معاون رئیسی: در ۱۶ سالگی ازدواج کردم و شرط «طلاق» گذاشتم / تلاش برای ایجاد بیمارستانهای ویژه «زایمان»



انسیه خزعلی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ضمن بیان اینکه با هر نوع ظلمی که به زنان شود و طبیعتا ازدواج قبل بلوغ که این ظلم را مضاعف کند موافق نیستیم گفت: خیلی از مسایل را نمی توان با ابلاغ حل کرد و باید سبک زندگی و نوع نگاه عادلانه باشد به طوریکه حتی اگر قانون بگذارد اما نتوانیم فرهنگ سازی داشته باشیم، باز کودکانی مورد معامله و اجحاف قرار می گیرند. 

به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در نشست خود با اصحاب رسانه، درباره کودک همسری با تاکید بر  لزوم در نظر گرفتن بلوغ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و ... در ازدواج، اظهار کرد: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و طبیعتا ازدواج قبل بلوغ که این ظلم را مضاعف کند موافق نیستیم. کارگروهایی برای حل آن باید تشکیل شود. چه این ارتباط در قالب ازدواج و چه ارتباط‌هایی که قانونی نشده باشند در مرحله اول نیاز به کار فرهنگی دارد. یعنی حتی اگر قانون بگذارد و نتوانیم فرهنگ سازی داشته باشیم، باز کودکانی مورد معامله و اجحاف قرار می گیرند. لا زم است برنامه ریزی در این راستا از دو بعد فرهنگی و قانونی داشته باشیم. 

 

وی تاکید کرد: خیلی از مسایل را نمی توان با ابلاغ حل کرد و باید سبک زندگی و نوع نگاه عادلانه باشد و ظلم به فرزند چه پسر و چه دختر نباشد. 

 

در ۱۶ سالگی ازدواج کردم و شرط «طلاق» گذاشتم  

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ازدواج خود در ۱۶ سالگی، گقت: «۱۶ سالگی داریم تا ۱۶ سالگی؛ من در ۱۶ سالگی شرط هایی برای ازدواج گذاشتم که فکر نمی‌کنم الان در سن ۱۶ سالگی کسی بگدارد. من شرط طلاق گذاشتم و امام توصیه می‌کردند که شرط طلاق بگذارید. من شرط مکان گذاشتم و پدرم گفتند با شرط طلاق موافق نیستم اما اگر تو می‌خواهی موافق ام. نمی توان مرز سنی قرار داد و در این مساله رشد فکری بسیار مهم است».

 

چرا صدور گواهینامه موتور برای زنان و ورود آنها به ورزشگاه‌ها مسکوت ماند؟

ایجاد کارگروه‌هایی برای رسیدگی به بحث حضانت و حذف غربالگری مادران باردار

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی مسکوت ماندن مطالباتی نظیر گواهینامه موتور و یا ورود زنان به ورزشگاه ها، گفت: حتما باید کارگروهایی تشکیل و کار را تخصصی پیش ببریم و اگر تصمیمی گرفته شد، گزارش دهیم. 

 

وی همچنین با اشاره به اخبار حذف غربالگری مادران باردار ادامه داد: باید کارگروه های تخصصی تشکیل و در صورت جمع بندی اعلام کنیم. دوست داریم از جلساتی به صورت تریبون باز برای اظهار همه نظرات استفاده کنیم و به صورت تخصصی هم کارگروه هایی را برای کودک همسری و غربالگری و بحث حضانت می گذاریم.

 

ناگفته‌های خزعلی درباره خانواده و برادرش 

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره چرایی سکوت ایشان درباره اتهاماتی که برادر ایشان به وی وارد کرده است، تصریح کرد: اگر جامعه را مشغول حرف های دروغ کنیم باید هر روز پاسخ دهیم این‌ها دروغ است، چه جوابی دهیم؟. آنکه مدعی می شود باید دلیل و سند آورد نه اینکه من بگویم دروغ است. اگر کسی تبحر در دروغ گویی دارد من باید بگویم دروغ است؟، موارد ذکر شده به دادگاه رفته و دادگاه به نشر اکاذیب ایشان را متهم کرده. البته اغلب موارد ذکر شده متوجه خواهر بنده است. خواهرم  هم گفته‌ باید این ادعاها اثبات شود. کسی که از بلندگوهای سلطنت طلب اینها را می‌گوید باید اثبات کند، خیلی از این حرکت های تبلیغی که به خصوص از طرف دشمن انجام می‌گیرد و کسانی را از داخل شکار می‌کند، "فرار به جلو" است، ایشان باید درباره هر ادعایی سند آورد. 

