وزير ارتباطات: اینترنت را به خاطر برگزاری کنکور مختل کردیم



وزير ارتباطات ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در صحبت‌هاي عجيبي تاييد كرد كه اختلال در اينترنت در دو، سه روز گذشته «به صورت عمدي» انجام شده و به گفته او هدف از اين اقدام «برگزاري كنكور سراسري و جلوگيري از لو رفتن سوالات امتحان و تقلب بوده است.»

 

به گفته محمد‌جواد آذري‌جهرمي، اختلال دو روز گذشته با وجود تمهيداتي كه براي عدم اختلال در شبكه وجود داشته، به دليل برگزاري كنكور بوده است. او گفته است: «بسياري از داوطلبان كنكور هر سال به دليل لو رفتن سوالات امتحان و تقلب، امنيت رواني نداشتند و از طرفي ملزومات كرونا ازجمله بازرسي‌هاي بدني هم به‌دليل كرونا با محدوديت مواجه بود، به همين دليل درخواست شد اينترنت 3G و 4G در حوزه‌هاي امتحاني، غيرفعال شود.» به گفته اين مقام مسوول «غيرفعال ‌كردن شبكه اپراتورها در نقاط برگزاري كنكور، روي مناطقي كه در همسايگي آنها بودند تاثير گذاشت و كيفيت شبكه را تحت تاثير قرار داد.»

 

اظهارات وزير ارتباطات درباره اختلال در اينترنت در حالي صورت مي‌گيرد كه عمدتا براي جلوگيري از چنين اتفاقاتي حين اجراي يك پروژه ويژه، از دستگاه‌هاي پارازيت انداز يا مسدود‌كننده امواج واي‌فاي استفاده مي‌شود اما گويا مسوولان سازمان سنجش آموزش كشور با اين پيشنهاد مخالفت كرده و وزارت ارتباطات مجبور به قطع كامل شبكه اينترنت 4G شده است. آقاي جهرمي ابراز اميدواري كرده كه براي سال آينده از دستگاه‌هاي مسدود‌كننده امواج استفاده شود تا مجبور به قطع اينترنت نشوند زيرا «زياني كه به‌واسطه اين اختلال ايجاد مي‌شود از هزينه تهيه دستگاه مسدود‌كننده امواج بيشتر است.»

 

اختلال گسترده در اينترنت طي يكي، دو روز گذشته در حالي به موضوع اعتراض كاربران تبديل شده بود كه پيش از اين سوابقي از قطع كامل اينترنت نيز وجود داشته است. در آبان ماه 98 و هنگام اعتراضات نسبت به افزايش قيمت بنزين در شهرهاي مختلف، اينترنت ايران به دستور شوراي امنيت ملي به‌ طور كامل قطع و دسترسي كاربران به سرورهاي خارجي مسدود شد. موضوعي كه حالا و با گذشت نزديك به دو سال از آن اتفاقات با طرح مجلس براي «ساماندهي پيام رسان‌هاي خارجي» در هم آميخته است. كاربران اينترنت و فعالان فضاي مجازي مي‌گويند مجلس اصولگرا به دنبال اعمال محدوديت‌هاي بيشتر روي اينترنت است و زيرساخت‌هاي آنچه «اينترنت ملي» خوانده مي‌شود اين بستر را براي مسدودسازي شبكه فراهم مي‌سازد. هرچند اين موضوع توسط وزير ارتباطات بارها رد شده است. 

 

اتصال به اينترنت اين روزها براي بيشتر مردم ايران كه با تعطيلي مشاغل و كسب و كارها مواجهند؛ بسيار مهم شده و بسياري از كسب وكارها از طريق همين اينترنت به رتق و فتق امور خريد و فروش و تحويل كالا مي‌پردازند. قطع اينترنت و اختلالات گسترده در آن، موجب شده تا صداي اعتراضي صاحبان اين كسب و كارها بالا بگيرد، چراكه به گفته آنها، هيچ‌گاه اين اختلال‌ها با اطلاع‌رساني قبلي انجام نشده و ضرر هنگفت آن از جيب كسب و كارهاي خُرد پرداخت مي‌شود. 

 

اينترنت در بيشتر كشورهاي دنيا به يك جزو جدايي‌ناپذير از فضاي كسب و كار بدل شده و سرعت و پايداري و حتي قيمت آن، جزو شاخص‌هاي توسعه‌اي محسوب مي‌شود. اما برخورد عجيب و غريب متوليان اينترنت و فضاي مجازي در ايران با اين مقوله موجب شده تا پيش‌بيني‌هاي نه چندان روشني از آينده استفاده از شاخص‌هاي فضاي مجازي در كسب و كارها شود. اگر قرار باشد براي برگزاري يك كنكور ساده كه بيش از نيم قرن است تجربه برگزاري آن در ايران وجود داشت و «باگ»هاي مختلف آن ديده شده، اينترنت به اختلال افتاده و حتي قطع شود؛ در موارد بسيار مهم‌تر قرار است چه بلايي سر كاربراني بيايد كه حيات اقتصادي‌شان با فضاي مجازي گره خورده است؟

 

اعتماد  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------