پاسخ فتح‌الله‌زاده به ابهامات پرونده جنجالی زمین گمشده استقلال: پول زمین را از جیبم دادم اما به نام استقلال کردم



اخبار,اخبار ورزشی,فتح‌الله‌زاده
علی فتح‌الله‌زاده در پاسخ به ابهامات پرونده جنجالی زمین گمشده استقلال گفت: ‌١٨ سال است نتوانسته‌ام زمین را بفروشم وقتی هیأت‌مدیره زمین را نخواست، آن را به نام «استقلال جوان» کردم به دنبال حکم دادگاه و منع تعقیب هستم.

«زمین گمشده استقلال در گیلان پیدا شد»؛ این تیتر گزارشی است که روز پنجشنبه گذشته در روزنامه شهروند منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در محافل ورزشی داشت. در این گزارش به دلیل در نظر گرفتن مسائل حقوقی و ورود نهادهای نظارتی به پرونده، اطلاعات جزیی ارایه نشد. حتی به نام مدیرعامل استقلال که پرونده مربوط به زمان مدیریت او بود هم اشاره‌ای نکردیم. چیزی هم که هواداران استقلال باید در جریان آن قرار می‌گرفتند این بود: «در پروسه انجام مراحل قانونی واگذاری باشگاه استقلال به بخش خصوصی،‌ در راستای استعلام‌هایی که برای تعیین دارایی‌های استقلال صورت گرفت، مشخص شده بود در‌ سال ١٣٨٠ زمینی به نام باشگاه استقلال در شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان خریداری شد،‌ اما مدیرعامل وقت باشگاه سند این زمین را پس از مدتی به نام یکی از شرکت‌های شخصی خود که تشابه اسمی با استقلال هم دارد، انتقال داد.

 

حالا بعد از ١٨‌سال نهادهای نظارتی روی این زمین و دارایی‌های باشگاه دست گذاشته‌اند و در حال پیگیری پرونده هستند.»با توجه به اتفاقاتی که در استقلال رخ داده و باشگاه منتظر تعیین مدیرعامل جدید است،‌ صبح روز پنجشنبه علی فتح‌الله‌زاده، گزینه مدیرعاملی این باشگاه با خبرنگار روزنامه شهروند تماس گرفت تا درباره گزارش منتشرشده توضیح دهد. او درباره اتفاقات و ابهامات مربوط به خریداری زمین به نام استقلال و تغییر سند آن به نام روزنامه شخصی‌اش صحبت کرد. ما هم وظیفه داشتیم برای تنویر افکار عمومی به‌ویژه هواداران استقلال، ماجرای حیرت‌انگیز معامله زمین و ابهامات مربوط به دارایی باشگاه استقلال را با جزئیات بیشتری، با توضیحات شخص اول این پرونده، منتشر کنیم.

 

با در نظر گرفتن اینکه حقیقت درنهایت در دادگاه و محاکم قضائی مشخص می‌شود.فتح‌الله‌زاده، صحبت‌های خود را با اشاره به این بخش از گزارش شروع کرد و سپس گفت‌وگوی او با «شهروند» شکل گرفت: «نکته اول درباره این است که گفته شده اسناد معامله این زمین و انتقال سندها در باشگاه استقلال موجود نیست که اصلا درست نبود. من همین هفته گذشته و قبل از تغییرات و اتفاقات اخیر به باشگاه استقلال رفتم و با آقای امیرحسین فتحی که آن موقع مدیرعامل بود، حرف زدم.»

 

در گزارش روزنامه شهروند هم به همین مسأله اشاره شده است که مدیران باشگاه از وجود این اسناد و اتفاقاتی که درباره زمین مورد نظر رخ داده اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

می‌دانم. مدیران باشگاه اعلام کرده بودند اسناد وجود ندارد. من آقای فتحی را به واحد مالی ساختمان باشگاه بردم. گفتم خود شما هم حتما باید حضور داشته باشید. آقای فتحی گفتند هر چه شما بیاورید من قبول می‌کنم و بحثی نیست. باز هم تأکید کردم اتفاقا شما حتما باید همراه بنده باشید که فردا روزی حرف و حدیثی به وجود نیاید و نگویید اسناد این‌جوری شد و اون‌جوری شد.

