افزایش آمار کم‌وزنی در کودکان زیر ۵ سال سیستان و بلوچستان/ پرداخت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان از سوی کمیته امداد به کودکان مبتلا به سوءتغذیه



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که جمعیت زیادی را در خود جای داده اما به همان میزان هم سهم زیادی از مشکلات را نسبت به سایر استان‌های کشور دارد. حاشیه نشینی، فقر، خشکسالی، تورم، مهاجرپذیری و افزایش قیمت‌ها آن هم به صورت روزانه، سفره خانواده‌ها را کوچک‌تر کرده و دست خانواده‌های کم در آمد یا بدون در آمد را از مواد غذایی سالم و مغذی کوتاه کرده است. 

به گزارش ایلنا از  سیستان و بلوچستان ،در برخی از خانواده ها دستیابی به مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و ... به شدت کاهش یافته و این مواد غذایی را نمی توان در سبد غذایی خانوار یافت و این موضوع درصد ابتلا به سوء تغذیه و کم وزنی را افزایش داده است.

 

جمعیت بالای افراد کم درآمد و حاشیه‌نشین ، عدم آموزش‌های صحیح غذایی و عدم رعایت آن از سوی خانواده‌ها سبب شده تا بر اساس آمار رسمی اداره بهداشت استان ، تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه و کم وزنی در سیستان و بلوچستان به حدود 12 هزار نفر برسد که این آمار تنها مربوط به کودکان زیر 5 سال و ثبت شده در مراکز بهداشت است و کودکان بالای 5 سال و کودکانی که اسناد هویتی ندارند و یا دسترسی به مراکز بهداشت ندارند جزو این آمار محسوب نمی شوند .

 

سهم 3 برابری سیستان و بلوچستان در کوتاه قدی کودکان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به ایلنا گفت: سوء تغذیه یکی از مشکلات شایع تغذیه در کشور و بویژه استان سیستان و بلوچستان است . این بیماری ابعاد مختلفی دارد که بر اساس تحقیقات انجام شده بیشترین مشکلات ناشی از این بیماری می تواند سبب کاهش انرژی باشد که ناشی از دریافت کم مواد غذایی و کمبود ریز مغذی ها است.

 

 سید مهدی طباطبایی پزشک متخصص تعذیه در این باره اظهار داشت: سوء تغذیه می تواند پیامد های نامطلوبی در کودکان داشته باشد که اگر درمان نشود باعث اختلال در رشد کامل مغزی و جسمی کودک می شود و همچنین در سنین بالاتر  باعث  افت تحصیلی کودک و تحمیل هزینه های درمانی به خانواده‌ها می‌شود .

 

وی افزود: در سیستان و بلوچستان شرایطی به وجود آمده که وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم به دلیل گرانی‌های بی سابقه،خشکسالی، طوفان، آب و هوای گرم و خشک، بیکاری سرپرست خانوار و مهاجر پذیری خوب نیست  که متاسفانه  این شرایط تاثیرات  منفی بر تغذیه خانواده‌ها بجا می‌گذارد.

 

طباطبایی عنوان کرد: مهم ترین عواملی که در بروز سوء تغذیه نقش دارند نداشتن مواد غذایی به دلیل نداری، ناآگاهی تغذیه ای و ابتلا به بیماری های انگلی و عفونی واگیر هستند.

 

این پزشک اضافه کرد: براساس آمار شیوع کم‌وزنی در بین کودکان زیر 5 سال استان نسبت به کل کشور دو و نیم برابر بیشتر   است.از طرف دیگر حدود 3برابر کوتاه قدی در استان داریم و لاغری کودکان هم نسبت به متوسط کشوری در استان ما حدود دوبرابر بیشتر است. 

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در شش ماه ابتدایی امسال طبق آمار شیوع کم وزنی و لاغری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. یکی از دلایل آن  شیوع بیماری کرونا است.زیرا این بیماری سبب شده درآمدها نسبت به قبل کمتر شود و خانوار‌ها هم کمتر برای مراجعه به مراکز بهداشتی و پایش سلامت کودکان مراجعه کنند ، در نتیجه تعداد مبتلایان به سوء تغذیه تاحدودی افزایش داشته است .

