اصفهان‌ستیزی یکی از مشکلات پیش رو برای حل معضل آب اصفهان/ آخرین وضعیت انتخاب استاندار



امیرحسین بانکی‌پور،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع آب به عنوان دغدغه تمامی نمایندگان به شمار می‌رود و زاینده‌رود اولویت نخست استان است.

به گزارش تسنیم، امیرحسین بانکی‌پور در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات کلانشهر اصفهان گفت: مسئله نخست در اصفهان آب بوده، آب هست و آب خواهد بود و همه ما به این مسئله اذعان داریم. مسئله آب در اصفهان حدود 20 سال پیش و در زمان استانداری جناب آقای بختیاری نیز وجود داشت و بحران آب در آن زمان هم به عنوان بحران نخست شناخته شد و چه بسا امروزه شرایط نسبت به آن زمان بدتر شده است.

 

وی افزود: حدود 80 درصد از جلسات ما در مجمع نمایندگان از روز نخست تا به حال با محوریت آب تشکیل شده و مابقی آن صرف سایر موضوعات شده است. در این میان عده‌ای فکر می‌کنند که نمایندگان نسبت به موضوع آب بی‌توجه هستند ولی این در حالی است که این موضوع واقعیت ندارد و موضوع آب به عنوان دغدغه تمامی نمایندگان به شمار می‌رود، همانگونه که در یکی از جلسات و در مجمع نمایندگان، به نمایندگان متذکر شدم که مسئله آب به عنوان یک مسئله حیاتی به شمار می‌رود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ریشه مشکل آب به چندین مسئله مربوط می‌شود که یکی از آن‌ها عدم هماهنگی نمایندگان است. در این راستا و طی جلساتی متذکر شدم که باید 2 نفر از نمایندگان بحث آب را پیگیری کنند و موضوع آب به عنوان تنها دغدغه آن‌ها به شمار برود، در حالی که قسمت دوم این پیشنهاد عملی نشد و آن دسته از عزیزان معتقد بودند که باید در سایر امور نیز مشارکت داشته باشند. این در حالی بوده دغدغه نماینده چهارمحال و بختیاری آب بوده و تمامی افراد در مجلس وی را آب می‌بینند.

 

وی ادامه داد: در قدم نخست باید علمدار این موضوع مشخص شود چراکه بخشی از این مسائل بین شهری بوده و در صورت ایجاد ناهماهنگی‌ها کار به درستی انجام نمی‌شود. مشکل دوم اصفهان ستیزی بوده که از دیرباز وجود داشته و در صورتی که پای خود را از اصفهان بیرون بگذاریم متوجه این موضوع می‌شویم، در این راستا زمانی که به عنوان کار فرهنگی به سایر استان‌ها می‌رفتیم با استقبال خوبی مواجه می‌شدیم در حالی که در مسائل سیاسی و اقتصادی خلاف آن را شاهد بودیم.

 

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: اصفهان ستیزی در خود ما اصفهانی‌ها نیز وجود دارد، در کرمان و با وجود ازدیاد گروه‌های سیاسی متضاد، افراد در مسئله کرمان با یکدیگر متحد بوده و به یکدیگر کمک می‌کنند اما این در حالی است که در اصفهان افرادی که با یکدیگر در یک گروه سیاسی قرار دارند نیز خیلی تحمل یکدیگر را ندارند. مشکل سوم این بوده که روایت درستی از اصفهان به بیرون منتقل نشده چراکه ما را برخوردار و خیلی زرنگ خوانده و احساس می‌کنند که ما اصفهانی‌ها در ظاهر نگران خشکی زاینده‌رود بوده و در باطن با آب‌ها کار دیگری انجام می‌دهیم.

 

وی بیان کرد: من نمایندگانی را که از خوزستان و یا چهارمحال و بختیاری علیه اصفهان صحبت می‌کنند از نزدیک می‌شناسم و افرادی متدین، انقلابی و دلسوز هستند ولی تصویری که از اصفهان جلوی چشمان آ‌ن‌ها بوده تصویر نادرستی است و آن‌ها تنها بر اساس عِرق عدالت‌خواهی خود صحبت‌هایی را انجام می‌دهند، اشتباه از ما بوده است که تصویر درستی از محرومیت و مشکلات اصفهان به بیرون منتقل نکرده‌ایم. همه اصفهان را به عالی‌قاپو و چهارباغ می‌شناسند و اشکالی ندارد که محرومیت‌های اصفهان را نیز به نمایش بگذاریم چراکه واقعاً عده‌ای فهم درستی از اصفهان ندارند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ملی نگاه کردن مردم اصفهان اظهار داشت: ملی نگاه کردن مردم به عنوان حسن اصفهان به شمار می‌رود، کشاورزان اصفهانی حدود 3 ماه در یک چادر نشستند و بدون هیچ حاشیه‌ای اعتراض خود را اعلام کردند و اجازه ایجاد بحران در کشور را ندادند.

