کتمان حقیقت در ماجرای بوی نامطبوع تهران



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, بوی نامطبوع تهران
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بوی نامطبوع پایتخت در سال گذشته، گفت: در بررسی‌هایی که سال گذشته انجام دادیم برای خود من مسجل شد که یک دستگاهی کتمان حقیقت می‌کند. 

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود درباره منشاء بوی نامطبوع تهران در سال گذشته و روزهای گذشته گفت: در بحث بوی نامطبوع تهران با توجه به اینکه مساله در حوزه آلایندگی‌هاست، مسئولیت اصلی با سازمان حفاظت محیط‌زیست است و آمادگی داریم که در این زمینه هرکمکی از ما بخواهند انجام دهیم.

 

نجار ادامه داد: سال گذشته نیز اقداماتی را در این خصوص انجام دادیم و برای خود من مسجل شد که یک سازمانی کتمان حقیقت می‌کند که البته کارشناسان مربوطه نظر دیگری داشتند اما ما گزارش مربوط به آن را به دستگاه‌های مربوطه دادیم و هنوز هم منشاء آن مشخص نشده است.

 

نجار افزود: در مورد بوی اخیر هم نظرات مختلفی مطرح شده، اما همانطور که گفتم مسئولیت آن با مدیریت بحران نیست ولی بررسی‌ها ادامه دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ضرورت آشنایی خبرنگاران با شیوه‌های خبررسانی و ساز و کار مدیریت بحران اظهار کرد: در هنگام اطلاع رسانی بحران‌ها باید خبرنگاران آشنا به بحران و ابعاد آن باشند و اخباری را منتشر نکنند که نادرست بوده یا بعدها پیامدهایی را داشته باشد. چرا که گاهی اوقات برخی خبرنگاران بدون اطلاع شیوه‌ها و نحوه مدیریت بحران مواردی را مطرح می‌کنند که یا دردسر ساز شده یا از طریق منابع غیر موثق و نامرتبط بیان می‌شود.

 

نجار ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور چهار وظیفه عمده بر عهده دارد. سیاستگذاری، هماهنگی حمایت و نظارت، بنابراین لازم است که هنگام طرح سوالات و مسائل به حیطه اختیارات مدیریت بحران توجه شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره حمله ملخ‌ها نقاطی از کشور نیز گفت: در این زمینه سازمان حفظ نباتات متولی است و این سوال هم جزء مواردی است که باید از سوی نهادهای مربوطه پاسخ داده شود.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد آتش سوزی در جنگل‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز سازمان جنگل‌ها و در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست متولی است. ما نیز در مواردی که با گستردگی بحران روبرو بودیم وارد شدیم و در تفاهم‌نامه‌ای که امضاء کردیم قرار شد تا از ظرفیت‌های اطفاء حریق نیروهای مسلح نیز استفاده کنیم که پس از نیز علیرغم آنکه تعداد حریق‌ها زیاد شد اما شاهد آن بودیم که میزان خسارات وارد شده و مساحت آن کاهش پیدا کرد. همچنین بدهی نیز از سوی سازمان جنگل‌ها به نیروهای مسلح وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده 20 میلیارد تومان برای پرداخت آن اختصاص داده شد.

 

نامه مدیریت بحران به جهانگیری برای نوسازی خانه‌های فرسوده

نجار در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد نوسازی خانه‌های روستایی اظهار کرد: برابر آمارها حدود پنج میلیون و 300 هزار خانه روستایی در کشور داریم که از حدود یک دهه پیش مقرر شد با همکاری مردم و پرداخت تسهیلات از سوی دولت سالانه 200 هزار واحد مسکونی نوسازی و مقاوم سازی شوند که تا کنون حدود دو میلیون واحد مسکونی نوسازی شده است.

 

وی ادامه داد: طی این مدت نیز بین 500 تا 600 هزار واحد مسکونی روستایی که در سیل و زلزله آسیب دیده بودند،  نوسازی و مقاوم سازی شدند. در مجموع بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی از میان پنج میلیون و 300 هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: برای باقیمانده واحدها نیز ما نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهور فرستادیم و درخواست کردیم که سالانه 500 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور نوسازی شود تا ظرف چهار پنج سال آینده تمام خانه‌های روستایی نوسازی و مقاوم سازی شود چرا که نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی یک نیاز جدی برای ماست و تجربه نیز نشان داده هر جا که خانه‌های مسکونی روستایی نوسازی شدند کمترین خسارت را در برابر حوادثی نظیر زلزله دیده‌اند.

