بازار مکاره؛ با ۱۰۰میلیون صاحب پلنگ شوید!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,خرید و فروش حیوانات

 

روزنامه فرهیختگان در گزارشی به بازار مکاره خرید و فروش حیوانات در جنوب تهران پرداخته است.

 

 در گزارش این روزنامه می خوانید: 

70 درصد مردم ایران شهرنشین شده‌اند، نگهداری از حیوانات، جلوه‌ دیگری به‌ خود گرفته است. مشاغل و بازارهای جدیدی به صفوف اصناف مرتبط به حیوانات اضافه شده‌اند؛ مثل بازارهای رسمی حیوانات خانگی. تنور بازار حیوان خانگی داغ است؛ چه برای فروشندگان، چه برای مشتری‌ها. حال اگر نخواهیم به چند و چون و چرایی داغ شدن این بازار سیاه بپردازیم، می‌خواهیم بدانیم این حیوانات چگونه و از کجا به خانه‌های سرپرستان، وارد می‌شوند.

 

سوای نگهداری و پرورش انواع پرندگان زینتی و اهلی، آبزی‌های آکواریومی و حیوانات هم‌نشینی چون سگ و گربه، این روزها نگهداری از جوندگانی مانند خرگوش، سنجاب، خوکچه ‌هندی، همستر و...، پستانداران جنگلی چون میمون، راکون و جوجه‌تیغی و...، یا حتی خزندگان مانند مار، آفتاب‌پرست، ایگوانا و... در منازل رواج پیدا کرده و بسیاری از مردم، طالب و خریدار این حیواناتند که به‌عناوین مختلف حیوان خانگی، پت و حیوان هم‌‎نشین شهره هستند، بی‌آنکه از قوانین، لوازم و شرایط نگهداری این حیوانات اطلاعات کافی داشته باشند.

 

از شیر تا جان حیوانات پیدا می‌شود و اقشار مختلفی را به سوی خود جلب می‌کند. جایی که تمامی قوانین مبتنی‌بر حقوق حیوانات، به‌سادگی نقض می‌شود. هنگام فروش پرنده، هیچ‌ توضیح جامعی درباره‌ چگونگی نگهداری این جانور، به خریدار داده نمی‌شود. در بازار پرندگان، بازارچه‌ مخصوص هر حیوان، از دیگر بازارچه‌ها جدا می‌شود. مثلا در بازارچه‌ کبوترها، انواع کبوتر از پنج هزارتومان تا چند میلیون‌تومان معامله می‌شود.

 

انواع کبوتر با خلقیات و نژادهای گوناگون وجود دارد که پاتوق خوبی برای کفتربازهاست. در بازارچه‌ طوطی‌ها، قیمت طوطی‌ها به نژاد، محل تولد و میزان تسلط‌شان به بازگویی کلمات بستگی دارد و میانگین قیمت آنها از دو میلیون شروع می‌شود؛ اما برای طرفداران پرندگان سخن‌گو که ظاهر پرنده برایشان اهمیت کمتری دارد، مرغ مینا گزینه‌ بهتری ا‌ست.

 

قیمت جوجه‌ مرغ مینا از 300 هزارتومان شروع می‌شود. مرغ و خروس هم که پای ثابت این بازارهاست. خروس از 10 تا 150 هزارتومان موجود است؛ انواع مختلفی دارد ولی گران‌ترین آن، خروس‌هایی است که برای رینگ جنگ تربیت شده‌اند. بعضی فروشنده‌ها درصورت خرید خروس، یک جوجه‌ به‌عنوان اشانتیون هم به خریدار می‌دهند! پرندگان دیگری هم علاوه‌بر پرندگان مرسوم، به تعداد محدود و جزئی فروخته می‌شوند؛ مثل اردک، شاهین و جوجه‌ عقاب.

 

سنجاب را یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری کردند و بچه‌ سنجاب را هم 500 هزارتومان می‌فروشد. سنجاب‌فروش در پاسخ به پرسش چرا انقدر گران؟ پاسخ می‌دهد: «اینجا هیچ‌کس جز من سنجاب نمی‌فروشد! هر چیزی هم که فروشش غیرقانونی باشد، قیمتش بالا می‌رود!» اگر از او بپرسید چگونه باید نگهداری کنم؟ جز اینکه آب و غذایش را بده، چیز دیگری نمی‌گوید. حتی نمی‌داند که سنجابی که برای فروش گذاشته، یک سنجاب ماده است که تازه زایمان کرده و غدد شیرده‌اش فعال است و حالا که نوزاد را از مادرش جدا می‌کند، هر دو سنجاب خیلی‌زود تلف می‌شوند. یک نفر دیگر با یک قفس که سنجابی به میله‌های آن چسبیده، فریاد می‌زند: «سنجاب کُرد، فقط 500 هزارتومان!» هرچه اندازه‌ سنجاب بزرگ‌تر باشد، قیمتش ارزان‌تر می‌شود.

 

جدا از بازار اصلی، فروشندگان زیادی در حاشیه‌ بزرگراه آزادگان، روبه‌روی مرکز اصلی اتراق کرده‌اند. در میان‌شان بساط حیوانات متنوع‌تری برپاست. فروش سنجاب‌ ایرانی در ایران ممنوع است. اما یکی از فروشنده‌ها سنجابی را در قفسی برای فروش گذاشته است- مهم‌ترین زیستگاه سنجاب ایرانی در غرب ایران و در مناطق جنگلی زاگرس، خصوصا جنگل‌های بلوط سردشت در آذربایجان‌غربی است- این فروشنده می‌گوید: «این سنجاب کردستان است. خودم آن را گرفته و تربیت کرده‌ام؛ اهلی‌ است.» هرکس را که می‌بیند، می‌گوید: «اگر خریدار باشی، از قفس می‌آورمش بیرون و می‌گذارمش روی زمین. قسم می‌خورم که فرار نمی‌کند.

 

تخفیف هم می‌دهم.» سنجاب را یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است و بچه‌ سنجاب را هم 500 هزارتومان می‌فروشد. سنجاب‌فروش در پاسخ به پرسش چرا انقدر گران؟ پاسخ می‌دهد: «اینجا هیچ‌کس جز من سنجاب نمی‌فروشد! هر چیزی هم که فروشش غیرقانونی باشد، قیمتش بالا می‌رود!» اگر از او بپرسید چگونه باید نگهداری کنم؟ جز اینکه آب و غذایش را بده، چیز دیگری نمی‌گوید. حتی نمی‌داند که سنجابی که برای فروش گذاشته، یک سنجاب ماده است که تازه زایمان کرده و غدد شیرده‌اش فعال است و حالا که نوزاد را از مادرش جدا می‌کند، هر دو سنجاب خیلی‌زود تلف می‌شوند. یک نفر دیگر با یک قفس که سنجابی به میله‌های آن چسبیده، فریاد می‌زند: «سنجاب کُرد، فقط 500 هزارتومان!» هرچه اندازه‌ سنجاب بزرگ‌تر باشد، قیمتش ارزان‌تر می‌شود.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,خرید و فروش حیوانات

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,خرید و فروش حیوانات

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------