 

پس الان مدیران باشگاه استقلال هم کاملا در جریان اتفاقات مربوط به این پرونده قرار دارند؟

به هر حال، برای آدم راحت حرف و حدیث درست می‌کنند. من تمام این مدارک را در واحد مالی در حضور مدیرعامل باشگاه از اسناد خارج  و کپی برابر اصل کردم و برای سازمان بازرسی کل کشور و دادگاه فرستادم.

 

صحبت‌های شما نشان می‌دهد اشاره روزنامه شهروند درباره ابهامات مربوط به این پرونده و ورود نهادهای نظارتی و برگزاری جلسات دادگاه هم درست بوده است.

بله، نهادهای بازرسی و دادگاه به این مسأله رسیدگی می‌کنند. نگرانی خاصی هم وجود ندارد. ضمن اینکه اصلا زمین گم‌شدنی و پیداشدنی نبوده است. الان هم به هیچ عنوان نمی‌‌خواهم شلوغش کنم یا تکذیبش کنم.

 

اما این گزارش تکذیب‌شدنی نیست. چون شما هم تمام اتفاقات را تأیید کرده‌اید و پرونده در محاکم قضائی درحال رسیدگی است.

این اتفاق افتاده است. ان‌شاءالله رأی نهایی را که از دادگاه گرفتم، به حساب آن کسی که گزارش‌های غلط به بیرون داده، می‌رسم. الان وقت این کار نیست و باید به دادگاه بروم و منتظر رسیدگی به پرونده باشم. درباره داستان این زمین هم باید توضیحاتی به شما بدهم.

 

بفرمایید.

من زمینی خریدم. خودم شخصا نصف پول آن را پرداخت کردم و نصف دیگرش را هم با پول روزنامه استقلال جوان پرداخت کردم. این زمین کشاورزی و صیفی‌کاری بود که خریداری‌اش کردیم. بعد در جلسه هیأت‌مدیره باشگاه استقلال گفتیم که اینجا برای کمپ استقلال جای بسیار خوبی است. پولش را هم که ما داده‌ایم و شما الان نمی‌خواهد پس بدهید و بعدا مبلغ آن را به ما بدهید. تنها کاری که باید بکنید این است که پول بدهید تا روی این زمین سرمایه‌گذاری کنیم و ساخت‌وساز برای کمپ استقلال انجام دهیم.

 

هیأت‌مدیره هم با این مسأله مخالفت کرده بود.

بله، اعضای محترم هیأت‌مدیره مخالف این طرح و اتفاق بودند. البته به آنها گفتم با این پروژه مخالفت نکنید. در نتیجه مذاکراتی که انجام شد‌، محمدحسین قریب به‌عنوان نماینده هیأت‌مدیره قرار شد شرایط زمین، باشگاه و پروژه احداث کمپ را در زمین مورد نظر در گیلان بررسی کند و در جلسه بعدی به هیأت‌مدیره گزارش دهد. در جلسه بعدی هم ایشان آمدند و در نتیجه تحقیقات خود گفتند این زمین را نمی‌‌خواهند. ما هم سند را زدیم به نام استقلال جوان.

 

به نظر می‌رسد اشکال نهادهای نظارتی هم به همین مسأله باشد. شما به‌عنوان مدیرعامل وقت باشگاه به نام باشگاه بزرگ و مردمی استقلال توانسته‌اید یک معامله قابل توجه تجاری برای خریداری یک زمین انجام بدهید. منتهی درنهایت با مراحلی که به آن اشاره کردید، سند زمین را به نام شرکت زیرمجموعه خودتان که تقریبا هم‌نام باشگاه استقلال است (استقلال جوان) انتقال دادید. درباره این اتفاق می‌توان مباحث حقوقی قابل توجهی مطرح کرد.

