سفارش بیت کوینی ِ ماری جوانا!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,بیت کوین

 

ردزنی یک قاچاقچی مواد مخدر در فضای مجازی که مدعی است با بیت کوین فعالیت می کند و مواد مخدر را با پست به دست مشتری می رساند

 

 «فروش مواد مخدر و سایکدلیک (روان گردان) از طریق پست همراه با کد رهگیری» ! خواندن همین یک جمله کافی است که کنجکاو شوم و چگونگی آن را پیگیری کنم. در کانال تلگرامی اش نوشته که از 18 جولای (28 تیرماه) شروع به کار کرده و ادعایش این است که خالص ترین مواد را مستقیم از اروپا عرضه می کند، آن هم از طریق پست، با بسته بندی حرفه ای و پاکت های نامه کاملا درزگیری و بوگیری شده. تنها راه ارتباطی برای خرید هم، یک روبات تلگرامی است با گزینه های شیشه ای:

 

 خوش آمدید! برای استفاده از فروشگاه «...» باید بالای 21 سال داشته باشید.

 

 21 سال و بالاتر هستم.

 

 منوی فروشش به نمایش در می آید : وید(ماری جوانا)، کوکائین کلمبیایی خالص، مجیک ماشروم، قرص اکستاسی تسلا، ال اس دی (اسید)، ام دی ام دی و ... .

 

    قرص اکستاسی تسلا را انتخاب می کنم.

 

    پیغام می دهد : قرص خالص اکستاسی 300 میلی گرم طرح تسلا، ارسال از اروپا.

 

   انتخاب : 5 تا 10 عدد، هر عدد 130 هزار تومان.

    سفارش ثبت می شود. سبد خرید شما: 5 عدد قرص اکستاسی تسلا، قیمت عدد: 130000، هزینه تمام شده: ۶۵۰ هزار تومان.

 

 گزینه «نهایی کردن خرید» را انتخاب می کنم.

 

 روش ارسال؛ معمولی : 80 هزار تومان، اکسپرس با کد رهگیری : 750 هزار تومان.

 

توضیحات این بخش هم جالب است : «با کد رهگیری می توانید هر لحظه موقعیت بسته را مشاهده کنید. هزینه ارسال ماری جوانا به تهران و کرج رایگان است. (فعلا متاسفانه امکان ارسال به شهرهای دیگر را نداریم). هزینه ارسال محصولات دیگر از اروپا، با پست معمولی 80 هزار تومان (3 یورو) و هزینه پست اکسپرس 750 هزار تومان (25 یورو) است».

 

 مرحله بعد وارد کردن آدرس است و آن را در پنج مرحله (کشور، استان، شهر، کدپستی، آدرس کامل) تکمیل می کنم.

 

پای بیت کوین به معامله باز شد !

صورت حساب نهایی نمایش داده می شود و یک نکته جالب درج شده در آن : قیمت آنی بیت کوین به دلار، مقدار دقیق بیت کوین جهت واریز و شماره والت بیت کوین جهت واریز. (بیت کوین یک پول دیجیتالی و غیرفیزیکی است که به‌عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته می شود و شما توسط این پول دیجیتالی قادر خواهید بود، هزینه خرید کالا و دریافت خدمات را از هر کجای دنیا، بلافاصله وبی معطلی و بدون نیاز به هیچ بانک، صرافی یا سیستم پرداخت واسطه،بپردازید. )

 

حالا نوبت پیگیری چگونگی پرداخت صورت حساب با بیت کوین است. با یک جست وجوی ساده، شرکت های واسطه ای متعددی که خدمات پرداخت بین المللی را انجام می دهند، می یابم. نتیجه گفت وگوی من با کارشناس پاسخ گو در یکی از این شرکت ها این است: «مقدار عددی بیت کوین با والت بیت کوین فروشنده رو بدین تا پرداخت کنیم، حداقل مبلغ خرید باید 200 هزار تومن باشه، پرداخت انجام میشه و لینک تراکنش رو میدیم که بفرستین برای فروشنده».

