عوارض آزادراه تهران - شمال با تخفیف تعیین می‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,عوارض آزادراه تهران شمال
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌ و شهرسازی می‌گوید: این وزارتخانه درصدد است عوارض آزادراه تهران - شمال را با تخفیف تعیین کند. 

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «امیرمحمود غفاری» در خصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه تهران – شمال گفت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد. این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.

 

به گفته وی، بر اساس قرارداد احداث آزادراه تهران – شمال، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری بازگشت داده شود. بر این اساس عوارض تردد از این آزادراه، مبلغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهوری و تاکید وزیر راه، این وزارتخانه همه تلاش خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای عوارض این آزادراه را به کار گرفته است.

 

وی افزود: در این خصوص قطعا اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین تا امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می‌کنند، این اقدام خلاف انصاف، عدالت و مصالح جامعه است.

 

غفاری ادامه داد: به همین دلیل با توجه به دستور مسوولان و همچنین افتتاح آزمایشی این پروژه در دهه فجر، در تلاش هستیم تا با همکاری پیمانکار از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به روزهای عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض قائل شویم.

 

وی گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه، مراحل اجرایی احداث قطعات دو و سه به طول ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

 

قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است؛ این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است. 

 

با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.

 

همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ کیلومتر وجود دارد.

 

طولانی‌ترین تونل کشور به نام «تالون» به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.

 

با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر – خودرو می‌شود.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------