کفاشیان: لایحه دفاعیه ویلموتس محرمانه بود، به من نشان ندادند!



اخبار,اخبار ورزشی,علی کفاشیان
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: در نهایت احترام به افرادی که قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای فصل آینده فوتبال ایران را وضع کرده‌اند، صراحتاً می‌گویم من موافق این قانون نیستم و با آن مخالفم.

به گزارش خبرورزشی، به اعتقاد اغلب کارشناسان، هنوز هم علی کفاشیان را می‌توان به نوعی جعبه سیاه اتفاقات یک دهه گذشته فدراسیون فوتبال قلمداد کرد. مردی که قطعاً همچنان نکات ناگفته بسیار زیادی در سینه دارد. هنگامی که رئیس اسبق فدراسیون مشغول ورزش در مجموعه ورزشی انقلاب بود، سراغش رفتیم و دقایقی پیرامون شرایط فوتبال کشور با او گپ زدیم.

 

دفاعیات محرمانه

فدراسیون فوتبال خودش دفاعیات مربوط به پرونده مارک ویلموتس را تنظیم کرده و فرستاد. این لایحه دفاعیه محرمانه بوده و آن را به من نشان ندادند به همین خاطر نمی‌دانم چه موارد جدیدی در آن قید شده و از کدام اسناد استفاده شده است. البته امیدوارم در نهایت همه چیز به نفع فوتبال ایران تمام شود و در این ماجرا پیروز شویم.

 

بلاتکلیفی فدراسیون

انتخابات فدراسیون هنوز برگزار نشده و این مسئله به نوعی باعث بلاتکلیفی فوتبال شده است. چنین شرایطی اصلاً خوب نیست و به نظرم هر قدر انتخابات دیرتر برگزار شود، فوتبال بیشتر ضرر می‌کند. الان حتی اساسنامه نیز هنوز تأیید نشده است. من در این رابطه چند بار از مسئولان محترم فدراسیون فوتبال سؤال کردم و پاسخ دادند همین روز‌ها اساسنامه جدید می‌آید ولی تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده است. حتی پیشنهاد دادم با فیفا نامه‌نگاری کنند و به آن‌ها بگویند برای جلوگیری از بلاتکلیفی فوتبال ایران اجازه بدهند ابتدا انتخابات برگزار شود و رئیس جدید سر کار بیاید، پس از آن تکلیف اساسنامه مشخص شود. به نظرم اگر شرایط این‌گونه باقی بماند، به احتمال زیاد انتخابات فدراسیون فوتبال حتی تا آخر سال هم برگزار نمی‌شود. این نکته را نیز فراموش نکنیم که برای برگزاری انتخابات تمام کاندیدا‌ها باید دوباره ثبت نام کنند و مراحل اداری به طور کامل از ابتدا طی شود. تازه مجمع فدراسیون ابتدا باید تشکیل شود و اساسنامه را تأیید کند و پس از آن مجمع جدیدی تحت عنوان مجمع انتخاباتی برگزار شود. این ماجرا خیلی کار دارد.

 

بررسی سازمان بازرسی

فدراسیون فوتبال به نوعی تابع قوانین غیردولتی کشور است و در چنین مواردی سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند مسائلی که به نظرش مهم یا مبهم می‌رسد را بررسی کند. این مسئله کاملاً قانونی است. در رابطه با اینکه شخص یا اشخاصی پیرامون قرارداد ویلموتس دچار محرومیت شوند هم فدراسیون فوتبال خودش رکن قضایی دارد و می‌تواند تصمیمات لازم را اتخاذ کند. به هر حال موضوع فوق العاده مهم و حساس است به همین خاطر بهتر است افراد آگاه به قانون و حقوقدانان آن را به طور ویژه بررسی کنند.

 

پرداخت غرامت از جیب مقصران

در مورد پرونده مارک ویلموتس یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنیم. یک نفر به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شده و عملکردش مطلوب نبوده است. این مسئله کاملاً فنی تلقی می‌شود، اما در مورد شکل عقد قرارداد اگر فرد یا افرادی تعمداً آن را به شکل نامناسب تنظیم کرده باشند حکایت چیز دیگری است ولی مقصران پرونده ویلموتس سوءنیت نداشتند و سندی مبنی بر خیانت آن‌ها نیز ارائه نشده است. آن‌ها در آوردن این مربی و شکل قرارداد اشتباه کرده‌اند و طبیعی است اگر قرار باشد تنبیهی هم برایشان در نظر گرفته شود، همان‌طور که گفتم رکن قضایی فدراسیون فوتبال می‌تواند تصمیم بگیرد ولی اینکه بگوییم مقصران پرونده باید غرامت را از جیب خودشان بدهند، نه. این‌طوری نیست. آن‌ها نباید مبلغ فوق را از خودشان بپردازند. مگر وقتی تیم ملی ایران دو دوره متوالی به جام جهانی صعود کرد و میلیون‌ها دلار نصیب فوتبال ایران شد، از این سود چیزی به افرادی که پای کار بودند و قرارداد‌ها را تنظیم کردند، رسید؟ تمام پول‌ها با سند و مدرک هزینه شد و داخل جیب کسی نرفت.

 

طلب برانکو و استراماچونی

در مورد ماجرای پرداخت مطالبات برانکو ایوانکوویچ یا بحث دستمزد آندره‌آ استراماچونی باید بگویم اگر معادل ریالی پول آن‌ها توسط باشگاه‌های مورد نظر تأمین شود، برای رساندن پول به آن‌ها با وجود همه تحریم‌ها، راهکار قانونی وجود دارد و می‌توان از طریق صرافی‌های مجاز بدون هیچ مشکلی پرداخت‌ها را انجام داد. البته باز هم تأکید می‌کنم به شرطی که معادل ریالی این پول در ایران توسط استقلال و پرسپولیس تأمین شود.

 

ممنوعیت جذب خارجی‌ها

در نهایت احترام به افرادی که قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای فصل آینده فوتبال ایران را وضع کرده‌اند، صراحتاً می‌گویم من موافق این قانون نیستم و با آن مخالفم. به هر حال وقتی یک مدیر باشگاه می‌خواهد بازیکن یا مربی خارجی جذب کند، باید قبل از آن تمام محاسبات را پیش خودش انجام دهد و ببیند آیا می‌تواند هزینه‌ها را تأمین کند یا نه؟ باید آینده‌نگر باشد نه اینکه قرارداد ببندد ولی نتواند سر موقع به تعهداتش عمل کند. الان بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی در خارج از کشور بازی می‌کنند و باعث افتخار فوتبال ایران هم هستند، خب به نظر شما آیا این منطقی است که سایر کشور‌ها هم مانع حضور فوتبالیست‌های ما در مسابقات باشگاهی خودشان شوند؟ چگونه است که ایرانی‌ها می‌توانند لژیونر شوند ولی خارجی‌ها حق ندارند به فوتبال ایران قدم بگذارند؟ به نظرم نباید جلوی حضور خارجی‌ها را گرفت بلکه باید هزینه‌های باشگاه را مدیریت کرد.

 

رکورد علی دایی

شکسته شدن احتمالی رکورد علی دایی توسط کریستیانو رونالدو به نظر من اتفاقاً اصلاً تلخ نیست بلکه نشان‌دهنده رشد و توانایی فوتبال ما و البته شایستگی خود آقای دایی است. اینکه رونالدو رکورد کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران را بشکند، بار دیگر نام کشور ما و خود علی دایی را مطرح می‌کند و این برایمان بسیار افتخارآفرین است که بزرگ‌ترین فوتبالیست دنیا رکورد ملی‌پوش ایرانی را شکسته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------