نحوه رفتار با کودکان کار



شیوه رفتار با کودکان کار,نحوه رفتار با کودکان کار,رفتار با کودکان کار

شیوه رفتار با کودکان کار

 

نحوه رفتار با کودکان

یکی از مشکلات و مسائلی که در حال حاضر گریبان کشورهای جهان چه صنعتی و غیر صنعتی و چه کشورهای گسترش یافته و یا در حال گسترش گرفته است پدیده کودکان خیابانی و کودکان کار است که از مسائل آزار دهنده شهری است. این کودکان در کنار مراکز خرید مشغول گل فروشی، فال فروشی هستند یا کنار خیابان و در پیاده را بساط دارند.

به چه افرادی، کودکان کار گفته می شود؟

پاسخ آشکار و واضح است. کودک کار، کودکی است که به جای تحصیل و مدرسه رفتن، مجبور است زمان خود را در کوچه و خیابان به دنبال کسب درآمد بگذراند و به جای استفاده کردن از روزهای شاد کودکی، با ناملایمات اجتماعی روبرو هستند.

 

معمولا کودکان کار، از تحصیل به دور هستند و با مشکلات جسمی و روحی زیادی مواجه هستند. سرما و گرما برای کودکان کار، معنای گوناگونی خواهد داشت؛ آن ها در شرایط دشوار، باید بیشتر کار کنند تا با برانگیختن احساس ترحم در ما، درآمد بیشتری به دست می آورند.

 

شیوه رفتار با کودکان کار,نحوه رفتار با کودکان کار,در مواجهه با کودکان کار چه رفتاری بکنیم

نحوه رفتار با کودکان کار

 

خصوصیات کودکان کار

کودکان خیابانی و کار اغلب بدون حمایت و مواظبت والدین و بزرگسالان در شرایط خیلی سخت دشوار خیابانی نیستند ، بیشتر از 75 درصد آن ها در کشورهای در حال گسترش در خیابان ها کار می کنند و برای درآوردن پول برای خانواده هایشان کار می کنند و فقط تعداد کمی در خیابان فعالیت و زندگی می کنند و به معنای حقیقی خیابانی هستند . بیشتر کودکان کار ( 75 درصد ) با خانواده هایشان در رابطه هستند و بیشتر زمان شان را در خیابان ها به فروش اجناس کم بها ، واکس زدن کفش ، یا شستن ماشین ها می گذرانند تا کمبود درآمد خانواده را جبران کنند و 25 درصد دیگر با خانواده هایشان رابطه ای ندارند و یا در خیابان زندگی می کنند.

 

شیوه رفتار با کودکان کار,نحوه رفتار با کودکان کار,چگونگی رفتار با کودکان کار

رفتار با کودکان کار

 

توصیه‌ های رفتاری برای عموم در مواجهه با کودکان کار

- کودکان کار را نادیده نگیریم. نگاه نکردن و جواب ندادن به آنها، مثل نادیده گرفتن است که می‌تواند باعث صدمات فردی و اجتماعی غیر قابل جبرانی شود.

 

ـ‌ چنانچه قصد دارید از کودکان خرید نکنیم، می‌توانیم در جواب به تقاضای آن‌ها برای خرید کالا، مودبانه بگوییم «نه ممنون» و چنانچه نیاز بود، جوابمان را چند بار تکرار کنیم. به کار بردن خشونت کلامی و رفتاری در این مورد، فسخ حقوق کودک است.

 

ـ این تفکر که همه‌ی کودکان کار (دست‌فروش، متکدی، شیشه‌شوی و اسپند‌ دودکن) برای شخص دیگری کار می‌کنند یا باند هستند در بیشتر موارد، اشتباه است. بیشتر کودکان کار، نان‌آوران کوچک خانواده‌هایشان هستند. برای سعی و تلاش آن‌ها احترام قائل شویم و از بیان این جمله که «شما باند هستید.» در مقابل کودکان خودداری کنیم. 

