آخرین اخبار جامعه

شورای شهر تهران,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران: قرارداد ۲۰۰ هزار میلیاردی شهرداری با چینی‌ها ابهام دارد

سید جعفر شربیانی؛ عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر این که به نظر می‌رسد شهرداری اراده‌ای برای ارائه اطلاعات دقیق…

نفوذ شير ابه پسماندها به آب‌هاي تهر ان



اخبار,اخباراجتماعی ,پسماند زباله‌ها

تعداد شهرهایی که توانسته‌اند تا حدودی راه‌حلی برای معضل پسماندهای شهری بیابند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. از آن طرف، به وفور شهرهایی را می‌توان یافت که پسماندهای خود را از سر ناچاری و به‌صورت غیراصولی در حاشیه‌ شهرها دفن می‌کنند. هم مسئولان شهری، هم مسئولان کشوری و محیط زیست و هم مردم نسبت به عواقب این امر آگاهند اما نه اراده‌ای برای مهار این بحران روبه افزایش هست، نه بودجه‌ای برای اینکه کسی پا پیش بگذارد.

 روزانه بیش از 12 هزار تن زباله و پسماند شهرستان‌های استان تهران به  10 مرکز دفن زباله منتقل می‌شود. شیوه‌های دفن و بازیافت زباله در اين مراكز دفن غیراصولی و  غيربهداشتی است. این امر باعث شده یک بحران محیط‌زیستی و بهداشتی در استان به‌وجود بيايد.


 مدیریت پسماند که شامل جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به بیرون شهر است، از پرهزینه‌ترین کارهای شهرداری‌هاست. طی چند سال اخیر از زباله به‌عنوان طلای کثیف نام‌ برده می‌شود زیرا در بسیاری از کشورهای جهان، با پیشرفت فناوری، دیگر تنها راه  مدیریت زباله‌ها دفن آنها نیست بلکه می‌توان با بازیافت آنها و تبدیل زباله‌های تر به ورنی کمپوست، یا تولید انرژی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های جمع‌آوری زباله را تامین کرد اما در کشور ما، نه‌تنها اراده و بودجه‌ای برای تحقق این امر نبوده است بلکه بسیاری از موارد ورود بخش خصوصی مانع از آن شده‌ است که سود این کار به جیب مردم و شهرداری‌ها برود. در بسیاری از مراکز دفن زباله شاهد استقرار پیمانکاران بخش خصوصی و تفکیک زباله، آن هم به‌صورت غیراصولی هستیم. بیشتر مراکز دفن زباله در استان تهران به‌دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و محیط زیستی با مشکلات فراوانی مواجه هستند.


   در ميان اين 10 مركز دفن زباله مراكزي هستند كه وضعيت اسفبارتري نسبت به ديگر مراكز دارند. مركز دفن زباله اخترآباد و ورامين جزو اين مراكز هستند كه سال گذشته خبر چراي دام‌ها در مرکز دفن زباله ورامين خبرساز شد.

 

به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، مدت‌هاست که محل دپوی زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی در شهرستان پیشوا در استان تهران به چراگاه دائمی دام‌های اهلی تبدیل شده است. هر روز صدها رأس گوسفند در این محل مشغول به چرا و تغذیه از زباله‌ها هستند و در نهایت گوشت و فرآورده‌های دامی این گوسفندان به خوراک شهروندان تهرانی تبدیل می‌شود .  همچنين روزانه بیش از 1400 تن زباله در شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد تولید می‌شود که برای دفن و بازیافت به دشت اخترآباد منتقل می‌شوند. به گفته کارشناسان بهداشتی و محیط‌زیستی این کار با حداقل استانداردها انجام می‌شود. از مشکلات آلودگی و انتشار میلیون‌ها میکروب و بیماری که بگذریم، مشکلات محیط زیستی نیز جای خود را دارد.


   آن‌گونه كه فعالان زیست محیطی در شهرستان ملارد  به «قانون» می‌گویند باتوجه به فراوانی سفره‌های زیرزمینی در این دشت و تامین بیش از نصف آب شرب و کشاورزی مردم این شهرستان‌ها از طریق این آب‌‌ها، در برخی موارد شیرابه ناشی از انباشت زباله‌ها، آب سفره‌های زیرزمینی را آلوده کرده است. همچنین به‌دلیل وجود حجم بالای زباله و انباشته‌شدن گاز متان، تاکنون آتش‌سوزی‌های فراوانی در این منطقه رخ داده است. البته از اين موضوع نبايد گذشت كه مابقي مراكز دفن زباله تهران نيز وضعيت بهتري نسبت به اين مراكز ندارند، چراكه انباشت زباله در طي چندين سال باعث نفوذ شيرابه در مركز دفن ري و دماوند به آب‌هاي سطحي و زيرزميني شده ا ست.


