون شرایط عادی نیست و هر عادی سازی پیامدهای خودش را دارد.وی افزود: تلاش می کنیم همین آمار که فعلا روند نزولی دارد هر روز اعلام می کنیم اما شرایط عادی نیست. اینکه یک یازدهم مرگ و میر کشور ناشی از کرونا باشد. از هر ۱۱ نفر فوتی یک نفر به علت کووید ۱۹ است نشان می دهد که شرایط عادی نیست و هیچ کس به دنبال عادی سازی این شرایط نیست. شرایط ویژه است به همین پروتکل اعلام می شود.شرایط عادی برای رفتن به نانوایی پروتکل نمی خواهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت با جوسازی ها علیه خود برخورد نمی کند گفت: کسانی که جوسازی می کنند همین پاسخ ها را هم تحمل نمی کنند. آمار رسمی که توسط دهها متخصص در وزارت بهداشت اعلام می شود را تحمل نمی کنند چه رسد به اینکه بخواهیم برخورد کنیم.

 

علاقه جناح های سیاسی به تحلیل آمار کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ما داروغه شهر نیستیم/ قصد آن را هم نداریم. از تلاش نظام آزمایشگاهی کشور دفاع می کنیم که برای ثبت و گزارش داده ها شبانه روز تلاش می کنند. نتیجه آن را هم با صداقت و صمیمبت به مردم اعلام می کنیم. فهم این موضوع که چرا سیاسیون از هر جناح و قماش علاقه ویژه ای به این آمار دارند برای ما سخت است تحلیل ان را هم نداریم.

 

وی افزود: باید هر حرف ضد ونقیض و بی پایه ای را در وزارت بهداشت بشنویم ولی کوچکترین اشاره نکنیم که ناراحت نشوند اما در هر صورت قرار نیست قطار سلامت را به لکوموتیو سیاست پیوند بزنیم و مانع آن هم می شویم. بقیه موارد هم دستگاههای دیگر نظارت و رسیدگی می کنند.

 

جهانپور درباره بازگشایی دانشگاهها نیز گفت: همه بازگشایی ها چه در وزارت بهداشت چه وزارت علوم به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و تایید رئیس جمهوری و ابلاغ آن بستگی دارد. زود است که اجرایی شدن این پیشنهدها را اعلام کنیم. نظرات کارشناسی زیادی هست ما هم نظر کارشناسی داریم اما آنچه تصویب شود همان ابلاغ می شود.

 

وی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: مدارس و دانشگاهها اولین جاهایی بودند که از اول اسفند بعد از اپیدمی کرونا تعطیل شدند. قاعدتا آخرین جایی هم خواهند بود که بازگشایی می شود و فعلا برای اعلام زمان آن زود است.

 

مساجد زودتر از ۱۵ اردیبهشت بازگشایی نمی شوند

جهانپور در پاسخ به پرسش ایرنا درباره زمان بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی به خصوص با توجه به نزدیکی ماه رمضان گفت: تصمیم جدیدی برای بازگشایی مساجد و اماکن و تجمعات مذهبی نداریم و تا ۱۵ اردیبهشت این اماکن بازگشایی نمی شوند.

 

وی افزود: تصمیم جدیدی برای بازگشایی ها گرفته نشده است. مصوبات همان اجرای فاصله گذاری هوشمند است که قبلا اعلام شده، فعلا مشاغل کم خطر و متوسط بازگشایی می شوند.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره کاهش تخت های آی سی یو کرونا گفت: تابلوی وضعیت کرونای امروز ناشی از اقدامات دو هفته پیش است که وضعیت بدی نیست. در مورد تخت های آی سی یو با توجه به وضعیت اسفند بیش از هزار تخت مراقبت ویژه به بیمارستانها اضافه شد و عمده آنها برای بیماران کرونا اختصاص یافت. اکنون که این بیماران کم شده اند، از این تختها برای مریض های غیر کرونایی که نیازمند هستند استفاده می شود و هر زمان که نیاز باشد تغییر کارکرد این تختها با فوریت امکانپذیر است اما در مورد آینده نمی توانیم غیب گویی کنیم.

 

وی درباره واردات دارو برای کرونا گفت: تا امروز این بیماری داروی اختصاصی ندارد. عمده داروی پروتکل درمانی آن که مربوط به درمان بیماری های دیگری مثل مالاریا یا روماتیسم مفصلی است از قبل هم در کشور بوده و تولید داخل است. بعضی داروها مثل تامیفلو که برای درمان آنفلوانزاست، نمونه وارداتی هم دارد که برای درمان آنفلوانزا در صورت نیاز از سوی شرکتها یا هلال احمر وارد می شوند.

 

جهانپور درباره وام ۵۰میلیونی از بانک جهانی گفت: نیازمند منابع خارحی برای بهبود خدمات درمانی هستیم. البته نسبت به خیلی از کشورها آمار و وضعیت بهتری داریم بعضی از این کشورها توسعه یافته هستند که زیر ساختهای درمانی آنها از ایران بهتر است. هدفگذاری ما این نیست که هر چه داریم کفایت می کند در سالهای اخیر بخش سلامت توسعه یافته اما اکنون هم در شرایط تحریم نیازمند توسعه منابع هستیم. گر چه در صادرات نفت مشکل داریم و گر چه آنهایی که نفت می فروشند الان باید رایگان بفروشند اما در هر صورت برای تامین کیت های تشخیصی نیازمند منابع مالی هستیم تا آزمایشها را بیشتر کنیم، خوشه های ناامن را بیشتر پیدا کنیم و تعداد تست ها را در در روز بیشتر کنیم.

 

کشور تحریم کننده ایران چه می کند؟

وی گفت: در همین راستا و در حالی که منابع مالی سفارش کیت تشخیصی از کره جنوبی تامین شده بود، سوئیفت تحریم می شود و سفارش ریجکت می شود. بعد هم پیمانکاران رسانه ای به زبان فارسی زمینه سازی می کنند تا افشا نشود که واردات دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است.

 

جهانپور افزود: برای دشمنان ایران سخت است که به رغم تحریم های همه جانبه، راهروهای بیمارستانهای ما پذیران بیماران نیست و بسیاری از تخت های اختصاص یافته برای کووید ۱۹ خالی است.

 

وی ادامه داد: سیاستمداران کشورهای تحریم کننده که به دنبال انزوای ایران بودند در مواجهه با یک بیماری مشاهده می کنند که در کشور آنها کامیون کامیون بیمار جا به جا می کنند و بیماران روی زمین خوابیده اند، کمبود اقلام مختلف و ونتیلاتور دارند و انتقادات داخلی دارید. اما وضعیت کشور ما به گونه دیگری است.

 

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: به هر حال دنیا مقایسه می کند، کشوری که اقتصاد اول دنیا و بزرگترین تولید کنده علم و فناوری دنیاست چنین وضعیتی دارد و کشور دیگری که مورد تحریم آن کشور است مبادلات بانکی و شرکتهایی که می خواهد دارو و تجهیزات پزشکی بدهند، تحریم هستند، وضعیت بهتری دارد هر کس وزیر بهداشت و رئیس جمهوری آن کشور باشد باید توجیه کند.مکانیزم اول انکار و مکانیزم دوم فرافکنی است و باید تحریم ها را تشدید کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------