آسیب ۹۰۰میلیارد تومانی زیرساخت‌های هرمزگان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, هرمزگان

 

در حالی‌ که شهرها و روستاهای استان سیستان‌و بلوچستان همچنان با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند و راه‌های ارتباطی بیش از ۳۰ روستا نیز هنوز بازگشایی نشده است، برآوردهای اولیه وزارت راه حکایت از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ها و زیرساخت‌های استان دارد.

 

همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در جریان سیل اخیر، سه استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی متضرر شده‌اند. در عین حال مسئولان تاکید کرده‌اند که هنوز نمی‌توان رقم دقیقی از میزان خسارات را ارائه داد و نیاز است تا پس از فروکش‌کردن سیلاب صبر کرد. از سوی دیگر، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کمک ۱۴۰ میلیارد تومانی این نهاد به سیل‌زدگان خبر داده و وزارت صنعت نیز اعلام کرده است که اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان استان بر اساس آمار جمعیتی توسط ستاد بحران اعلام شده و سپس وزارتخانه آن را تهیه و به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کند.

 

رئيس سازمان جهاد کشاورزي سيستان‌وبلوچستان، از خسارت بيش از 600 ميليارد توماني سيل به کشاورزي اين استان خبر داده و گفته است: بارندگي شديد اخير در استان باعث طغيان رودخانه‌هاي محلي و وقوع سيلاب شده و حجم بالاي خسارت به مزارع، باغ‌ها، قنوات، جاده‌هاي دسترسي به مزارع، تاسيسات آبي و خاکي، دام و دامپروري، انهار سنتي و کانال‌هاي آبياري، بندهاي آبخيزداري و استخرهاي پرورش ماهي و تاسيسات شيلاتي را در پي داشته است.

 

غلام حيدرزورقي عمده خسارت به بخش کشاورزي را در شهرستان‌هاي چابهار، کنارک، نيکشهر، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سيب و سوران و خاش اعلام کرده که براساس برآورد اوليه ميزان خسارت به بخش کشاورزي 613 ميليارد تومان تعيين شده است. وزير بهداشت نيز هفته گذشته ضمن تشريح اقدامات انجام‌شده جهت جلوگيري از بروز بيماري‌هاي واگير در مناطق سيل‌زده و همچنين ارائه خدمات لازم به سيل‌زدگان، از خسارت حدود هفت ميليارد توماني به زيرساخت‌هاي سلامت خبر داد. رئيس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) نيز ضمن بازديد از روستاهاي سيل‌زده شهرستان چابهار از جمله دشتياري و عورکي تاکيد کرد: با توجه به اينکه اغلب مردم اين مناطق خانه، دام و شغل خود را از دست داده‌اند، ما تصميم گرفته‌ايم پس از عادي‌شدن وضعيت زندگي مردم و تخليه خانه‌ها و زمين‌ها از سيلاب، اقدام به اهداي دام سبک و بسته‌هاي لوازم‌خانگي به مردم آسيب‌ديده کنيم. همچنين 3000 طرح اشتغالزايي هم به‌زودي در اين مناطق اجرا مي‌شود.

 

بازسازي خانه‌ها در دستور کار بنياد مسکن

وزير راه‌وشهرسازي ميزان خسارات اوليه سيل به راه‌ها، پل‌ها، آبروها و ابنيه فني راه‌هاي اين استان را بالغ بر 700 ميليارد تومان اعلام کرده است. محمد اسلامي با اشاره به وضعيت راه‌هاي استان گفت: بيش از 800 راه روستايي دچار آسيب يا انسداد شده بود که با همت راهداران و بسيج امکانات و استفاده از 375 دستگاه ماشين‌آلات سنگين و نيمه‌سنگين بازگشايي شده است. او افزود: اولويت ما اين است که راه‌هاي اصلي مسدود نباشند؛ اکنون راه‌هاي اصلي تماما باز و بسياري از راه‌هاي فرعي نيز ترميم شده‌اند. اسلامي تصريح کرد: رسيدگي به وضعيت مسکن و خانه‌هاي آسيب‌ديده نيز در برنامه‌هاي وزارت راه قرار دارد؛ اکنون بنياد مسکن در استان مستقر شده و در حال شناسايي، ارزيابي و انجام اقدامات اجرايي هستند تا هم اقلام مورد نياز مردم در اختيارشان گذاشته شود و هم کار بازسازي خانه‌ها آغاز شود.

 

وزارتخانه‌هاي صنعت و جهاد کشاورزي چه کردند؟

مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزي اظهار کرد: توزيع 510 تن علوفه، جابه‌جايي 21هزار راس دام، دفن بهداشتي 700 راس دام، تخليه آب 600 هکتار اراضي کشاورزي، تامين 10 کيلومتر لوله پلي‌اتيلن براي انتقال آب اضطراري اراضي کشاورزي، مرمت 20 کيلومتر جاده‌هاي بين مزارع از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزي از زمان وقوع سيل در سه استان جنوبي بوده است. سيدمحمد موسوي افزود: طرح تامين منابع جبران خسارات و بازسازي زيرساخت‌ها براي ارائه در هيات دولت تهيه و به وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه ارسال شده است.

 

در همين حال، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري هرمزگان اعلام کرد: بيش از 900ميليارد تومان به زيرساخت‌هاي جاده، برق و آب در مناطق سيل‌زده بشاگرد و جاسک خسارت وارد شده و خسارات بخش مسکوني نيز در حال ارزيابي ا‌ست. رضا مدرس افزود:‌ اوضاع مناطق سيل‌زده تا روز شنبه عادي و کار بازسازي آغاز مي‌شود. نماينده قائم‌مقام وزير صنعت در رفع مشکلات و تامين ارزاق عمومي سيل‌زدگان ابراز کرد: اقلامي مانند برنج، شکر، روغن، آرد، گوشت و حتي چند دستگاه مکانيزه سيار پخت نان به مناطق آسيب‌ديده استان سيستان‌و‌بلوچستان ارسال شده است. ايرج حسن‌پور به فارس گفت: اقلامي از جمله ذرت، جو، کنجاله و سويا براي خوراک دام و طيور تهيه و به منطقه ارسال شده است.

 

 

آرمان‌ملی/ زینب مختاری 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------