 

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

نجار در پاسخ به پرسش دیگری و در مورد وضعیت مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی گفت: طبق برآوردهای ما 3000 واحد مسکونی در این زلزله دچار خسارات شده‌اند که نیازمند تخریب و نوسازی یا بازسازی و تعمیر هستند. از این تعداد 1000 واحد در سراب و 2000 واحد در میانه قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه در این زلزله تصمیم گرفتیم که از دادن کانکس به زلزله زدگان خودداری شود گفت: کانکس پیامدهایی برای شهر داشت و از این رو تصمیم بر آن شد یا 10 میلیون تومان بابت اسکان موقت به زلزله زدگان داده شود یا به جای آن ، یک اتاقک برای زلزله زدگان ساخته شود که از این تعداد برخی از زلزله زدگان 10 میلیون تومان را دریافت کرده و برخی نیز خواستار ساخت اتاقک شدند.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مجموعا 106 روستا شامل 45 روستا در سراب و 61 روستا در میانه آسیب دیدند، گفت: طبق آمارهای ما تا کنون در این 106 روستا 255 اتاقک برای زلزله زدگان ساخته شده است. 2396 خانواده نیز اعلام کردند که کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی را می‌خواهند. حدود 50 کانکس نیز علیرغم نظر مدیریت بحران از سوی خیرین به زلزله زدگان داده شد و چندین اتاقک نیز مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کنند.

 

به گفته وی،  تعداد واحدهای آواربرداری شده 1733 مورد است که البته باید توجه داشت که از آن 3000 واحد ، بیش از نیمی نیاز به آواربرداری نداشتند. 2316 واحد نیز برای عقد قرارداد به بانک معرفی شدند. 572 واحد در مرحله پی‌کنی هستند، 153 واحد در مرحله فندانسیون بوده، 27 واحد اسکلتش اجرا شده، 17 واحد سقفش اجرا شده و دو واحد نیز در مراحل پایانی تکمیل است که البته با توجه به شرایط جوی و زمستان در این مناطق عملیات عمرانی کندتر پیش رفته است.

 

وی در مورد اینکه آیا کسی در مناطق زلزله زده در چادر حضور دارد گفت: در مناطق زلزله زده همچنان چادر وجود دارد اما کسی نمی‌تواند شب را در این چادرها بماند و ما بررسی کردیم که در این چادرها کسی ساکن نیست. ممکن است در طول روز به آنجا بیایند اما شب پناه دیگری دارند که می‌توانند آنجا بمانند.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برخی گزارش‌های مطرح شده در مورد وضعیت نامناسب زلزله زدگان اظهار کرد: بعد از انتشار گزارش با همان گروهی که مصاحبه را تهیه کرده بودند به این مناطق رفتیم که مشخص شد گزارش‌ها غیر واقعی است. همان افراد را پیدا کردند و دوباره با آنها حرف زدند که مشخص شد گزارش‌ها غیر واقعی است. همان خانمی که مدعی بود کمکی به ما نشده و خانه نداریم مشخص شد که خانه‌اش سالم است و مشکلی ندارند. خانه‌اش تنها چند ترک جزئی داشت که معلوم نبود که ناشی از زلزله بوده یا از قبل وجود داشته است. فردی که ادعا کرد در چادر زندگی می‌کند در بررسی‌ها مشخص شد خانه‌اش سالم است و وقتی پرسیدیم چرا این کار را کرده، گفت که قصد داشته تا آن 10 میلیون تومان را از دولت بگیرد. موارد اینچنینی وجود داشت بنابراین لازم است که خبرنگاران نیز در تهیه گزارش‌های خود این موارد را مد نظر قرار دهند و از شیوه‌های موثق کسب خبر کنند.

