نکات مهم آماده سازی برای بازگشت به مدرسه



آماده شدن برای مدرسه, نکات مهم در روز اول مدرسه, نکاتی برای مدرسه

آماده شدن برای مدرسه

 

اول مهر هنگام رفتن دانش آموزان به مدرسه است و باید والدین به چند نکته کلیدی دقت کنند در ادامه می‌توانید ما را دنبال نمایید .

چند نکته کلیدی برای والدین هنگام باز شدن مدارس

 

خواب نامنظم تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد

روان‌پزشکان توصیه می‌کنند در طول تابستان همچنان باید خواب کودکان و دانش‌آموزان منظم باشد؛ چراکه دانش‌آموزان برای مطالعه و یادگیری نیاز به تمرکز بالا دارند و به هم ریختن ساعت خواب و بی‌نظم شدن آن موجب تأثیرات نامناسبی می‌شود و اولین جایی را که تحت تأثیر قرار می‌دهد حافظه، قدرت یادگیری و تمرکز فرد است. این مسئله همچنین می‌تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب شود.

 

در تحقیقات صورت گرفته توسط روان‌پزشکان، سیکل خواب نامنظم تمرکز و قدرت یادگیری را کاهش و خشم را افزایش می‌دهد.

 

معمولا در تعطیلات تابستان نظم خواب فرزندان به‌هم می‌خورد و اصلاح کردن سیستم خواب نامنظم کار آسانی نیست. اکثر والدین بر این باورند که اگر فرزندان در ایام تابستان تا دیر وقت بیدار باشند، با شروع مدارس تنظیم خواب آنها اصلاح می‌شود، اما باید بدانند که در بسیاری از موارد امکان دارد تنظیم خواب دانش‌آموز برای بازگشت به حالت طبیعی دو تا سه ماه طول بکشد.

 

آماده شدن برای مدرسه, نکات مهم در روز اول مدرسه, نکاتی برای مدرسه

نکات مهم در روز اول مدرسه

 

  بیشتر بخوانید: روز اول مدرسه

 

مراقبت از موها در مدرسه

مقنعه و روسری، اگر چه موها را از صدمه گرد و خاك پشتیبانی می‌كنند‌ اما از آن طرف هواخوری و استفاده از آفتاب را برای موها كم می‌كنند. به همین دلیل ممكن است عوارضی مانند قارچ‌ پوستی، موخوره، كدری رنگ مو و… دیده شود. بنابر این با آغاز فصل درس و مدرسه و استفاده از مقنعه در كودكان باید به سلامت مو های انها بیشتر دقت كرد.

 

ایجاد انگیزه در فرزندانمان

۱. انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص دارد. در واقع انگیزه اهداف مشخصی را ترسیم می‌کند که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند؛ بنابراین انگیزه روی انتخاب‌هایی که دانش آموزان می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. برای مثال، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش آموز در کلاس هنر ثبت‌نام کند یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه شرکت می‌کند.

 

۲. انگیزه باعث می‌شود تلاش و انرژی دانش آموز افزایش یابد. انگیزه است که تعیین می‌کند دانش آموز حتی سخت‌ترین تکالیف مدرسه‌اش را با علاقه و اشتیاق انجام می‌دهد یا مدام از زیر کار‌ها شانه خالی کند.

 

۳. انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می‌کند. انگیزه وقتی را که دانش آموزی روی کاری می‌گذارد، افزایش می‌دهد و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف دارد.

 

استقلال؛ دخالت بیش از حد والدین ممنوع!

هنگامی که کودکان وظایف اصلی خود مانند بستن زیپ لباس یا بند کفش را بتوانند به خوبی انجام دهند، احساس غرور و افتخار می‌کنند. استقلال، اعتماد به نفس را موجب می‌شود.

در مدرسه از کودکان انتظار می‌رود تا بسیاری از کار‌ها را به تنهایی انجام دهند.

 

آموزش برخی از مهارت های عمومی

اجازه گرفتن، سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرین کنید. به کودک این اطمینان را بدهید که اگر در مدرسه مشکلی داشت، می‌تواند خیلی آسان آن مشکل را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارد. به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او یاد بدهید. آداب دستشویی رفتن و رعایت بهداشت فردی را به طور کامل در او کنترل کنید.