 

وی ادامه داد: چرا پدر من اجازه ندادند تا زمان وفات ایشان به منزل آید؟، پدر نامه نوشتند که باید چهار مورد را برادر اصلاح کند بعد اجازه  ورود به منزل می‌دهیم که دو مورد از آن چهار مورد "مالی" است. گفتند "بانک" و "بنیاد مستضعفان" باید انجام گیرد و بدهی اشخاص را باید بپردازد و اصلاح کند. دو مورد دیگر هم به مسائل سیاسی نظام و عقیدتی معطوف می شد که پدر گفتند باید اصلاح کنند. این جای تشکر دارد، خیلی از پدرها از پسر خود دفاع و لاپوشانی می‌کند اما ایشان صراحتا می‌گویند تا این حقوق داده نشوند به منزل نیا و اگر سندی دارند به دادگاه ببرند. من دعا می کنم برای ایشان، پدر تا لحظه آخر دعا می کرد ایشان توبه کند. امیدوارم توبه کنند. این آبروها و مالها را برگرداند. این دنیا می گذرد و ان شاالله آخرت آبادی برای خود درست کند. قرار نیست وقت مردم را با این مسائل بگیریم. 

 

"آتنا فرقدانی" از دانشگاه الزهرا اخراج شده؟؛ پاسخ خزعلی در این باره

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود درباره کاریکاتور "آتنا فرقدانی" در وصف انسیه خزعلی و اظهاراتی که در خصوص اخراج وی از دانشگاه الزهرا توسط انسیه خزعلی می‌شود، گفت: آتنا فرقدانی از فارغ التحصیلان دوره شبانه دانشگاه ما بودند. همه‌جوره محبتی کردم برای رفع مشکلاتش اما نتیجه این شد و متوجه شدم ما مامور به تکلیفیم و نه نتیجه؛ اما دوست داشتم نتیجه غیر این باشد، سندی که در سایت دانشگاه است می‌گوید هنوز ایشان در دانشگاه ثبت نام نکرده است. باید سند ارائه دهد که اخراج شده است. یا مورد دیگری که خانم دکتری که می گویند او را اخراج کردم. او سال ۸۸ از کشور خارج شده و من سال ۹۱ رئیس دانشگاه شدم. می‌گویند من ایشان را اخراج کردم در حالی که اگر چهار سال کاری را ترک کنی اخراج می شوی. ایشان باید سند آورد که سر کار بوده و درس می‌داده و من اخراجش کرده‌ام. حتی ما اطلاعیه در روزنامه دادیم که ایشان به دانشگاه بیایند اما نیامد. اینها بی انصافی است. متاسفانه با بیان دروغ ها خیلی اوقات چهره حقیقت پوشانده و مردم نمی‌دانند چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید.

 

افزایش جمعیت به عنوان استراتژی دوراندیشانه باید مدنظر قرار گیرد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سیاست های جمعیتی و لزوم افزایش جمعیت، تاکید کرد: جمعیت اختصاص به بانوان ندارد و بحث استراتژیک کشور است و در سالهای متمادی شعار مجامع بین المللی این بوده که جمعیت یعنی قدرت و اگر بتوانی جمعیت را حفظ و جمعیت جوان داشته باشی قدرتمندی؛ بنابراین بحث جمعیت مرتبط با کشور و خانواده و مرد و زن است و باید این مساله به عنوان یک حرکت استراتژیک و با نگاه دوراندیشانه برای کشور در نظر گرفته شود و تسهیل ازدواج هم برای مردان و هم برای زنان است. 

