سقف ورود برای محدوده «زوج و فرد»



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, محدوده زوج و فرد
اذعان به افزایش ۴ تا ۱۰ درصدی بار ترافیک در محدوده زوج و فرد سابق به دنبال حذف طرح قدیمی از ابتدای تابستان امسال و تبدیل این محدوده به حلقه دوم طرح ترافیک، سبب شده شورای ترافیک تهران در صدد اعمال تغییراتی درباره این طرح بربیاید.

به گزارش  دنیای اقتصاد ، در حالی که طی هفته‌های اخیر برخی از مدیران شهرداری تهران در مصاحبه‌های رسمی، افزایش بار ترافیک در محدوده زوج و فرد سابق را گزارش کردند، شورای شهر تهران با اعمال تغییراتی در لایحه تعیین نرخ عوارض حلقه اول و دوم طرح ترافیک سال ۹۹، عملا با پیشنهادهایی که می‌توانست به کاهش بار تردد در محدوده زوج و فرد سابق منجر شود، مخالفت کردند و در نهایت آنچه به تصویب شورای شهر رسید و برای فرمانداری تهران ارسال شد، عملا فقط چند تغییر جزئی در نرخ و تخفیفات دارد. اما روز گذشته یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد برای علاج ترافیک‌زایی این طرح در حلقه دوم، قرار است نسخه ویژه‌ای به‌عنوان مکمل لایحه مصوب مذکور پیچیده شود.

 

حجت درباره دلایل ترافیک‌زایی نسخه جایگزین طرح زوج و فرد که از ابتدای تابستان امسال اجرا شد، این طور توضیح داد: انعطافی که بابت بیست روز تردد رایگان به خودروها داده شده از یکسو و نیز کاهش بهای ورود به محدوده زوج و فرد سابق به نصف با اجرای طرح جدید، در این وضعیت نقش زیادی داشته است.به گفته وی پیش از اجرای نسخه دوم طرح ترافیک جدید که به حذف طرح زوج و فرد منجر شد، متقاضیان تردد در این محدوده در روزهای مغایر پلاک خود باید نسبت به پرداخت عوارض طرح ترافیک اقدام می‌کردند اما در نسخه جایگزین زوج و فرد عوارض حلقه دوم معادل ۵۰ درصد عوارض طرح ترافیک تعیین شد و این موضوع عملا هزینه تردد در این محدوده با خودروی شخصی را بسیار کاهش داد.

 

به‌عنوان مثال اگر فردی از تخفیف ۵۰ درصدی سکونت در محدوده زوج و فرد سابق توام با تخفیف معاینه فنی برتر استفاده کرده و زمان شروع و پایان سفرش در این محدوده غیرپیک باشد، در حال حاضر فقط ۴هزار تومان عوارض می‌پردازد که این رقم ابدا بازدارندگی ندارد. به گفته حجت، شهرداری تهران پیشنهاد افزایش بهای تردد در حلقه دوم را در لایحه پیشنهادی خود مطرح کرده بود، طوری که به جای نرخ نیم‌بها نسبت به عوارض حلقه اول، این عوارض معادل ۶۶ درصد عوارض طرح ترافیک منظور شود.

 

اما شورای شهر تهران با این پیشنهاد موافقت نکرد.اکنون برای رفع نقص طرح فعلی مقرر شده شورای ترافیک تهران برای تردد روزانه در محدوده حلقه دوم «سقف مجاز» تعیین کند و به این ترتیب از سال آینده تمام کسانی که قصد تردد در محدوده مرکزی شهر را داشته باشند، موظف به «رزرو» از قبل هستند و باید اعتبار کافی برای پرداخت عوارض مربوطه را نیز در زمان رزرو در حساب شهروندی خود داشته باشند. هنوز تعداد خودروهای مجاز اعلام نشده اما منعی برای استفاده از سهمیه ۲۰ روزه رایگان همچون سال جاری وجود نخواهد داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------