 

آماده کردن کیف مناسب برای کودک

در خرید کیف مدرسه نهایت دقّت را به خرج بدهید. برای کودک کیفی بخرید که اندازه و جنس مناسبی داشته باشد. کیف بچّه‌ها ترجیحاً از نوع کوله پشتی باشد، امّا دسته‌ای هم برای حمل آسان داشته باشد. بهتر است کیف حالت ایستاده داشته باشد تا کنار پای کودک روی زمین قرار بگیردو دسترسی کودک به وسایل را ساده‌تر کند. کیف باید دارای چند جیب متعدد باشد تا طبقه بندی وسایل برای کودک میسّر باشد.

 

آموزش مسوولیت پذیری به کودک

در منزل به او مسئولیّت بدهید. این امر موجب پرورش حس دقّت، اتکاء به نفس و مسئولیت پذیری در وی می‌شود. با ایجاد کردن این احساسات می‌توانید کودکان خود را علاقمندتر به درس کنید.

 

آماده شدن برای مدرسه, نکات مهم در روز اول مدرسه, نکاتی برای مدرسه

آماده کردن بچه ها برای مدارس

 

آسان کردن برقراری ارتباط فرزندتان با بچه های دیگر در مدرسه

کودکان همیشه در مورد معلم جدیدشان مضطرب هستند، ولی در صورتی که آنها دیگر همکلاسی هایشان را بشناسند، آنها احساس راحتی بیشتری می کنند. اگر شما تازه وارد شهری شده اید، سعی کنید با دیگر کودکان که در همسایگی شما هستند آشنا شوید.اغلب مدارس مایلند که آشنایی بیشتری به وجود بیاورند، سعی کنید که قبل از شروع مدرسه کودکتان با دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار کند و با آنها آشنا شود.

 

حتی اگر کودکتان در مدرسه تازه وارد نیست، سعی کنید کاری کنید شرایطی به وجود آورید که کودکتان با بچه های دیگر بازی کند و در این صورت کودکتان در اولین روز مدرسه حتی اگر در تمام تابستان این بچه ها را ندیده باشد راحت تر می تواند با آنها ارتباط برقرار کند. اگر شما می توانید شرایطی را فراهم کنید که کودکتان در اولین روز مدرسه با کودک دیگر به مدرسه برود، حتی اگر آنها در یک کلاس نیستند، این کار باعث می شود که ترس کودک نسبت به مدرسه کمتر شود.

 

مغز کودکتان را به کار بیندازید.

شما معلم نیستید، و نیاز نیست که شما مدرسه را قبل از اینکه مدرسه ها باز شوند شروع کنید و فلش کارت ها را در اختیار کودک بگذارید و تمرینات ریاضی به او بدهید. به گونه ای، تحقیقات نشان داده است که کودکان در طول تابستان خیلی چیزها را فراموش می کنند. (نگران نباشید کودکان می توانند از طریق بازی خیلی چیزها را یاد بگیرند.) اگر کودکتان در طول ماه های تابستان به مطالعه می پردازد، تبریک می گویم! اگر نه، حالا زمانی است که کودکتان این کار را شروع کند.

 

به کتابخانه بروید و بگذارید کودک کتابهایی را که از آنها لذت می برد را انتخاب کند. یک ایده به خانواده ارائه دهید که از این به بعد در تابستان هر کس یک ساعت را کتاب بخواند (شما اگر دوست داشته باشید می توانید خودتان هم این کار را انجام دهید یا اینکه شما برای آنها کتاب بخوانید).

 

و اگر کودکتان تکالیفی دارد که باید انجام بدهد، منتظر نباشید که او این کار را به خاطر آورد که قبل از شروع مدرسه باید تکالیفش را انجام دهد و یا اینکه از یک کتاب گزارش تهیه کند. تابستان را یک هفته قبل شروع مدرسه تمام کنید و کاری کنید که کودک نسبت به بقیه ی دوره ی تعطیلاتش احساس راحتی کند.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------