آخرین اخبار جامعه

سازمان هواشناسی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

سامانه بارشی یک روز زودتر وارد کشور می‌شود | صدور هشدار نارنجی برای استان‌های غربی

سامانه بارشی از عصر امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) از غرب کشور وارد می‌شود. به گزارش همشهری ‌آنلاین کارشناس سازمان هواشناسی کشور…

مواد مخدر کنترل نشده چین؛ سلاح‌های شیمیایی بالقوه



  اخباراجتماعی   ,خبرهای  اجتماعی   ,مواد مخدر

دولت آمریکا نگران حجم بالای ذخایر ماده مخدر "کارفنتانیل" در چین است که اندکی مصرف بیش از حد آن موجب مرگ فوری می‌شود. به گفته مقام‌های واشنگتن، از این ماده می‌توان به عنوان یک سلاح شیمیایی استفاده کرده و آنها این نگرانی را به اطلاع مقام‌های چین رسانده‌اند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماده کارفنتانیل یک ماده مخدر قوی است که مصرف زیاد آن موجب سکته می‌شود. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: از موادی همچون کارفنتانیل می‌توان در دوزهای مرگبار استفاده کرد و آنها قابل مقایسه با عوامل ‌اعصاب سنتی هستند و نگرانی‌های مطرح شده مبنی بر اینکه می‌توان از آنها به عنوان تسلیحات شیمیایی استفاده کرد.

 

به گفته او، مقام‌های آمریکا در نشست ماه سپتامبر گروه 20 این مساله را با چینی‌ها مطرح کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس 12 شرکت فروشنده را شناسایی کرده که مایل به صادرات مواد کارفنتانیل به آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و استرالیا هستند. حجم این مواد به قدری زیاد است که می‌تواند میلیون‌ها تن را بکشد.

 

کارفنتانیل ماده سمی به شمار می‌رود که حجمی کمتر از یک دانه خشخاش آن می‌تواند یک فرد را بکشد. این ماده جزو مواد کنترل شده در چین نیست. اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هم از چین خواسته تا ماده کارفنتانیل را جزو لیست سیاه قرار دهد اما چین تاکنون اقدامی نکرده است. قدرت مرگباری آن با موادی مثل عامل اعصاب مقایسه شده است. وزارت امنیت چین به سوالاتی در این رابطه پاسخگو نبود.

 

استفاده از ماده سمی سابقه دیرینی در جهان دارد. نیروهای ویژه روس در سال 2002 در سرکوب گروگان‌گیران چچنی که 800 تن را در تئاتر مسکو گروگان گرفته بودند از این ماده استفاده کردند. دانشمندانی که نمونه‌های ادرار سه تن از افراد زنده مانده را بررسی کردند از وجود این ماده خبر دادند. در این حادثه 120 گروگان در نتیجه تاثیر  مواد شیمیایی کشته شدند. برخی دیگر نیز دچار عوارض جدی شدند.

 

در نمونه‌ای دیگر پزشکانی که خالد مشعل ، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را پس از حمله موساد به وی در سال 1997 معاینه کردند از ماده مخدر  نالوکسون برای به هوش آوردن وی استفاده کردند. گفته شده که عوامل موساد یک نوع از فنتانل را در گوش وی اسپری کرده بودند. اسرائیلی ها پیش از این نیز از فنتانیل در دیگر عملیات‌های خود نیز استفاده کرده بودند.     

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------