 

 وی افزود: تورم و افزایش قیمت مواد غذایی دست به دست هم داده تا سفره خانوار کوچک تر شود و به تبع آن کاهش مواد پروتئینی و مواد غذایی مورد نیاز در خانواده هم از دلایل سوء تغذیه است.

 

وی اظهار داشت: مهم ترین راهکار برای بهبود تغذیه کودکان، درآمدزایی است ، دسترسی به غذا، خدمات بهداشتی و درمانی می‌تواند از عوامل بهبود شرایط باشد .

 

این مسئول عنوان کرد: بهبود وضعیت تغذیه کودکان همکاری سایر ارگان ها از جمله بخش توسعه و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی ، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و حتی رسانه های جمعی را می طلبد.

 

وی افزود: آموزش تغذیه، مشاور تغذیه، تقویت برنامه های مکمل یاری، آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر و حمایت غذایی کودکان از جمله برنامه های حمایتی علوم پزشکی است.

 

وی افزود: با وجود تمام اقدامات انجام شده باز هم امکان تحت پوشش قرار دادن تمام کودکان مبتلا  به سوء تغذیه وجود ندارد و پوشش گسترده تر این افراد، نیازمند حمایت خیرین است.

 

افراد بالای پنج سال  از لیست حذف می شوند

معاون حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) سیستان و بلوچستان به ایلنا گفت: 11 هزار و 700 کودک زیر 5 سال و مبتلا به سوء تغذیه را تحت پوشش قرار داده ایم که ماهیانه مبلغ 100 هزار تومان به این کودکان پرداخت می شود.

 

 رمضان پودینه عنوان کرد:  سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر کودکان زیر پنج سالِ مبتلا به سوء تغذیه را به کمیته امداد معرفی می‌کنند و کمیته امداد هم برای این کودکان افتتاح حساب انجام می‌دهد و از تهران این مبلغ به حساب کودکان پرداخت می شود . 

وی افزود: هر شش ماه تا یک سال این افراد مورد بررسی قرار می گیرند و افراد بالای پنج سال از لیست حذف می شوند .

 

با هزینه پرداختی خانواده کودکان می‌توانند شیر، تخم مرغ و تن ماهی تهیه کنند.هرچند مبلغ پرداختی ناچیز است اما مجموع آن با توجه به تعداد بالای این کودکان مبلغ قابل توجهی می‌شود .

 

وی افزود : آمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کل کشور حدود 60 هزار نفر است که 11 هزار و 700 نفر مربوط به سیستان و بلوچستان است و سهم زیادی از کودکان مبتلا به این مشکل را به خود اختصاص داده است.

 

پودینه عنوان کرد: در بحث مادران هم طرح ارتقای سلامت مادران را اجرایی کرده ایم که در این طرح مانند طرح سوء تغذیه است اما مبلغ پرداختی برای هر مادر ماهیانه 200 هزار تومان است که از 54 هزار مادر ، 10 هزار و 732 مادر مربوط به سیستان و بلوچستان است . این افراد هم صرفا مددجو نبوده و  ممکن است مددجویا فرد نیازمند به حمایت باشند .

 

وی در پایان افزود : این سهمیه از طریق وزارت بهداشت و کمیته امداد امام خمینی ره، در تهران مشخص می شود که یک پنجم سهمیه کشوری است. امکان دارد یک فرد کودک مبتلا به سوء تغذیه داشته باشد و مادر هم مورد حمایت قرار گرفته باشد که در مجموع 300 هزار تومان به این خانواد پرداخت می شود.

 

به گزارش ایلنا بیشتر این افراد در حاشیه شهر و روستاهای استان سکونت داشته و در مراکز بهداشت منطقه هم پرونده دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------