 

وی با بیان اینکه اگر در سنی ازدواج انجام نشود ممکن است به تجرد قطعی برسد، تاکید کرد: باید امکان ازدواج در سن باروری انجام شود. نقش زنان محوری است و باید درمانهای ناباروری انجام شود. بیمه درصدی از هزینه ناباروری را پوشش می‌دهد که ان شاء الله به طور کامل پوشش دهد. همانطور که تبلیغ شد تا جمعیت کاهش یابد، باید تبلیع شود تا ترغیب به جمعیت آوری انجام گیرد. 

 

خزعلی در خصوص لزوم توجه به قانون تسهیل ازدواج، آن را از مسائل مهم جامعه دانست و با بیان اینکه معاونت زنان و خانواده "ستادی" است، ادامه داد: باید دنبال آن باشیم تسهیلات ازدواج برای ارتقاء وضعیت ازدواج فراهم شود. تسهیلات فقط بحث مادی نیست باید راه را چه مادی و چه معنوی هموار کنیم. ما قوانین برای ازدواج کم نداریم. اهتمام به این امر داریم و امیدواریم بازوان اجرایی به ما متصل و هماهنگی‌هایی انجام گیرد تا این مساله را اجرایی کنیم. 

 

پیگیری برای بیمه شدن تمام زنان سرپرست خانوار 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه توانمندسازی زنان سرپست خانوار یکی از بحث های مهم معاونت امور زنان و خانواده است که می‌تواند از اولویت های نخست معاونت قرار گیرد، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری این زنان عائله حکومت اند و حکومت در برابر آنها مسئول است و دغدغه آنها دغدغه ما محسوب می شود. دلمان می‌خواهد و دنبالش هستیم که بتوانیم تمام زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم و امید دارم این کار انجام گیرد. 

 

وی تصریح کرد: یکی از اولویت هایمان بیمه زنان سرپرست خانوار به خصوص آنهایی که نیازمندند هست و سپس کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب به خصوص برای آن دسته از زنانی است که فرزند دارند. یکی از مسائلی که زنان سرپرست خانوار مطرح می کردند نوع نگاه جامعه به آنهاست و یا "امنیت" در برخی مجامع و اجتماعات برایشان آنگونه که باید نیست و باید این فرهنگ سازی را داشته باشیم که خانم سرپرست خانوار مجبور نباشد طور دیگری خود را نشان دهد تا بتواند در اجتماع حاضر شود. 

 

درخواست از مجلس برای رسیدگی فوری به لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت"

خزعلی درباره لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" نیز گفت: باید تشکر کرد از قوه قضائیه که به سرعت این لایحه را تصویب و به دولت فرستاد و متاسفانه در دولت مدت طولانی باقی ماند تا به مجلس ارسال شد. از مجلس طالبیم که این را زودتر رسیدگی کند. ما حتما از تجربیات قبلی استفاده می‌کنیم و دلمان می خواهد وارد کارهای عملیاتی شویم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر ایشان درباره سخنان رئیس قوه قضائیه که قانون باید به نفع زنان باشد، افزود: خیلی خوشحال شدم از این دیدگاه و حتما نشست‌هایی را خواهیم داشت. یکی از بحث های مهم ما در خانواده حقوق زنان و فرزندان و حقوق متقابل در خانواده است و دوست داریم به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم که عدالت فراگیر بالاتر از عدالت جنسیتی است. در عدالت جنسیتی فقط زن و مرد دیده می‌شود در حالی که فراگیر تر از عدالت جنسیتی، عدالت در خانواده و نسبت به کودکان و اعضای خانواده و نقشهایشان است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

نگاه "تشریفاتی" و "سیاست زدگی" دو آسیب در معاونت زنان

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری دو آسیب مهم در معاونت زنان و خانواده را نگاه "تشریفاتی" و "سیاست زدگی" دانست و با اشاره به قدرت پایین معاونت زنان برای اجرای سیاست‌هایش، توضیح داد: باید جدی بر روی اینکه معاونت امور زنان و خانواده قدرت اجرای سیاست گذاری‌ها را واقعا چقدر داشته باشد، کار کرد و آن را جا بیندازیم. همچنین در اکثر دوره ها با فراز و نشیب سیاسی، نگاه سیاسی صرف در معاونت حاکم بوده که دلمان می خواهد این امر را از بین ببریم.

