امسال تغییری در آزمون ورودی پایه هفتم سمپاد نداریم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,آزمون ورودی مدارس سمپاد
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش درباره تغییرات آزمون ورودی مدارس سمپاد در سال تحصیلی جاری گفت: امسال همانند سال گذشته تغییر خاصی در آزمون نداریم، هیچ ماده درسی را سنجش نمی‌کنیم بلکه هوش و استعداد تحصیلی سنجش می‌شود. 

به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی درباره تغییرات آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: تلاش می کنیم به سمتی برویم که انتخاب دانش آموزان را به سمت یک فرایند سوق دهیم و گزینش صرفا از طریق یک آزمون نباشد. تاکید ما بر این است همانند سال قبل که آزمون از جنس پیشرفت تحصیلی نبود و سنجش هوش بود، برهمان مدار حرکت کنیم.

 

وی افزود : بایدبه سمتی برویم که آزمون ها چندلایه باشد. به صرف یک آزمون نمی‌توان گفت برخی دانش آموزان برتری معناداری دارند. امسال تغییر خاصی در آزمون نداریم و آزمون ورودی مثل سال قبل و از جنس پیشرفت تحصیلی نیست. در آزمون پایه هفتم تغییری نداریم و هیچ ماده درسی را سنجش نمی‌کنیم بلکه هوش و استعداد تحصیلی سنجش می‌شود.

 

وی درباره اینکه شرکت در کلاس آمادگی آزمون ورودی تیزهوشان کمک کننده و لازم است گفت: شرکت در این کلاس ها را ابدا توصیه نمی‌کنم و از والدین تقاضا دارم فرزندانشان را تحت فشار نگذارند. ما باید دانش آموزان با توان پردازش و تحلیل بالا بکار بگیریم و اگر آنها این توان را نداشته باشند در مدرسه اذیت می‌شوند.

 

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سمپاد مساوی موفقیت نیست و برعکس. گفت: بسیار تلاش می‌کنیم به سمت آزمون های چندمرحله ای برویم اگر سال بعد نشود در سنوات آتی این اتفاق رخ خواهد داد.

استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای، کامل کننده نظام رتبه بندی

 

به گزارش ایسنا، علی زرافشان، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه خوشبختانه دولت یک گامی مهم را در این حوزه برداشته است گفت: در چندسال اخیر یکی از دغدغه های مورد درخواست همین بود و در سندتحول بنیادین دو نظام رتبه بندی و سنجش صلاحیت های حرفه ای مورد انتظار است. کامل کننده نظام رتبه بندی، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای است.

 

وی افزود: در آیین نامه باید صلاحیت ها گسترده تر و دقیق تر تبیین شود. گام دوم برای تکمیل این موضوع که به تقسیم پول هم منتهی نشود توجه به نظام سنجش صلاحیت حرفه ای در دوران خدمت است.

 

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: در راهکار 10_2 سندتحول دو نظام تعریف شده و ما هنوز استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای را نداریم. در سال های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برای سنجش صلاحیت مدیران مدارس کانون هایی تعریف شده که می‌توان از آن الگو بهره گرفت.

 

زرافشان درباره مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش با کشورهای دیگر دنیا در این زمینه گفت: در مراحل تدوین، تولیدکنندگان سند بررسی هایی را انجام داده اند اما در ادامه کار و به ویژه در سنجش صلاحیت، اخیرا کاری آغاز شد و هنوز به نتیجه نرسیده. تجربه یک ارزیابی بین المللی معلمان وجود دارد و پژوهشگاه موظف شد آن را مورد بررسی قرار دهد. از این تجربیات می‌توان استفاده کرد و منطبق با سندتحول، نظام خودمان را تدوین کنیم.

 

وی در پاسخ به اینکه انگیزه دانشجومعلمان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و همچنین علت کسر درصدهایی از حقوق از دانشجومعلمان چیست ، گفت: معلمان با معلمان سایر کشورها مقایسه می‌شوند تا انگیزه و امکانات برای آنها فراهم نشود نمیتوان انتظار زیادی برای حضورشان داشت. کسر این مبالغ از حقوق، برای تامین بخشی از هزینه دانشجویان در طول تحصیل است. اگر آنها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاه‌ها قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات چون تغذیه و... کمتر است و باید اینها به طریق اولی فراهم شود.

 

زرافشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است. همانطور که دیگر دانشگاه‌ها ردیف سرانه دانشجویی دارند برای دانشجومعلمان هم قابل پیش بینی است و می‌تواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شود. برای دانشجومعلمان نیز باید سرانه مانند سایر دانشگاه‌ها تصویب شود. در برنامه پنجم توسعه هم دانشگاه های فنی به وزارت علوم رفت در حالی که مختص آموزش و پرورش بودند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------