شهریه مدارس غیردولتی از ۴ تا ۳۵ میلیون تومان



 وزارت آموزش و پرورش,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توافقی که با مدیران مدارس غیردولتی داشتیم شهریه ثابت و شهریه امور فوق برنامه هر مدرسه قطعی است.

به گزارش مهر، احمد محمودزاده، در برنامه تهران ۲۰ با موضوع شهریه مدارس غیردولتی، اظهار داشت: در دولت فعلی اقداماتی برای راه اندازی مدارسی داریم که تنها به میزان هزینه خود از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند.

 

وی افزود: اخیر نهادها و مؤسسات فرهنگی متعددی اقدام به راه اندازی مدارس غیرانتفاعی نمودند که در دغدغه آنها بحث تعلیم و تربیت دانش آموزان است؛ با تفاهم نامه‌هایی که با این مؤسسات امضا کردیم جمعیتی از دانش‌آموزان مدارس را به این مؤسسات در سراسر کشور انتقال می‌دهیم.

 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش اظهار کرد: در ۵ استان دانشگاه علوم قرآنی اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان نمودند؛ دانشگاه ظرفیتی را ایجاد کرده است که در سال‌های قبل چندان برای تربیت دانشجو به کار گرفته نشد لذا از این ظرفیت برای آموزش دانش آموزان قرآنی استفاده می‌شود. سال بعد تعداد استان‌های فعال در این زمینه افزایش خواهد یافت.

 

وی در خصوص ضرورت وجود مدارس غیر انتفاعی در کشور گفت: طبق قانون باید تا پایان برنامه ششم ۱۶ درصد مدارس به شکل غیر انتفاعی اداره می‌شدند که این امر محقق نشد؛ تلاش می‌کنیم تا ۴ سال آینده این امر محقق شود. البته اگر صلاحیت مدرسه داری را افراد حقیقی نداشته باشند این امتیاز از آنان گرفته می‌شود؛ مدرسه داری از این پس به آن دسته از افراد حقیقی داده می‌شود که صلاحیت حرفه‌ای مدرسه داری را داشته باشند.

 

محمودزاده با بیان اینکه در سند تحول دولت مدارس غیر دولتی بدون سودبری شخصی در نظر گرفته شده است گفت: در گذشته چنین طرح وجود داشته است اما در این دولت تلاش می‌کنیم این مدارس تکثیر یابد. در هفته آینده یک مدرسه در خوی و در آینده‌ای نزدیک در مشهد هم از این مدل مدارس افتتاح خواهد شد. خیری که در مشهد تاکنون ۶۰ مدرسه افتتاح کرده است برای اولین بار از وی خواستیم مدرسه داری هم داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه این مدارس نفع شخصی ندارند؛ گفت: این مدارس تنها به میزان هزینه‌های خود از والدین و خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند. در دو سال آینده در تلاشیم ۲۰۰۰ مدرسه با این شیوه مدیریت شوند و بیشتر تمرکز ما و روی مدارس متوسطه اول و دوم و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای است.

 

وی با اشاره به وجود تعارض منافع در آموزش و پرورش گفت: اینکه هیچ‌کس از مدیران مناطق استان‌ها و مدیران کل در آموزش و پرورش نباید صاحب مدرسه باشد به جهت جلوگیری از همین تعارض منافع است آنان باید بین مدرسه داری و مسئولیت یکی را بپذیرد تا این لحظه آماری که داریم این است که تلاش کردیم ۱۰۰% این موضوع اتفاق بیفتد و مدیرانی که مدرسه غیرانتفاعی داشتند مدرسه خود را واگذار کردند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدیران آموزش و پرورش فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام می‌کنند گفت: عدد و آمار دقیقی نداریم ولی فکر می‌کنیم تعداد زیادی از مدیران نباشند که فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کرده باشند؛ مدارس غیر دولتی فقط کیفیت بالاتری ندارد؛ گاهی یک مؤسسه به صورت تجمیعی همه آموزش‌ها و خدمات را متمرکز انجام می‌دهد و به همین خاطر برخی مدیران فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام می‌کنند این مدارس هم فقط ۳ درصد مدارس کشور را تشکیل داده و عمدتاً در تهران هستند.

 

رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش افزود: در حقیقت نباید این موضوع را به همه مدیران در سراسر کشور تعمیم دهیم؛ خیلی از مدیران فرزندان خود را به مدارس عادی می‌فرستند باید تمرکز خود را بیش از هر چیز بر افزایش کیفیت مدارس دولتی بگذاریم؛ این خیلی مناسب نیست که ما به مدارس غیر انتفاعی بگوییم کیفیت خود را پایین بیاورد و برید تا با مدارس دولتی اختلاف کیفی زیادی نداشته باشید؛ اگر ما به دنبال مدارس باکیفیت غیرانتفاعی نباشیم افرادی بیرون از مرزها برای ما مدرسه داری خواهد کرد.