بدون قابلیت پیگیری

سوال مهمی به ذهنم می رسد :« اگه من پول رو بدم و پرداخت با بیت کوین انجام بشه، اما بعدا فروشنده کالا رو ارسال نکنه چی، قابل پیگیری هست؟» و پاسخ این است که  «نه، اصلا قابل پیگیری نیست، ویژگی بیت کوین همینه که به هیچ وجه نمی شه پیگیریش کرد». برای کنجکاوی بیشتر، نظر یکی از فعالان ماینینگ  را  هم می پرسم و پاسخش این است : «توی پرداخت با بیت کوین، میشه فهمید پول به چه حسابی واریز شده، اما این که صاحب اون حساب کی هست، مشخص نمی شه».

 

یک کلاهبرداری شیک ؟

با این اطلاعات می توان به این نتیجه رسید که بعید نیست  کل این فرایند یک کلاهبرداری است و فرد آن سوی معامله از ویژگی خاص بیت کوین استفاده می کند تا  قابل ردزنی نباشد. در حالت عادی تبلیغ فروش تلگرامی مواد مخدر از طریق کارت های بانکی تقریبا غیرممکن است چرا که امکان پیگیری آن توسط پلیس فتا و مراجع قضایی وجود دارد اما استفاده از بیت کوین بهسوء استفاده کنندگان فرصت می دهد برای اجرای یک کلاهبرداری شیک برنامه ریزی کنند. در عین حال با وجود این که احتمال کلاهبرداری بودن این کار جدی به نظر می رسد، با مسئولان شرکت پست هم در این باره گفت وگو می کنم تا ادعای این کانال بررسی شود.

 

پست چه می گوید؟

اما این ادعای عجیب که می شود این مواد مخدر را با پست ارسال کرد، موضوع مهمی است که نظر «سید احمد موسوی» مدیر کل پست خراسان رضوی را در این باره جویا می شوم.

 

 ادعاشون درباره امکان پست مواد درسته ؟

طبق قوانین موجود، پست برخی کالاها ممنوعه از جمله مواد مخدر، مواد منفجره و اسیدها.

 آخه این ها ادعا کردن می تونن با درزگیری حرفه ای محصولاتشون رو ارسال کنن.

 

 اینا دروغ میگن، شاید با پیک های موتوری انجام میدن. این که گفتن با پست اکسپرس یا سفارشی ارسال می کنن هم می تونه فقط یه ادعا باشه.

 

البته یه ادعای دیگه شون هم اینه که پست مستقیم از اروپا انجام میشه. ما داخل کشور برای بررسی مرسولاتی که از خارج میاد امکانات لازم رو داریم ؟

بله، همه مرسولاتی که وارد کشور میشه، زیر دستگاه ایکس-ری پیشرفته میره و  هر مدل تبدیلی که در کالا انجام شده باشه تشخیص داده میشه. البته برای پست محصولات در داخل کشور هم اگه مورد مشکوکی مشاهده بشه، کالای پستی رو با ایکس-ری چک می کنیم.

 

در کل برای کالاهای پستی که از خارج از کشور میاد، می تونیم با قاطعیت بگیم که امکان کاری که ادعا کردن وجود نداره ؟

نه نمی شه، کلاهبردارها همیشه یه راهی پیدا می کنن، البته مسئولیت ورود مرسولات پستی به کشور به عهده گمرک است.

 

هوشیاری دو جانبه

درباره آن چه در این گزارش اشاره شد دو نکته قابل تامل است. نکته اول و مهم، احتمال انجام این گونه معاملات مواد مخدر و توهم زاست که نظارت های بیشتر و دقیق تر نهادهای انتظامی، گمرک و پست را می طلبد و نکته دوم این که ممکن است این معاملات، نوعی کلاهبرداری هم باشد و در کنار تهدید جان و سلامت استفاده کنندگان از این موادپول های آن ها را هم دود کند.

 

مصطفی عبدالهی  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------