 

ـ به محض دیدن کودکانی که در معرض صدمه جدی جانی هستند، مانند کودکان خیلی کم‌سال، کودکانی که از ماشین‌ها آویزان می‌شوند، کودکانی که در ظاهرشان آثار شکنجه و ضرب و شتم وجود دارد، به سرعت مراتب را به اورژانس اجتماعی (با شماره تماس 123) و یا سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه گزارش دهیم. یکی از وظایف اورژانس اجتماعی رسیدگی به موارد این‌چنینی است.

 

ـ پول دادن بی‌ علت یا پرداخت مقدار زیاد در برابر کالایی که کودک می‌فروشد، در درازمدت اثر منفی بر شخصیت کودکان گذاشته و سبب تشویق روحی کودک به کارهای کاذب (حتی در آینده) می‌شود. پس در صورت میل به خرید، با کودکان مثل یک فروشنده روبرو شویم و از رفتارهای ترحم‌آمیز افراطی خودداری کنیم.

 

شیوه رفتار با کودکان کار,نحوه رفتار با کودکان کار,بهترین رفتار با کودکان‌کار

در مواجهه با کودکان کار چه رفتاری بکنیم

 

ـ در مقابل خشونت یا بی‌احترامی دیگران به کودکان کار، سکوت نکنیم. حداقل اقدام در این زمینه، تذکر کلامی به افراد و همین طور حمایت از کودک در برابر خشونت است.

 

- چنانچه می‌خواهید به کودکان کار کمک کنید، برایشان خوراکی‌ها و غذاهای مفید و مقوی بخرید. این کودکان در فصل‌های گوناگون ساعت‌ها در معرض سرما و گرما و در کلان شهرها در هوای آلوده قرار دارند. بیشتر این کودکان از سوء تغذیه رنج می‌برند، بنابراین می‌توانید برایشان غذاهای خوشمزه و سنتی بخرید. از خرید فست فود و خوراکی‌های مضر این چنینی جدا پرهیز کنید. چنانچه وقت دارید برای بچه‌ها در خانه غذا درست کنید و میان شان پخش کنید، حتی می‌توانید از غذاهای دست نخورده مهمانی‌تان برایشان ببرید. حتما خوردن یک وعده غذای گرم و خانگی آن‌ها را خیلی خوشحال خواهد کرد.

 

- کودکان کار بسیار زود در شرایط کار و خشونت‌های جامعه قرار می‌گیرند، ولی فراموش نکنید که آن‌ها هم مانند بچه‌های دیگر احتیاجی به کودکی کردن دارند. می‌توانید برای آن‌ها دفتر نقاشی، پازل یا خمیر بازی بخرید یا می‌توانید برایشان درنا یا قایق کاغذی درست کنید. چنانچه حوصله‌ و توانش را دارید، چند نفر از آن‌ها را به شهر بازی ببرید. بگذارید لذت خوب بازی کردن را دوباره تجربه کنند و یک خاطره خوب در ذهنشان بماند.

 

- فراموش نکنید، کودکان کار با اشخاص نیازمند تفاوت می‌کنند. یک نیازمند به هر دلیلی امکان دارد درخواست پول بکند که آن هم مقوله خیلی جدایی است و در زمان مناسب به آن خواهم پرداخت ولی کودک کار فقط به پول احتیاج ندارد. احتیاج به حمایت و تربیت و آموزش دارد.

 

برای این کودکان باید شرایط آموزشی و تربیتی فراهم شود. در غیر این صورت همین مردم باید بعدها تاوان آن را با تربیت یک انسان بزرگ سال بدهند که دیگر تغییری نمی‌کند و نه مهارتی دارد و نه توانمندی برای تامین احتیاجات فردی اش و همیشه وابسته خواهد بود. در حالی‌که آن جوان باید در راه سازندگی انرژی خود را صرف کند.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------