 

پیشنهاداتی برای جمع‌آوری کانکس مستاجرها در کرمانشاه

وی درباره وضعیت زلزله بم نیز اظهار کرد: ادعا شده بود که هنوز عده‌ای در بم در کانکس زندگی می‌کنند. من آن زمان که استاندار بودم دستور بررسی دادم و دیدیم که هیچ کانکسی در بم نیست به جز یک مورد که آن کانکس هم در زمین دولتی قرار داشت و فردی که در آن ساکن شده بود تقاضا داشت که کل آن زمین را به وی بدهند و به همین دلیل حاضر به تخلیه کانکس نبود.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد جمع‌آوری کانکس افراد مستاجر در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه نیز گفت: متاسفانه همچنان کانکس افرادی که هنگام زلزله مستاجر بودند در برخی از مناطق زلزله زده وجود دارد که در این خصوص پیشنهاداتی جدید برای جمع‌آوری این کانکس‌ها مطرح شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد سیل اخیر در استان خوزستان نیز گفت: میزان بارندگی در یک سال زراعی اهواز 155 میلیمتر است و این در حالیست که در روزهای اخیر تنها طی دو روز و اندی 88 میلیمتر باران در اهواز بارید. در آبادان و خرمشهر طی سه روز 113 میلیمتر باران بارید که 104 میلیمتر آن در دو روز رخ داد. متاسفانه به دلیل طراحی شهری در اهواز کانال و جوی آبی وجود ندارد. چرا که این شهر در زمینی تخت و هموار قرار دارد. فاضلاب این شهر نیز به حالت پمپاژ است و ظرفیت تخلیه روان آب‌های ناشی از سیلاب را ندارد. در خرمشهر و آبادان هم وضعیتی مشابه وجود دارد.

 

نجار ادامه داد: در مناطقی که دچار آب گرفتگی شده بود، دیدیم که این مناطق در دوره‌های گذشته بخشی از هور بوده است مثلا در شهر کارون نقاطی دچار آبگرفتگی شد که قبلا جزئی از هور بوده‌اند. در کوت عبدالله و مواردی دیگر نیز این مسائل وجود داشت.

 

وی با بیان اینکه لازم است برای حل این مسئله سیستم فاضلاب و جمع‌آوری روان آب‌ها در این شهرها اصلاح شود، گفت: این مسئله نیز مربوط به یکی دو سال اخیر نبوده است و ده‌ها سال است که اهواز به این شکل و شیوه بنا شده است. حل آن نیز نیازمند اعتباری کلان است. در همین راستا وزیر کشور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست 4000 میلیارد تومان اعتبار برای حل این مشکل کرده است. آقایان اردکانیان و نوبخت نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد دادند که 100 میلیون یورو در این خصوص اختصاص یابد که حالا باید بررسی شود که این موارد چطور باید هزینه شود.

 

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ، در سیل چند روز پیش استان خوزستان حدود 3500 واحد مسکونی آسیب دید که 700 واحد به صورت کمکی در شهر و 300 واحد به صورت کمکی در روستا ساخته خواهد شد. 1500 واحد تعمیری بوده و 1000 واحد نیز نیاز به نوسازی دارد.

 

نجار در مورد بازسازی مناطق سیل زده کشور در فروردین ماه امسال نیز گفت: روند بازسازی در این مناطق به خوبی در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. ما امیدواریم که تا پایان امسال بازسازی  70 واحد مسکونی به اتمام برسد. در بخش جبران خسارات کشاورزی نیز مشکلی نداریم.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مدیریت بحران به وضعیت هلال احمر که رئیس آن مشخص نیست ورود خواهد کرد، گفت: هلال احمر یکی از دستگاه‌های اجرایی است که ذیل سازمان مدیریت بحران فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد و در هر سازمانی اینطور است که اگر رئیسش نباشد معاونین و افراد دیگری تا زمان تعیین تکلیف وضعیت، وظایفش را انجام می‌دهد.

 

نجار در پایان در مورد قانون سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: این قانون در تاریخ چهارم شهریور ماه امسال از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد که البته یک سری آئین‌نامه‌ها و یک اطلس باید برایش تدوین می‌شد که برای آن مهلت‌های سه و شش ماهه و برای اطلس مهلت دو ساله پیش بینی شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: برای تدوین آئین‌نامه‌ها با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی، بنیاد مسکن و با استفاده از ظرفیت بیش از 175 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاهی، فرآیند نگارش آئین‌نامه‌ها آغاز شد و پس از تدوین برای تصویب به دولت یا شورای عالی مدیریت بحران ارجاع خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------