مرکز پژوهش‌های مجلس: مهریه مناسب از دیدگاه مردم ۹۴ سکه است



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
از نظر ۵۰/۳ درصد از مردم، تقسیم دارایی و ثروت در آغاز زندگی زناشویی بیشتر به نفع زنان است. همچنین ۲۳/۹ درصد شروط ضمن عقد و ۱۲ درصد مهریه سنگین را بیشتر به نفع زنان می‌دانند. از نظر ۶۱ درصد از مردم، مهریه برای زنان به عنوان پشتوانه مالی محسوب می‌شود.

 موسسه افکار سنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به افکارسنجی پیرامون مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش آمده: مؤسسه افکارسنجی ملت، نظرسنجی حاضر را در بازه زمانی ۳۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خردادماه سال ۱۴۰۱ انجام داده است. جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۸ سال و بالاتر در کل کشور بوده اند. در این پیمایش تعداد ۱۰۲۰ پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است.

 

مهم‌ترین یافته‌های نظرسنجی

در ادامه این گزارش به مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی اشاره شده و آمده: ۵۷/۹ درصد مهریه را در زندگی زناشویی مهم نمی‌دانند. همچنین ۶۳/۴ درصد معتقدند مردان در زمان تعیین مهریه، مقدار آن را چندان جدی نمی‌گیرند. بر اساس این نظرسنجی تعداد مناسبِ سکه برای مهریه از دیدگاه مردم به طور میانگین ۹۴ سکه است.

 

در ادامه این گزارش آمده: ۵۶/۲ درصد گفته‌اند مهریه سنگین هیچ تأثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد. از نظر ۶۵/۸ درصد، خانواده‌ها در تعیین مقدار مهریه، چندان با مشکل مواجه نیستند.

 

از نظر ۵۰/۳ درصد از مردم، تقسیم دارایی و ثروت در آغاز زندگی زناشویی بیشتر به نفع زنان است. همچنین ۲۳/۹ درصد شروط ضمن عقد و ۱۲ درصد مهریه سنگین را بیشتر به نفع زنان می‌دانند. از نظر ۶۱ درصد از مردم، مهریه برای زنان به عنوان پشتوانه مالی محسوب می‌شود.

 

در این گزارش بیان شده: از نظر ۶۷/۹ درصد از مردم، بخشیدن مهریه در زمان طلاق می‌تواند به زنان در گرفتن حق نگهداری از فرزندان کمک کند. همچنین ۷۵/۸ درصد از مردم معتقدند بخشیدن مهریه می‌تواند به زنان کمک کند تا راحت‌تر طلاق بگیرند.

 

۴۸/۲ درصد معتقدند مردان به خاطر مهریه، تحت فشار خواسته‌های همسران خود قرار دارند. ۷۱/۹ درصد پاسخگویان معتقدند زنان در طول زندگی یا در زمان طلاق برای گرفتن مهریه خود با مشکل مواجه هستند. همچنین ۸۳/۷ درصد از مردم به نحوی با زندانی شدن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، مخالف هستند.

 

در این گزارش ذکر شده: ۸۱/۹ درصد معتقدند برای گرفتن مهریه، قانون باید به زنان کمک کند. ۳۹/۸ درصد از مردم، مؤثرترین اقدام دولت برای کاهش میزان مهریه را تعیین سقف قانونی برای آن می‌دانند. ۲۶/۲ درصد گفته‌اند دولت هیچ اقدامی نکند، ۱۶/۸ درصد نیز دریافت مالیات پلکانی و ۵/۵ درصد دریافت مالیات با نرخ ثابت را برای کاهش میزان مهریه مؤثر می‌دانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------