توقف سفرهای کاروانی به عراق/وضعیت توزیع ارز زائران اربعین



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سازمان حج
مدیرکل عتبات سازمان حج از توقف سفرهای کاروانی به عراق از چهاردهم مهرماه تا اربعین خبر داد. 

  حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ درباره علت توقف اعزام‌های کاروانی به عراق در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: شرایط پیاده‌روی اربعین طوری است که نمی‌توان خدمات کاملی را به زائران ارائه کرد. خدمات معمولا ناقص است و زائران آن را نمی‌پذیرند، از طرفی حرکت کاروان‌ها در مسیرهای پیاده‌روی دشوار است، برای همین سال‌ها است همزمان با آغاز این مراسم، سفرهای کاروانی متوقف می‌شود.

 

او تاکید کرد:‌ سازمان حج و زیارت، شمسا (کارگزار زیارتی این سازمان در اعزام کاروان‌های عتبات) و آژانس‌های زیارتی زیر نظر این سازمان در مناسبت اربعین هیچ کاروانی را به عراق اعزام نمی‌کنند و مجوزی برای این کار صادر نمی‌شود.

 

رحمانی درباره خدماتی که در مناسبت اربعین به سفرهای گروهی داده می‌شود گفت: سازمان حج و زیارت در اربعین فعالیت‌های جاری و در ارتباط با اعزام‌های کاروانی را تا بعد از اربعین متوقف می‌کند، بنابراین سفر گروهی در این مناسبت اختیاری است. سازمان حج برای این دسته از زائران خدمات و یا امکانات خاصی را درنظر نگرفته و هزینه‌ای که هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح دریافت می‌شود فقط به بیمه و هلال احمر مربوط می‌شود، بنابراین قرار نیست در ازای آن هزینه، خدمات جانبی دیگری داده شود. زائرانی که قصد دارند گروهی سفر کنند باید شخصا برای تهیه امکانات مورد نیاز اقدام کنند.

 

از سویی، شماره تلفن‌هایی در سامانه سماح درج شده که به متقاضیان سفرهای گروهی، استفاده از اتوبوس‌ها دربستی تا عراق را پیشنهاد می‌دهد. پیگیری‌های ایسنا حاکی از این است که این شماره تماس‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری سازمان حج در این سامانه منتشر شده است.

 

وضعیت توزیع ارز زائران اربعین/ اغلب صرافی‌های بانکی به جای دینار یورو تحویل می‌دهند

در بین صرافی‌ بانک‌ها، صرافی بانک شهر دینار عراق توزیع می‌کند و اغلب صرافی‌ها و صرافی بانک‌ها معادل ۱۰۰ یورو، دلار یا یورو به زائران می‌فروشند.

 

به گزارش فارس، همزمان با آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین تقاضا برای خرید دینار عراق در صرافی‌ها افزایش یافته است.

 

بانک مرکزی سقف پرداخت ارز به زوار اربعین را معادل ۱۰۰ یورو تعیین کرده است که بر این اساس هر زائر می‌تواند ۱۲۴۰ دینار عراق از صرافی‌ها خریداری کند.

 

پیگیری خبرنگار فارس از وضعیت بررسی توزیع ارز در سطح صرافی‌ها حاکی از ازدحام جمعیت در مقابل صرافی بانک شهر است. صرافی بانک شهر ۱۰۰ دینار عراق را به نرخ ۱۰۲۰ تومان توزیع می‌کند. اما صرافی‌ بانک ملت و بانک ملی دینار عراق توزیع نمی‌کند.

 

بانک شهر شعبه دوم توزیع ارز را چهارراه ولی عصر قرار داده است.

 

برخی صرافی‌ها هم دینار عراق را به به قیمت ۱۰۲۰ تومان (۱۰۰ دینار عراق) می‌فروشند اما در تعداد قابل توجهی از صرافی‌های آزاد ارز دینار توزیع نمی‌کنند.

 

زائران اربعین علاوه بر دینار، از صرافی بانک‌ها و سایر صرافی‌ها می‌توانند معادل ۱۰۰ یورو، دلار یا یورو خریداری کنند. 

 

برخورد تعزیرات با تخلف دربلیط فروشی ایام اربعین

محمد علی اسفنانی مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران و معاون سازمان تعزیرات کشور 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران از برخورد شدید با متخلفان فروش بلیط در ایام اربعین خبر داد و گفت: از مردم خواهشمندم که اگر تخلفی را مشاهده کردند با سامانه ۱۳۵ تماس برقرار کرده و آن را اعلام کنند و ما هم حتماً‌ پیگیری و برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت.

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی اسفنانی درباره تمهیدات سازمان تعزیرات برای رفاه حال مسافران اربعین حسینی و مقابله با سوءاستفاده‌ها در این زمینه اظهار کرد: قطعاً اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم. چون اعلام شده بود که قیمت بلیط هواپیماها آزاد شده و کف و سقفی برای آن در نظر نگرفته بودند لذا پیگیری‌های جدی صورت گرفت و جلسات متعددی را هم در این مورد برگزار کردیم تا اینکه نهایتاً قرار بر این شد که سازمان هواپیمایی کشوری، قیمتی را برای بلیط زائران اربعین حسینی اعلام کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمتی که برای ۲۰ تا ۳۰ مهر برای پروازهای نجف به تهران و برعکس در نظر گرفته شده است به صورت رفت و برگشت ۲ میلیون و دویست هزار و برای مشهد به نجف و بالعکس، ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان است.

 

اسفنانی بیان کرد: متأسفانه بعضاً مشاهده می‎کنیم که افرادی سوء استفاده‌گر در این ایام اقدام به افزایش قیمت‌ها یا عدم عرضه بلیط می‎کنند که این تخلف تعزیراتی است و حتماً با آنها برخورد خواهد شد.

 

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور در پایان تأکید کرد: مردم مطمئن باشند که با متخلفان برخورد خواهد شد. از سوی دیگر از مردم سراسر کشور خواهشمندم که اگر تخلفی را مشاهده کردند با سامانه ۱۳۵ تماس برقرار کرده و آن را اعلام، یا اگر برای آنها ممکن است، به صورت مکتوب، ما را در جریان قرار دهند و ما هم حتماً‌ پیگیری و برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------