 

وی درباره مهاجرت به اصفهان بیان کرد: در این مدت بازدیدهای متعددی از منطقه حصه و زینبیه داشتم و وجود یک جاذبه دلیل ورود مهاجران از کشورهای مختلف به این مناطق است. در یک زمانی منطقه میرزاطاهر اصفهان نیز وضعیت خوبی را دارا نبود و می‌توان اقداماتی که برای احیای این منطقه انجام شد را برای مناطق حصه و زینبیه نیز انجام داد و تمامی این‌ها نیازمند آن است که یک سری از مسائل ریشه‌ای را در اصفهان حل کنیم.

 

بانکی‌پور ادامه داد: طی صحبتی با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متذکر شدم که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان باید یک اداره کل ویژه باشد، چراکه در اصفهان در بحث گردشگری، صنایع‌دستی و میراث قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست و همچنین از وی درخواست شد که در نخستین سفر خود به اصفهان سفر کند چراکه در صورت توجه به این موضوع می‌توان اتفاقات بزرگ اقتصادی رقم زد.  

 

وی پیرامون انتخاب استاندار اصفهان تصریح کرد: در بحث استاندار تمام توجه ما از ابتدا این بوده که با یک اجماعی انتخاب شود. از ابتدا هم گفته‌ام که در این زمینه ما جایگاه مشورت داریم و حق دخالتی در این زمینه نداریم. ما حق این را نداریم که درباره این موضوع دخالت کنیم. وزیر کشور تا کنون دو مرتبه به صورت مستقیم و یک بار به صورت غیرمستقیم از مجمع نمایندگان استان اصفهان درخواست مشورت کرد.

 

ما در مشورت پیشنهاد دادیم که مجمع نمایندگان استان اصفهان به همراه آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، آیت‌الله مهدوی و سایر علما با یکدیگر بنشینند و نه فقط روی یک گزینه انحصاری، بلکه روی گزینه‌های مختلف پیشنهاد ارائه کنند و پس از آن وزیر کشور با آزادی عمل در مقایسه با موارد مختلف، در این خصوص اقدام کند. مبنای اولیه ما این بود اما متأسفانه رفتارهایی خارج از این شأن، توسط بعضی افراد که خود را پدرخوانده به حساب می‌آورند، صورت گرفته و حرکت‌هایی انجام شد که فضا را به سمتی بردند که اصلاً گویا استاندار انتخاب شده و همه باید آن را بپذیرند اما این رفتار، رفتار صحیحی نبود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: معتقد هستیم که استاندارد باید در میان نیروهای انقلابی جامعیت داشته باشد و بتواند در ارتباط‌گیری با وزرا حق اصفهان را مطالبه کند و در خیلی از مسائل با قدرت برخورد کند. بر این اساس استاندار اصفهان باید قوی و تعامل آن با دولت تعاملی شناخته شده باشد و همچنین در میان نیروهای جبهه انقلاب نیز اقبال عمومی بر روی آن باشد تا شکاف ایجاد نشود.

 

وی بیان کرد: ارتباط خاصی با حسینعلی حاجی دلیگانی نداشتم و اگر پیشنهاد وی را برای استانداری اصفهان دادم و نمایندگان نیز پذیرفتند تنها به دلیل محبوبیت ایشان در میان نمایندگان و نیروهای جبهه انقلاب بود که پس از آن وزارت کشور و دولت نیز بر اساس نگاه اجماع‌ساز اعلام داشتند که گزینه‌ها نمی‌تواند از افراد حاضر در مجلس باشد.

 

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بر روی اصفهان از نظر کالبدی به خوبی کار شد که افتخار بزرگی است، اما به لحاظ نرم‌افزاری و فرهنگ شهروندی اثدامات لازم انجام نشده است. انتخاب علی قاسم‌زاده به عنوان شهردار اصفهان، انتخاب مدیری نبوده که کالبد شهر را مدیریت کند، شورای شهر به دنبال نیرویی است که بتواند اندیشه جدیدی وارد و فرهنگ شهر را متحول کند. خیلی از مشکلات ما ریشه فرهنگی دارد، بدین وسیله خواستار این هستم که در این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان نگاه به فرهنگ از نگاه حاشیه‌ای و لوکس خارج شود و نگاه متنی به آن صورت بگیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------