 

دورکاری زنان هم برای دولت و هم خانواده ها به صرفه است

خزعلی "آموزش"، "علم آموزی"، "نخبه پروری"، "کشف استعدادها" و ایجاد زمینه برای شکوفایی این استعدادها را از مسائل مهم در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده دانست و با اشاره به پاندمی کووید ۱۹ و دورکاری بانوان، خاطر نشان کرد: پاندمی کووید ۱۹ چالشهایی داشت که تبدیل به فرصت شد و باید زمینه‌ای فراهم کرد که دورکاری در مراکز مختلف جدی گرفته شود. دورکاری قبلا به رسمیت شناخته اما عملیاتی نمی‌شد و بعضا خود خانم ها ترجیح می‌دادند در اجتماع  با دوستان باشند و احساس می‌کردند برای روحیه شان بهتر است. این "دورواری" را باید تقویت کنیم چراکه هم برای دولت از نظر اقتصادی و هم برای خانواده‌ها از نظر معنوی و تربیت فرزندان به صرفه است. به خصوص اینکه امکان گذاشتن فرزندان در مهد کودک با توجه به شرایط کرونایی وجود ندارد و بچه‌ها صدمه می‌خورند و بهترین موقعیت است که این کار را برای زنان و حتی برای خانم‌های خانه دار که دلشان می‌خواهد مشارکت در امور اقتصادی داشته باشند، تعریف کنیم.

 

تلاش برای ایجاد بیمارستانهای ویژه «زایمان» با هدف ایمنی زایی در برابر کرونا و آسودگی خاطر خانواده‌ها

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به  افت کمی باروری در ایام پاندمی کووید ۱۹ به دلیل شرایط بیمارستان‌ها گفت: مسائلی در این ایام خوف برای فرزند آوری ایجاد کرده بود که در این زمینه در صدد هستیم موافقت بیمارستانهای خاصی را  بگیریم که ویژه زایمان باشند و در واقع این بیمارستانها پشتیبانی باشند در هر استانی تا افراد که مطمئن باشند کرونا در آنجا مطرح نیست تا باروری ارتقاء داده شود. 

 

خزعلی یادآور شد: در برخی سالها مهد کودک‌ها را در  برخی ادارات حذف کردند که این امر خیلی به خانم‌ها لطمه زد و در عین حال با سیاست های کلی نظام در تضاد و تناقض است. در یکی از نشست‌ها با خانم‌های نخبه این بحث بود که ما می‌خواهیم فرزند آوری و  اشتغال را با هم داشته باشیم و در سنی هستیم که اگر یکی از اینها را کنار بگذاریم از دیگری محروم می شویم. ما این تقاضا را برای وزارت علوم فرستادیم و این در واقع همان عدالت جنسیتی است. 

 

از ورزش بانوان حمایت می کنیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات این معاونت در راستای ورزش بانوان، ادامه داد: از ورزش بانوان در بخش قهرمانی و همگانی به طور کامل حمایت می کنیم. ما استعدادهای خیلی خوبی در فرزندان و دختران داریم که باید از کودکی و نوجوانی شناسایی  و روی آنها کار شود.  در عرصه های بین المللی نشان دهند زن مسلمان با حفظ ارزشها و با حفظ جنبه های مختلفی که یک زن باید داشته باشد در عرصه بین المللی حاضر و قهرمان شود. خیلی از کشورهای اسلامی این انتظار را از ما دارند که در این زمینه الگو سازی کنیم.  شرایط اکنون برای این کار فراهم است. 

 

وی تاکید کرد: به ورزش زنان به عنوان محور خانواده و مادر بودن باید به طور ویژه‌ای نگاه شود. ورزش یکی از لوازم سلامت است و باید ورزش همگانی و امکانات ورزشی در شهرهای مختلف بررسی و اگر کم هست در اولویت قرار گیرد و اگر وجود دارد بحث فرهنگی برای استفاده از این امکانات فراهم شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------