به‌گفته كارشناسان محيط زيست باید ابتدا زیر‌سازی‌های لازم انجام شود و بعد دفن را انجام دهند اما متاسفانه چنین چیزی نیست، حتی لایه‌گذاری‌های روزانه را نیز انجام نمی‌دهند و این کار منجر به بروز مشکلات فراوانی مانند انباشت زباله، جاری‌شدن شیرابه، آتش‌سوزی و انتشار بیماری می‌شود. تفكیك زباله در مقصد در این مراكز دفن زباله نیز به شیوه كاملا سنتی و دستی انجام می‌شود. این تفكیك غیر اصولی باعث پراكندگی زباله‌ها در مناطق اطراف و بروز مشكلات بهداشتی برای ساكنان اين محلات مي‌شود.


  به‌هيچ وجه از مديريت پسماند رضايت نداريم
معاون فني اداره محيط زيست استان تهران درباره مشكلات پسماند مي‌گويد: روزانه 12 هزار تن زباله در استان توليد مي‌شود و بخش اعظمي از آنها در اين مراكز دفن به‌شيوه سنتي دفن مي‌شوند. داريوش قل‌علي‌زاده مي‌افزايد: مديريت فعلي پسماند شرايط مطلوب ندارد چراكه براساس قوانين جديد دفن زباله ممنوع شده و بايد به‌صورت روش‌هاي نوين پسماند زباله مانند زباله‌سوز و كارخانه‌هاي ورني‌كمپوست انجام شود.


او با اشاره به‌اينكه قانون مديريت پسماند در سال 83 به تثبيت رسيده و آيين‌نامه‌هاي آن سال‌هاي بعد ابلاغ شده، مي‌گويد: يكي از مشكلات پسماند نشأت گرفته از همين مسئله است چراكه قانون مديريت پسماند جديد است. طبق قانون بايد مشكل تفكيك زباله در كلانشهرها تاسال 90 و در شهرهاي كوچك تا سال 92 حل مي‌شد اما ما در كلانشهر تهران در تفكيك زباله موفقيتي نداشتيم و درحال‌حاضر به‌صورت سنتي انجام مي‌شود؛ اين كار عوامل بيماري‌زا را انتقال مي‌دهد.


قل‌علي‌زاده عنوان مي‌كند: بايد براي اين بحث زيرساخت‌هاي لازم را فراهم كنيم چراكه فرهنگ‌سازي شده و مردم اين آمادگي را دارند، با تفكيك زباله كاهش ميزان زباله را خواهيم داشت.


او تصريح مي‌كند: در اخترآباد براي ساماندهي اين وضعيت به كمك بخش‌خصوصي به‌دنبال نصب دستگاه زباله‌سوز هستيم كه اين طرح داراي مصوبه هيات وزيران است. زباله امروزه در دنيا به‌عنوان يك منبع درآمد بسيار عالي محسوب مي‌شود اما ما تنها در شرق تهران يك نيروگاه كوچك داريم. در كهريزك نيز به‌صورت پايلوت اين طرح در حال اجرا است، همچنين در ورامين يك پيشنهاد از سوي شهرداري براي احداث كارخانه كمپوست داشته‌ايم كه در حال بررسي است.


معاون فني محيط زيست استان تهران مي‌گويد: درحال‌حاضر مراكز دفن زباله در تهران مشكلات بسياري دارند؛ آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، بهداشت عمومي ، نفوذ شيرابه زباله به آب‌هاي سطحي و زيرزميني و همچنين خطر پرندگان مهاجر است. تاكنون پيگيري‌هاي حقوقي و شكايات بسياري را از شهرداري‌ها به‌عنوان متوليان پسماند داشته‌ايم و به‌هيچ‌وجه از مديريت پسماند رضايت نداريم.


قل‌علي‌زاده يادآور مي‌شود: در كارگروه مديريت پسماند استان طرحي پيشنهاد شده كه در آن سه منطقه سازمان مديريت پسماند شرق، غرب و جنوب تهران را داشته باشيم و شهرداري‌هاي كوچك نيز باتوجه به سهم آورده خود در اين مناطق سهامدار و عضو شوند.


او مي‌گويد: از برنامه‌هايي كه انتظار داشتيم بسيار عقب هستيم و وضعيت شيرابه زباله و دفن يك تهديد جدي براي محيط‌زيست است اما عموما تهديداتي كه در حوزه محيط‌زيست هست ظرفيت‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري نيز دارد، اميدواريم در آينده اتفاقات بهتري در اين حوزه داشته باشيم.  

 اخبار اجتماعی  - قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------