پديده مهدكودك‌هاي زيرزميني



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,

 

از ابتداي ارديبهشت‌ماه امسال و با شروع فعاليت‌ ادارات و شرکت‌ها در سراسر کشور، ميليون‌ها نفر به سرکارهايشان رفتند، اما در اين بين بسياري از خانواده‌ها با مشکل نگهداري فرزندشان در منزل با توجه به تعطيلي مهدهاي کودک و مدرسه‌ها مواجه شدند. هزاران مادر و پدر شاغل در اين شرايط امکان نگهداري فرزند کوچکشان را در منزل ندارند و به نوعي سرگردان شده‌اند. با اندکي جست‌وجو در سايت ديوار مي‌توان صدها آگهي درخواست فوري براي نگهداري کودکان زير 10 سال را ديد که دامنه تقاضاها به 20صفحه رسيده است.

 

هزينه‌هاي ماهيانه نگهداري کودک در منزل براي يک ماه و هشت ساعت در روز بين يک ميليون پانصد تا دو ميليون تومان است. «براي نگهداري و آموزش کودک 5/2 ساله، خانم ترجيحا مادر با تحصيلات فوق‌ديپلم و بالاتر، حتما سابقه کار در مهد کودک و گذراندن دوره‌هاي آموزش به کودک را بلد باشد، ساعت کاري 9 صبح تا 4 بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه‌ها 9 الي 2 است.

 

حقوق ماهانه 2 ميليون تومان»، در بيشتر آگهي‌ها تأکيد شده که پرستار را براي روزهاي عادي و بين 8تا 4عصر مي‌خواهند و روزهاي تعطيل به او نيازي ندارند: «خانم مومن و مهربان و متعهد با آشنايي به آموزش کودک با سابقه کار در مهدکودک براي نگهداري از يک کودک 2سال و نيم (دختر) و يک کودک 9 ماهه (پسر) با حقوق يک ميليون و هفتصد هزار تومان از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر روزهاي غيرتعطيل». در اين بين شرکت‌هاي خدماتي نيز مبلغ دو ميليون و پانصد هزار تومان براي فرستادن مربي يا فردي که تجربه‌اي در اين کار ندارد، به منازل و نگهداري کودکان از خانواده‌ها طلب مي‌کنند. اين در حالي است که نرخ نگهداري کودکان در مهدهاي کودک کمتر از يک ميليون تومان بود.

 

هر روز تب‌سنجي مي‌کنيم

يکي از مربيان مهد که دو کودک زير سه سال را در منزلش نگهداري مي‌کند به «آرمان ملي» مي‌گويد: «با تعطيل شدن مهدکودکي که در آن کار مي‌کردم، دو ماه حقوق نگرفتم و در اين مدت حتي نتوانسته‌ام اجاره خانه‌ام را بپردازم. دو کودک دو و سه ساله را براي هشت ساعت در روز در منزلم نگهداري مي‌کنم و در ماه از هر کدام از والدين مبلغ يک ميليون تومان مي‌گيرم.» وضعيت مهد کودک‌ها نيز بهتر از شرايط مربيانش نيست و همان‌طور که سعيد بابايي، مديرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزيستي کشور مي‌گويد: تمام فعاليت‌هاي اجرايي اين مراکز به صورت کامل متوقف شده‌ و اين امر آسيب‌هاي جدي و جبران‌ناپذيري مانند تعطيلي و ورشکستگي آنها را مي‌تواند در پي داشته باشد.

 

از سوي ديگر با شيوع کرونا، شاهد فعاليت مجدد مهد کودک‌هاي زيرزميني در کلانشهرها هستيم، ارديبهشت سال گذشته بود که احمد خاکي معاون امور اجتماعي بهزيستي تهران از فعاليت‌ مهدکودک‌هاي غيرمجازي خبر داد که 40 تا 50 کودک را در زيرزمين بدون نور نگهداري مي‌کنند. به گفته او، 45 هزار و 713 کودک زير شش‌سال در مهد کودک‌هاي مجاز بهزيستي حضور دارند که شامل 10 درصد از کودکان زير شش سال در تهران مي‌شود. در 90 درصد مهدکودک‌هاي بدون مجوز، هر اتفاقي رخ دهد کسي خبردار نمي‌شود، مگر اينکه اوليا شاکي شوند.

 

برخي از آگهي‌ها نيز فقط به مرکز نگهداري کودکان اشاره دارد که در توضيح فعاليتشان فقط يک جمله نوشته‌اند: «نگهداري فرزندان 2تا 6ساله شما در خانه کودک». در گفت‌وگوي تلفني که داريم، مي‌گويد امکان نگهداري کودک از 8صبح تا 18عصر را دارد با صبحانه و ناهار و يک ميان وعده که آشپزي آن را خودشان انجام مي‌دهند: «فقط 10کودک پذيرش مي‌کنيم و شهريه هر‌ماه را همان ابتدا مي‌گيرم. مربي مهد هم مدرک معتبر از بهزيستي و سازمان فني و حرفه‌اي دارد». بعد هم چند عکس از اتاق نگهداري که يک فضاي 30متري با وسايل بازي است، مي‌فرستد اما آدرس را منوط به پرداخت بخشي از شهريه مي‌کند: «محل نگهداري در مرکز شهره و آدرس را درصورتي مي‌فرستيم که 40درصد از شهريه را بيعانه به کارتمون بريزيد».

 

در مورد رعايت مسائل بهداشتي هم مي‌گويد: «هر روز با تب‌سنج دماي بدن بچه‌ها چک مي‌شه، اگر تب داشتند، اجازه ورود نمي‌ديم.» دوباره تأکيد مي‌کند که مهدکودک نيستند و فعاليت‌شان ربطي به دوران کرونا ندارد: «کار ما غيرقانوني نيست، قبل از کرونا هم فعال بوديم و بچه‌هاي زير 6سال رو در مرکز خودمون که خانه کودک هست، نگهداري مي‌کرديم.» وقتي از او مي‌پرسم که مجوز سازمان بهزيستي را دارند يا نه؟ پاسخ مي‌دهد: «در حال گرفتن مجوز بوديم که فعاليت اداره‌ها لغو شد و حالا در نوبتيم».

 

 

آرمان ملي/ منيره چگيني 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------