درست است، من این زمین را برای باشگاه استقلال خریداری کردم. راستش را بخواهید به هیچ‌عنوان فکر نمی‌کردم باشگاه استقلال با این طرح و پروژه بسیار خوب مخالفت کند، اما وقتی نخواستند، مالکیت را تغییر دادیم.

 

شما اختیار داشتید که از جیب شخصی با نام باشگاه استقلال کار تجاری کنید و پروژه‌ای را که هیأت‌مدیره با آن مخالف است به صورت شخصی پیش ببرید؟

به هر حال چند نکته وجود دارد. من برای کمک به استقلال و انجام کاری بزرگ رفتم و این زمین را خریدم و سندش را هم زدم به نام استقلال. در آن ‌سال، اساسنامه باشگاه خصوصی و غیرانتفاعی بود، نه دولتی. بنده هم به‌عنوان مدیرعامل اختیار عمل داشتم و هیأت‌مدیره هم این اختیار را به من تفویض کرده بود. درواقع باشگاه استقلال ٦‌سال بعد از این معامله و اتفاقاتی که رخ داد، اساسنامه‌اش تغییر کرد.

 

اسناد و مدارک مالی مربوط به معامله زمین نزد شما موجود است؟

بله، آنها را به سازمان بازرسی و دادگاه هم ارایه دادم.  برای خرید این زمین کاملا مشخص است چه کسی پول را داده است. من خریده‌ام با نام باشگاه استقلال. وقتی دیدم هیأت‌مدیره مخالفت کرد و گفتند نه بودجه برای ساخت کمپ در گیلان داریم، نه نیاز؛ من هم سند را زدم به نام کسی که پول را برای خرید داده است؛ یعنی استقلال جوان. این کلیات کار است. منتهی وقتی از دادگاه منع تعقیب گرفتم درباره آن صحبت‌های لازم دیگر را انجام می‌‌دهم. اما انتقادی که به گزارش شما دارم این است که نوشته‌اید فساد اتفاق افتاده که هیچ فسادی در کار نیست و این قاضی و دادگاه هستند که باید فساد را تشخیص بدهند. مسأله بعدی هم مربوط به بی‌اطلاعی مسئولان باشگاه از وجود اسناد در باشگاه است که درست نبود و همان‌طور که گفتم اسناد اتفاقات در باشگاه وجود داشت.

 

مدیران باشگاه در جواب استعلام‌ و تماس‌ها تأکید کرده بودند در جریان سرنوشت این معامله و زمین و اتفاقات مربوط به آن نبوده‌اند و اگر خودتان شخصا به ساختمان باشگاه استقلال نمی‌رفتید شاید باز هم در جریان قرار نمی‌گرفتند.

 

به هر حال سازمان بازرسی با حضور در باشگاه استقلال درحال بررسی اسناد و مدارک مالی است. همین الان هم نمایندگان بازرسی این اسناد را پیدا کرده‌اند و روی آن دست گذاشته‌اند.

 

رقم معامله این زمین چقدر بود؟

رقم اگر بزرگ هم باشد، اصلا اگر غول هم باشد، مشخص است که چه کسی پول را داده است. وقتی کسی پولی داده، شما نمی‌توانید به او بگویید چرا خریدی؟ خب، پولش را داشته و داده و خریده است. به‌هرحال خریداری این زمین و ماجرای انتقال سند آن ١٨‌سال پیش اتفاق افتاده است. از آن موقع تا الان هم نتوانسته‌ام این زمین را بفروشم، چون زمین معارض پیدا کرده و همین‌طوری روی هواست.

 

رسیدگی به پرونده در دادگاه‌ در چه مرحله‌ای است؟

از همان موقع که بنده را خواستند در یکی، دو جلسه دادگاه شرکت کردم و به دنبال منع تعقیب هستم. ما قبلا اسناد مالی پرداختی و دریافتی مربوط به خریدار که خودمان بودیم و فروشنده را در اختیار داشتیم. همه را به دادگاه دادیم. حالا اسناد باشگاه را هم درآورده‌ایم و مدارک را تکمیل‌تر کرده‌ایم تا ببینیم در دادگاه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------