احتمال وقوع سیل در تعدادی از استان های کشور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: ۲۴ استان کشور از عصر امروز - جمعه - شاهد بارندگی هستند که در تعدادی از آنها احتمال وقوع سیل بیشتر است.

سیف الله آقابیگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس اخطاریه سازمان هواشناسی که روز گذشته (پنج شنبه) صادر شد در مجموع ۲۴ استان کشور از عصرامروز تا روز سه شنبه آینده درگیر بارش هایی خواهند شد که در برخی از این استان ها میزان بارش بیش از پیش بینی ها خواهد بود.

 

وی ادامه داد: بر این اساس صبح امروز جلسه ستاد سیلاب وزارت نیرو با حضور همه مدیران بخش آب و فاضلاب، برق، نیروگاه ها بر گزار و ارزیابی کاملی از همه مناطق و استان های درگیر بارش صورت گرفت.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت منابع آب ایران همچنین گفت: اقدامات زیادی برای روبرو شدن با بارش ها علاوه بر اقدمات و تدابیر قبلی در دستور کار قرار گرفته و برای مسوولان استان ها ارسال شد.

 

آقابیگی استمرار رهاسازی هدفمند و برنامه ریزی شده سدها برای روبرو شدن با سیلاب های جدید را یکی از اقدامات انجام شده برشمرد.

 

وی تداوم لایروبی رودخانه ها که تاکنون یک هزار و ۷۸۰ گیلومتر انجام شده را از دیگر اقدامات برای روبرو شدن با بارش های جدید دانست.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت منابع آب ایران ادامه داد: کار ساماندهی رودخانه ها برای یکصد کیلومتر از رودخانه های اولویت دار در حال انجام است تا بتوانند سیلاب های احتمالی را به راحتی عبور دهند.

 

آقابیگی با بیان اینکه ۲۴ استان درگیر بارش هاکه از امروز آغاز می شود تعدادی شاهد بارش های بیشتری خواهند بود گفت: مناطق شمالی استان هرمزگان بارش بیشتری را دریافت خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: استان هرمزگان به دلیل بارش ها و سیلاب قبلی دارای درصد بالاتر رطوبت است که احتمال وقوع سیل در این استان را بیشتر خواهد کرد.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت منابع آب ایران تصریح کرد: بر این اساس برنامه رها سازی هدفمند سد های این استان که در بارش قبل پر شده بودند در دستورکار قرار گرفته است.

 

آقابیگی افزود: استان کرمان نیز به دلیل بارش بیشتر با سیلاب روبرو خواهد شد علاوه بر آن استان های  کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، جنوب فارس، خوزستان به خصوص مناطق شمالی شاهد بارش های بیشتر خواهند بود.

 

وی ادامه داد: مناطق مرکزی استان سیستان و بلوچستان بارش های قابل توجهی دریافت خواهد کرد.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: استان های کرمانشاه. ایلام در غرب و شمال عربی، خراسان های شمالی، جنوبی و  رضوی مشمول این بارش ها خواهند شد.

 

آقابیگی بر ضرورت هماهنگی همه دستگاه های اجرایی استان های ذکر شده برای مقابله بهتر با شرایط بارانی تاکید کرد.

 

وی همچنین بر همکاری مردم برای پرهیز از تردد در مسیر رودخانه ها و مسیرهای سیل خیز تاکید کرد.

  

هواشناسی اصفهان نسبت به بارش شدید باران در استان هشدار داد

 کارشناس مسوول پیش بینی اداره‌کل هواشناسی اصفهان نسبت به بارش شدید باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید، از روز شنبه به مدت ۲ روز در این استان هشدار داد.

 

حجت‌الله علی عسگریان  روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:با توجه به آخرین نقشه های پیش یابی و مدل های هواشناسی سامانه بارشی فعالی از فردا استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تناوب تا اواسط هفته در برخی از ساعت بارش شدید باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سامانه ناپایدار تا اواسط هفته آینده بر روی استان فعال خواهد بود، ادامه داد: تشدید فعالیت سامانه بارشی از اواخر فردا تا روز یکشنبه ادامه دارد که با ادامه فعالیت این سامانه احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، شکل گیری سیلاب محلی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، آب گرفتگی معابر عمومی شهری و اختلال در تردد جاده‌های مواصلاتی و لغزندگی جاده‌های کوهستانی وجود دارد.

 

کارشناس مسوول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان  بیان کرد: این بارش‌ها در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب استان و نواحی همجوار با استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت گفت: وضعیت جوی به‌صورت افزایش ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید و رگبار و رعدوبرق به ویژه در نیمه غربی استان و احتمال تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

 

علی عسگریان اضافه کرد: بارش‌ها در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و شدت فعالیت سامانه روز شنبه، در بیشتر مناطق استان به ویژه غرب و جنوب استان و  روز یکشنبه در مناطق جنوب، شرق،   شمال و مرکز استان خواهد بود و بارش در ارتفاعات غربی استان بصورت برف پیش بینی می‌شود.

 

وی برای کلانشهر اصفهان در روز شنبه (فردا)، هوای نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد نسبتاً شدید و  رگبار و رعدوبرق و برای روز یکشنبه، هوای  نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد نسبتاً شدید و  رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی کرد.

 

میانگین بارش در استان اصفهان از ابتدای سال آبی جاری (یک مهر ۹۸) تا هشتم فروردین ، ۱۴۵ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ( ۲۲۹ میلیمتر)  ۳۷ درصد کاهش نشان می دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------