ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت:به دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه در فصل گرما شوری دریاچه به حد فوق اشباع و بیش از ۳۵۰ گرم در لیتر می‌رسد سیتوپلاکتون‌ها و جلبک‌های که در دریاچه وجود دارند و به صورت رنگریزه سبز بودند در این شرایط برای تحمل شوری اشباع رنگریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند. 

حجت جباری در گفت‌وگو با  فارس در ارومیه در خصوص سرخ شدن رنگ دریاچه ارومیه اظهار داشت: به دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه در فصل گرما شوری دریاچه به حد فوق اشباع و بیش از  ۳۵۰ گرم در لیتر می‌رسد سیتوپلاکتون‌ها و جلبک‌های که در در دریاچه وجود دارند و به صورت رنگریزه سبز بودند در این شرایط برای تحمل شوری اشباع رنگریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند.

 

وی ادامه داد: تولید رنگریزه قرمز توسط جلبک‌های دریاچه باعث سرخ رنگ دیده شدن رنگ دریاچه ارومیه می‌شود که در این فصل به طور تقریبی امری طبیعی بوده تهدیدی برای دریاچه نیست و براساس اظهارات محققان چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.۱۹۸۰) و دریاچه یوتا (Stephen,۱۹۹۰) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

 

 معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربیاضافه کرد: وارد نشدن آب های شیرین به دریاچه ارومیه که کاهش شدید اکسیژن را نیز به دنبال دارد، موجب می شود تا در چنین شرایط اکولوژیکی دو گونه جلبک دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا در دریاچه رشد کند که گونه دوم به علت شرایط بیان شده غالبیت پیدا کرده است.

 

جباری تصریح کرد: باتوجه به کاهش بارندگی و رهاسازی کمتر آب شیرین به دریاچه طی امسال و طی خشکسالی که وجود داشت سطح تراز دریاچه زیاد افزایش نیافته و  شرایط مساعدی برای دریاچه وجود نداشت.

 

معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اذعان کرد: در حال حاضر ورودی آب شیرین به دریاچه صفر است و سطح تراز طی امروز ۱۲۷۱۰۲نسبت به مدت زمان مشابه در حدود ۶۰ سانتی‌متر کاهش یافته است حجم دریاچه ۳.۹ میلیارد و وسعت دریاچه ۳۱۲۹کیلومتر مربع است که سطح تراز کاهش یافته است.

 

جباری با اشاره به کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه عنوان کرد: طی فصل گرما با توجه به تبخیر آب از سطح دریاچه و تالاب‌های استان سطح تراز کاهش می‌باید اما به علت نامساعد بودن شرایط بارندگی در استان و ورودی آب به دریاچه ارومیه سطح تراز به میزان کافی افزایش نیافته و باعث کاهش سطح تزاز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته شده است .

 

وی در خصوص وضعیت آرتمیا یادآور شد: جمعیت آرتمیایی موجود در دریاچه ارومیه با توجه با شرایط نامساعد دریاچه نسبت به سال گذشته کاهش یافته  و تدریج کاهش می‌یابد و سیست موجود در دریاچه در داخل نمک باقی می‌ماند و طی سال آینده با مساعد بود شرایط و کاهش غلظت نمک به چرخه حیات باز می‌گردد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------