 

محمود زاده با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش باید در میان مردم باشند و از مشکلات آن آگاه باشند گفت: چهارشنبه هفته قبل در سفر به استان فارس به دو مدرسه در حاشیه شهر شیراز مراجعه کردم و از مشکلات آن دو مدرسه غیر انتفاعی آگاه شدم.

 

آیا معلمان مدارس غیردولتی رسمی می‌شوند

وی در پاسخ به این سوال که آیا معلمان مدارس غیردولتی رسمی می‌شوند گفت: ما در مدارس غیر دولتی نیروهای خارج از دولت داریم و طبیعی است که نمی‌خواهیم این نیروها را از دست بدهیم اما به دنبال اقداماتی برای بهبود معیشت آنان خواهیم بود. در قدم اول این تصمیم را داریم که معلمان ۲۴ ساعته شوند یعنی در ماه ۲۴ ساعت موظف به کار باشند و بیش از آن اضافه کاری برای آنان محاسبه شود؛ این پیشنهاد خوشبختانه در کمیسیون آموزش مجلس هم مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر منتظر تأیید در صحن علنی مجلس هستیم.

 

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی افزود: با تصویب این موضوع معلمان مدارس غیردولتی علاوه بر بیمه، به میزان سنوات خود هم حقوقی از آموزش و پرورش دریافت خواهند کرد. در کنار این اقدامات تصمیم گرفتیم معلمان مدارس غیر انتفاعی هم از امکانات و تسهیلات رفاهی معلمان رسمی استفاده کنند.

 

وی با اشاره به مدارس شیشه‌ای اظهار کرد: قراردادی با مدیر و مؤسس مدارس داریم که به دنبال آن هستیم قرارداد آموزش و پرورش با مدارس غیر انتفاعی به صورت شفاف به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود تا برای بیمه گر به صورت شفاف مشخص باشد که معلمان مدارس غیردولتی هر یک چند ساعت و به چه میزان در مدرسه حضور داشته‌اند.

 

قیمت قطعی شهریه مدارس در سایت مشارکت اعلام شده است

محمودزاده در خصوص نارضایتی برخی از والدین از شهریه‌های مدارس غیر انتفاعی گفت: در سال جدید و به همت دولت ما شفافیتی را ایجاد کردیم؛ قرار ما با موسسین مدارس غیر دولتی بر این است که عددی که به عنوان شهریه اعلام می‌کنیم توسط مسئولان مدارس و خانواده‌ها اعلام شود؛ قرار است شهریه‌ها قطعی باشد. در همین خصوص جلسات متعددی گذاشته شد، به عنوان مثال ۸ جلسه با مدیران مدارس شهر تهران داشتیم نتیجه این جلسات این شده است که به سه عدد در زمینه شهریه دست پیدا کردیم؛ یکی مبلغ شهریه ثابت و دیگری شهریه امور فوق برنامه است. عدد سوم هزینه‌های ایاب و ذهاب، تغذیه و لباس دانش آموزان است که با صلاحدید مدیران مدارس و پذیرش خانواده‌ها دریافت می‌شود. ما در سازمان مدارس غیردولتی، شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه را به صورت قطعی اعلام کردیم.

 

شهریه مدارس از ۴ تا ۳۵ میلیون تومان

وی با بیان اینکه در سایت https://mosharekatha.ir/ شهریه هر مدرسه به تفکیک اعلام شده است گفت: شهریه ثابت مدارس در کل کشور از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مشخص شده است اجازه دادیم به برخی از مدارس که تا ۳۸ درصد از شهریه ثابت را متناسب با برنامه‌های فوق برنامه اعلامی به عنوان شهریه امور فوق برنامه از خانواده‌ها دریافت کند.

 

وی با تاکید بر این مطلب که شهریه ثابت هر مدرسه به تفکیک در سامانه مشارکت اعلام شده است گفت: هر مدرسه موظف است از اداره کل آموزش و پرورش منطقه خود تابلویی را بگیرد که در مدرسه نصب کند که در آن تابلو میزان شهریه ثابت و امور فوق برنامه ثبت شده است.

 

محمود زاده خاطرنشان کرد: ما در سامانه مشارکت امکان اعتراض را هم برای خانواده‌ها و هم برای مدیران ها موسسین مدارس غیردولتی فراهم کرد به صورت حضوری هم ادارات مشارکت استان‌ها و اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل استان‌ها آماده دریافت اعتراضات و شکایات هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------