نماینده مجلس: ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب خزر به خلیج گرگان پمپاژ می‌شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن پروژه پمپاژ آب از دریای خزر به سوی پهنه آبی خلیج گرگان خبر داد و گفت:‌تلاش داریم تا با اجرای این طرح تا پایان سال و پمپاژ ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب روند خشک شدن خلیج گرگان را کنترل کنیم.

به گزارش ایرنا، عبدالجلال ایری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت در این روش که اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی  موردنیاز آن از سوی وزارت نیرو تامین می شود، لوله هایی با قطر ۲۰ اینچ با استفاده از پمپ های پرقدرت آب خزر  را به خلیج گرگان منتقل می کنند.

 

برخی از مسوولان امر  از خشک شدن حدود ۳۰ درصد خلیج گرگان خبر دادند و علاج بخشی عملی برای این چالش را خواستار شدند.

 

خلیج گرگان  یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

 

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

 

نماینده مردم کردکوی بندرگز گمیشان و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همزمان با عملیات پمپاژ آب توسط لوله پیگیر تخصیص اعتبار چهار هزار میلیاردی برای آغاز عملیات لایروبی کانال های چپاقلی و آشوراده هستیم .

 

 

 وی گفت : متاسفانه برخی دستگاه های اجرایی در انجام وظایف قانونی خود تعلل دارند.

 

ساخت ۴ نیروگاه برق در منطقه

 

 ایری  اشاره ای به ورود سرمایه گذاران جدید در غرب استان کرد و گفت : در هفته های آینده کار ساخت چهار نیروگاه برق در شهرهای منطقه با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز می شود و بر اساس برنامه با توجه به ضرورت تامین کسری برق منطقه ، قرار است یکی از این نیروگاه ها در مدت یک سال به بهره برداری برسد.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد:  در بخش بندرگاهی استان هم به دنبال سرمایه گذار برای اجرای طرح بندر سبز خزری در گمیشان هستیم و برآورد های اولیه نیاز به ۳۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

 

ایری به وضعیت فعلی بندرخواجه نفس اشاره  و اضافه کرد که روند پیشرفت این بندر مطلوب نیست و انتظار بیشتری از سرمایه گذار داشتیم.

 

به گزارش ایرنا، در حالی با گذشت بیش از ۱۵ سال از زمان ساخت بندرخواجه نفس  می گذرد این بندر به سبب مشکلات اداری و اقتصادی هنوز به نیمه راه نرسیده است. با این وجود مسوو لان گلستان درصدد ایجاد بندر دیگری در مجاورت بندرنیمه کاره خواجه نفس هستند که برخی از کارشناسان ضرورت بازنگری در اجرای آن را ضروری می دانند.

 

ایری گفت که با توجه به دغدغه کم آبی در منطقه غرب گلستان تلاش داریم با افزودن چاه های آب آشامیدنی در منطقه  موضوع کم آبی را مدیریت کنیم.

 

نماینده مجلس حوزه انتخابیه عرب گلستان  ادامه داد: برای تامین آب منطقه سه حلقه چاه جدید به واحد آب شیرین کن بندرترکمن متصل شده و ۶ حلقه چاه جدید هم در دست ساخت است.

 

راه اندازی بازارچه مرزی در گمیشان در آینده نزدیک

 

عبدالجلال ایری به بهبود مراوادات سیاسی اقتصادی 2 کشور ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت با پیگری های  وزارت امور خارجه و دیگر وزارتخانه های اقتصادی ایران و موافقت طرف ترکمنستانی بزودی شاهد راه اندازی بازارچه مرزی در  نقطه صفر مرزی گمیشان  خواهیم بود .

 

بگفته وی شهروندان شهر حسنقلی ترکمنستان و گمیشان  ایران  می توانند با حضور در این بازارچه های مرزی به تجارت محلی بپردازند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------